معرفی پارکور به‌عنوان کار جدیدی که شاید هرگز تجربه نکنید

پارکور به‌عنوان یک ورزش جذاب امروزه بین جوانان طرف‌دار زیادی پیدا کرده است. ویدیو­هایی که در آن ورزشکاران مختلف از ارتفاع بلند می­پرند این روز­ها ترند دنیای مجازی است و اتفاقا مکان­هایی که این ورزش در آن انجام شده را به یک جاذبه توریستی – گردشگری تبدیل کرده است. اما این ورزش از کجا آمده؟ چه معنی­ خاصی دارد؟ چگونه می­توانیم آن را تجربه کنیم؟ برای گرفتن جواب تمامی این پاسخ­ها کافی است این مقاله را بخوانید. در این نوشته سعی کردیم تاریخچه این ورزش و ورودش به ایران را خلاصه بررسی کنیم و بعد هم به تجربه­اش بپردازیم. همراه ما باشید.

ورزش پارکور چیست؟

پارکور یک کلمه فرانسوی بوده و به این معنا که شما بتوانید از موانع در سریع­ترین زمان ممکن عبور کنید و به مقصد برسید. موانع در این ورزش جذاب از پیش تعیین شده نیستند. در واقع مسیر حرکت ما اصلا معلوم نیست و همه چیز به شکل بداهه و در لحظه جلو خواهد رفت. تنها چیزی که از مسیر می­دانیم مبدأ و مقصد آن است. ذات این رشته خیابانی است و در آن به شکل ذاتی رقابتی وجود ندارد. این رشته ورزشی یک حرکت آگاهانه برای شناخت مسیر و توانایی گذشتن از موانع در لحظه است.

تاریخچه این ورزش

ریموند بل (Raymond Belle) یک سرباز فرانسوی در جنگ ویتنام بود. جنگی سخت و طولانی که به جز نکات منفی، تولد این ورزش از نتیجه­های خوبش بود. این سرباز فرانسوی و هم­رزمانش به دنبال راهی جدید برای فرار و تعقیب بودند. فعالیت­های آنها پس از مدتی توسط بل به رشته تحریر درآمد و شکلی منظم یافت. بل بیشتر عمرش را صرف نگارش اصول این ورزش کرد. نام این رشته ورزشی در ابتدا Art du Deplacement بود بعدا به Parkour تغییر کرد. فرزندان بل بعد از او این رشته را ادامه و شاخه برگ­هایش را گسترش دادند. تا جایی که به چیزی که امروز هست تبدیل شد.

ورود پارکور به ایران

این ورزش، تقریبا بیست سال است که در ایران قدمت دارد و برای اولین‌بار هم توسط جوانانی که این رشته را در خارج از کشور تعلیم‌دیده بودند و به سرگرمی علاقه داشتند، معرفی شد. با گذر زمان تیم­هایی برای این رشته در ایران تشکیل و به فعالیت مشغول شدند اما هنوز این ماجرا رنگ و بوی رسمی نداشت. چند سال بعد فیلم­های کوتاه مختلفی ساخته و با نشریاتی هم در این زمینه کار شد که نشان از تلاش آنها برای انتقال فلسفه این ورزش و معرفی­اش در بین جوانان بود. پس از گذشت یک دهه این فعالیت جنبه رسمی پیدا کرد و تقریبا نهاد­های مرتبط آن را به‌عنوان یک‌رشته ورزشی قبول کردند.

فلسفه این ورزش

این رشته تنها انجام حرکاتی بی­معنی و نمایشی در هوا یا تفریح گذرا نیست. این ورزش دارای قوانین و اصول خاصی است حتی افرادی که این اصول را در زندگی روزمره خود رعایت می­کنند، تراسور می­نامند. در آن خبری از رده­بندی بهترین ورزشکاران و کاپ و قهرمانی نیست. در این ورزش هر کس برای رشد خودش تلاش می­کند و در برابر خودش به پیروزی می­رسد. این رشته به ما یاد می­دهد که نمی­شود موانع را در زندگی پیش­بینی کرد اما همیشه باید برای گذشتن از آن به بهترین روش ممکن آماده بود.

قوانین پارکور

در این ورزش باید بتوانید در درجه اول به ذهن خود مسلط شوید و ترس را از بین ببرید. ترس به شکل کلی چیز بدی نیست اما اگر این ترس مانع شما برای رسیدن به موفقیت شود، باید آن را مدیریت کرد و از سر راه برداشت. ممکن است بسیاری از افرادی که امروز در این ورزش فعالیت می­کنند هم این فلسفه و قوانین را ندادند اما این اصول چیزی است که ریموند بل سعی داشت به جهانیان معرفی کند.

حرکات یا هنر جابه‌جایی

این ورزش دارای حرکات مختلفی است. این حرکات گاهی با یکدیگر ترکیب می­شوند گاهی هم پشت‌هم به‌سرعت اجرا خواهند شد. “حرکت” بخش بزرگی از فعالیت آن را تشکیل می­دهد و انواع مختلفی هم دارد. فرود آمدن نیز از آموزش­های مهم آن است. اگر ویدیو­های تیک‌تاکی این رشته را دیده باشید می­دانید که فرود درست چقدر در این ورزش تأثیرگذار و مهم خواهد بود. حفظ تعادل و ول شدن نیز از دیگر حرکات اساسی آن هستند. اما کلاسیک­ترین و نمادین­ترین حرکت، چرخیدن است که حس این ورزش را به شکل کامل منتقل خواهد کرد.

آیا برای پارکور به تجهیزات خاصی نیاز داریم؟

معمولا به تجهیزات خاصی نیازی نیست. تنها یک لباس ورزشی راحت برای انجام فعالیت­ها کفایت می­کند. کفش­ها در این ورزش نقش مهمی دارند و باید جنسی نرم و انعطاف‌پذیر داشته باشند. چسبندگی کفش­ها به زمین نیز از نکات حائز اهمیت است. البته اگر بحث آموزش در میان باشد بسته به نظر مربی ممکن است تجهیزاتی مخصوص مورداستفاده قرار بگیرد. وسایلی مثل بارفیکس، باکس مخصوص، بازی chase tag مخصوص این ورزش و بسیاری موارد دیگر.

تجربه پارکور برای اولین‌بار

اگر این حرکات ورزشی را به‌عنوان یک تجربه حضوری در تهران می­خواهید، نگرانش نباشید. شما حتی بدون ثبت‌نام در کلاس و آموزش خاصی می­توانید برای یکبار هم که شده این ورزش را تجربه کنید. در این تجربه اساتید این رشته کنار شما خواهند بود و آموزش­های لازم را به شما خواهند داد. این تجربه اوقات فراغت جذابی برای شما خواهد ساخت.

سخن آخر

اگر به دنبال تجربه پارکور هستید اکتیک در خدمت شماست. اکتیک یک سرویس جذاب و جالب برای افرادی است که بدنبال تجربه اولین­ها هستند. پس برای کسب هر تجربه­ای اکتیک بهترین منبع است. برای اطلاعات بیشتر کافیست سری به وبسایت­شان بزنید. ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments