تحصیل در ایتالیا یا اسپانیا؟ مقایسه کمی و کیفی

کشور های ایتالیا و اسپانیا دارای دانشگاه های تراز اول جهانی و معتبر هستند و به دلیل آن که شرایط زندگی در این دو کشور بسیار عالی و ایده آل است، دانشجویان برای تحصیل در ایتالیا و اسپانیا به این کشور ها مهاجرت می کنند.

بررسی دانشگاه های ایتالیا و اسپانیا

مولفه های بسیاری مانند شهرت و اعتبار کاری، میزان ارجاع برای هر استاد، اعتبار علمی، اساتید بین المللی و … باعث شده است که دانشگاه های ایتالیا و اسپانیا در رتبه های بالای جهانی قرار بگیرند. ایتالیا با 36 دانشگاه و اسپانیا 26 دانشگاه، بین هزاران دانشگاه مطرح جهان قرار دارند. جدید ترین آمار لیست رتبه بندی QS در سال 2021 بین کشور های ایتالیا و اسپانیا به شرح زیر است:

دانشگاه های ایتالیاQSدانشگاه های اسپانیاQS
پلی تکنیک137بارسلنا183
بولونیا160مستقل200
ساپینزا171کمپلوتنسه206

مقایسه هزینه تحصیل در ایتالیا و اسپانیا

یکی از مهم ترین موارد تصمیم گیری جهت تحصیل در ایتالیا یا اسپانیا، مقایسه هزینه تحصیل در این دو کشور می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

·         هزینه تحصیل در ایتالیا

در دانشگاه های دولتی این کشور با توجه به مواردی مانند نوع دانشگاه، نوع مقطع و رشته، شهریه متفاوت می باشد. اما به طور کلی شهریه این دانشگاه ها، بین 0 تا 5000 یورو است. بنابراین کسانی که قصد مهاجرت به ایتالیا برای تحصیل داشته باشند، می توانند به وبسایت دانشگاه ها مراجعه کرده و از هزینه شهریه یک سال تحصیلی مطلع شوند.

·         هزینه تحصیل در اسپانیا

شهریه دانشگاه های دولتی اسپانیا، توسطه دولت تعیین شده و در بین دانشگاه های اروپایی، کشور اسپانیا دارای کم ترین میزان شهریه است. با توجه به واحد های اخذ شده شهریه دانشگاه ها تعیین می شود، اما در صورتی که کسی درس را حذف یا برای بار دوم بگیرد، شهریه آن تغییر می کند.

شرایط پذیرش در دانشگاه های ایتالیا

ویزای تحصیلی ایتالیا برای پذیرش در دانشگاه های این کشور نیاز است و مهم ترین مدرک برای اخذ ویزای تحصیلی در دوره های زبان انگلیسی و ایتالیایی، داشتن مدرک این دو زبان می باشد.

برای ورود در دانشگاه های ایتالیا آزمون ورودی گرفته نخواهد شد، اما برای کارشناسی یک آزمون ورودی گرفته می شود. شرایط پذیرش دانشگاه های ایتالیا عبارت اند از:

  • بدون آزمون ورودی
  • گپ تحصیلی
  • بدون محدودیت سنی
  • ملاک نبودن معدل برای پذیرش در دانشگاه             

شرایط پذیرش در دانشگاه های اسپانیا

دانشجویان بین المللی با توجه به مقطع تحصیلی که دارند مانند کارشناسی در دانشگاه های اسپانیا، می توانند پذیرش شوند. پس از انتخاب رشته، دانشجویان باید دوره کالج (آمادگی) برای آزمون ورودی را سپری کرده تا بتوانند به پذیرش در دانشگاه دست یابند. امتیاز ویژه ای برای گرفتن ویزای کارشناسی در اسپانیا برای دانشجویان دارای مدرک زبان اسپانیایی در نظر گرفته می شود.

بنابراین دانشجویان با توجه به شرایط پذیرش در دانشگاه ها، به هدف تحصیل در ایتالیا یا اسپانیا به این دو کشور مهاجرت می کنند.

مقایسه بورسیه های تحصیلی  در ایتالیا و اسپانیا

بورسیه برای تحصیل در ایتالیا یا اسپانیا بسیار سخت و دشوار به دست می آید. در ادامه بورسیه در این دو کشور را با هم مقایسه می کنیم.

یکی از ویژگی های بورسیه تحصیلی در ایتالیا نسبت به اسپانیا، دریافت بورسیه دولتی می باشد. این نوع بورسیه، به آن دسته از دانشجویان تعلق میگیرد که نشان دهند نمی توانند هزینه تحصیل را پرداخت کنند. بورسیه استانی یکی از معروف ترین بورسیه های ایتالیا است که این بورسیه به دانشجویان قرار میگیرد که در ایتالیا در مقطع کارشناسی تا دکترا تحصیل می کنند. برای گرفتن بورسیه استانی مواردی همچون درآمد سالانه خانواده، وضعیت مسکن در ایران، سن و تعداد خواهران و برادران شما مورده بررسی قرار می گیرد.

موارد زیر هم تحت پوشش بورسیه استانی هستند که عبارت اند از:

  • تخفیف استفاده از حمل و نقل عمومی
  • خوابگاه رایگان + یک وعده غذای رایگان در روز + کمک هزینه تا 3000 یورو
  • معافیت از پرداخت شهریه

دریافت بورسیه در اسپانیا، رقابتی می باشد و برای دست یابی به بورسیه در این کشور شرایط زیر بررسی می شوند:

  • انگیزه نامه تحصیلی
  • توصیه نامه از اساتید
  • رزومه قوی : معدل بالا در سال های پیشین + سطح بالای دانش زبان انگلیسی + تحصیل در دانشگاه های معتبر در سال های پیشین

شرایط اقامت پس از تحصیل در ایتالیا و اسپانیا

 پس از تحصیل در ایتالیا یا اسپانیا با توجه به شرایط زیر میتوانید اقامت کشور مربوطه را اخذ نمایید:

اقامت پس از تحصیل در ایتالیا

شما از طریق کار پس از تحصیل در ایتالیا، با پرداخت 4 سال مالیات به دولت این کشور، می توانید اقامت دائم در ایتالیا را اخذ کنید. موارد دیگر از اقامت دائم در ایتالیا، سرمایه گذاری و ثبت شرکت می باشد. تایید سفارت ایتالیا برای سرمایه گذاری، بستگی به طرح توجیهی دارد و آن طرح باید بر اساس مدرک تحصیلی و سابقه کاری و چگونگی انجام کار شما باشد.

اقامت پس از تحصیل در اسپانیا

اصلی ترین روش اخذ اقامت در اسپانیا، اقامت کاری است. در این روش دانشجو باید یک کارفرما با ارائه قرار داد امضاء شده و مدرک آموزش عالی پیدا کند تا ویزای تحصیلی را به ویزای کاری تغییر دهد. قرار داد کار، سالانه تمدید خواهد شد و دانشجو بعد از 5 سال تمدید کردن، می تواند اقامت دائم در این کشور را بگیرد.

  • توصیه میگردد با تور ایتالیا و اسپانیا از این دو کشور دیدن نمایید و سپس برای تحصیل در ایتالیا یا اسپانیا تصمیم بگیرید.

جمع بندی

برای تحصیل در ایتالیا یا اسپانیا به مدرک زبان و رزومه نیاز دارید و و افراد مهاجر با توجه به هدفی که دارند، یک کدام از این دو کشور را انتخاب می کنند. ایتالیا و اسپانیا به دلیل شرایط زندگی ایده آل می توانند یکی از مقاصد شما برای تحصیل باشند. اما هزینه دریافتی در ایتالیا نسبت به اسپانیا به علت پذیرش و بورسیه ساده، کمتر است و بیشتر دانشجویان ایتالیا را به اسپانیا ترجیح می دهند. بنابراین کسانی که قصد مهاجرت به این کشور ها را دارند، باید اطلاعات لازم از جمله هزینه زندگی در دو کشور، آداب و فرهنگ های آن کشور و زبان و … را داشته باشند.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments