در کدام کشورها بیت کوین قانونی است؟

مسئله قانون گذاری بیت کوین و ارزهای دیجیتال چندل سالی است که مطرح است و کشورهای مختلف رویکردهای متفاوتی نسبت به این پدیده نوظهور اتخاذ کرده اند. برخی از کشور ها مانند سوئیس و السالوادور رویکرد دوستانه ای را نسبه به ارزهای دیجیتال در پیش گرفته اند و در سوی مقابل دولت هایی مانند چین و روسیه سیاست سخت گیرانه‌ای رااتخاذ کرده اند.در ضمن شما می‌توانید برای خرید بیت کوین به Tabdeal.org مراجعه کنید.

باید گفت که ارز دیجیتال بیت کوین نگرانی‌های زیادی را برای دولت‌ها در سراسر جهان ایجاد کرده است، چرا که این شبکه پرداختی میتواند ثبات مالی دولت‌ها را برهم بزند. ضمن اینکه هنوز قوانین بین المللی یکسانی برای این ارز دیجیتال وجود ندارد. در این مقاله میخواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که در کدام کشورها بیت کوین قانونی است؟ پس با ما در ادامه همراه باشید.

کانادا

کانادا صرافی‌های ارزهای دیجیتال را کسب و کار خدمات پولی می‌داند. این موضوع آنها را تحت اختیار قانون درآمدهای ناشی از جرم (پولشویی) و تأمین مالی تروریسم (نسخه کانادایی قوانین AML/CFT) قرار می‌دهد. در نتیجه، صرافی‌های ارزهای دیجیتال باید در مرکز تحلیل تراکنش‌های مالی و گزارش‌های کانادا (FINTRAC) ثبت پرونده و هرگونه تراکنش مشکوک را گزارش کنند.

آلمان

در آلمان شرکت‌ها در صورت اخذ مجوز، مجاز به خرید، فروش و نگهداری بیت کوین هستند.

اندونزی

ارزهای دجیتال از سال 2019 در اندونزی قانونی شده‌اند. البته بیت کوین در این کشور یک کالا تلقی می‌شود و نه یک روش پرداخت.

استرالیا

اداره مالیات استرالیا بیت کوین را یک دارایی مالی می‌داند که می‌تواند در صورت وقوع رویدادهای خاص مشمول مالیات شود.

ایتالیا

در ایتالیا رمزارزها از جمله بیت کوین یک ارز مجازی تلقی می‌شوند و مشمول مالیات بر درآمد شرکت‌ها و اشخص هستند.

ایرلند

بیت کوین در ایرلند به عنوان ارز مجازی شناسایی می‌شود و مالیات متفاوتی بر اساس سناریوهای مختلف برای آن تعیین شده است.

کرواسی

هرچند بیت کوین در کرواسی قانونی است، اما ارزهای دیجیتال مشمول مالیات سنگینی بوده و دولت نسبت به ماهیت پرمخاطره این بازار همواره هشدار می‌دهد.

استونی

بیت کوین در استونی یک ارز مجازی و به عنوان یک روش پرداخت شناخته میشود، اگرچه پول قانونی این کشور محسوب نمی‌شود.

فنلاند

بیت کوین در فنلاند قانونی است و به عنوان ارز مجازی در نظر گرفته می‌شود. همچنین سازمان نظارت مالی فنلاند مرجع نظارت بر ارزهای مجازی در این کشور است.

امریکا

شبکه اجرای جرائم مالی وزارت خزانه‌داری امریکا (FinCEN) در سال 2013 قوانینی را در رابطه با بیت کوین وضع کرد. دولت آمریکا بیت کوین را به عنوان یک ارز قابل تبدیل که می‌تواند به عنوان جایگزین دلار امریکا استفاده شود، تعریف کرده است.

هر نهادی که بیت کوین را معامله می‌کند، همچون صرافی‌های ارز دیجیتال و شرکت‌های پرداختی مشمول قانون محرمانگی بانکی بوده و باید در خزانه‌داری ایالات متحده ثبت پرونده کنند و گزارش‌های مربوط به تراکنش‌های ارز دیجیتال خود را که بیش از ده هزار دلار ارزش دارند را ثبت کنند.

علاوه بر این، دولت امریکا در حال تدوین مقرراتی برای مؤسسات مالی و غیر مالی در رابطه با ارزهای دیجیتال است. این مقررات نهادهایی مانند بانک‌ها و صرافی‌های ارزهای دیجیتال را به گزارش تراکنش‌های خود مستلزم می‌کند. این گزارش‌ها دولت را قادر میسازد تا جرائم مالی و فعالیت‌های مشکوک انجام شده با ارزهای دیجیتال را رصد کنند.

گفتنی است، آمریکا میزبان بیشترین تعداد کاربران ارز دیجیتال و بالاترین حجم معاملات بیت کوین در جهان است. این کشور از همان ابتدا با حمایت سیلیکون ولی، که قطب استاراتاپ‌های حوزه بلاک چین است، در عرصه‌ی رمزارزها پیشتاز بوده است.

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد. در سال ۲۰۲۰ این اتحادیه قانونی را تصویب کرد که به موجب آن چارچوب‌های نظارت مالی در سراسر اتحادیه اروپا یکپارچه می‌شود.

باربادوس

ارزهای دیجیتال در باربادوس به صورت قانونی قابل معامله هستند. گفتنی است باربادوس ارز دیجیتال دولتی خود به نام دی کش (DCash) را در سال 2022 راه اندازی کرد.

بلژیک

ارزهای دیجیتال در بلژیک مشمول «مالیات بر درآمد » هستند. بیت کوین در این کشور به عنوان یک «جایگزین احتمالی برای پول» شناخته می‌شود، اما وجه قانونی آن محسوب نمی‌شود.

بلغارستان

در بلغارستان برای مشارکت در کسب و کارهای ارز دیجیتال نیازی به مجوز نیست و ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین به عنوان درآمد حاصل از فروش دارایی‌های مالی تلقی می‌شود.

شیلی

بیت کوین تحت مقررات پولی کشور شیلی قرار گرفته و برای صرافی‌های ارزهای دیجیتال در شیلی ضمانت‌هایی نیز در نظر گرفته شده است.

لیتوانی

لیتوانی یکی از اولین کشورهایی بود که یک چارچوب مقرراتی برای ارزهای رمزنگاری شده تدوین کرد و روی خرید و فروش رمزارزها ازجمله بیت کوین مالیات اعمال کرد.

نیوزلند

ارزهای دیجیتال در نیوزلند با طلا مقایسه شده و مشمول مالیات می‌شوند.

نروژ

ارزهای دیجیتال در نروژ یک نوع دارایی محسوب می‌شوند و مشمول مالیات هستند.

فیلیپین

رمزارزها و بیت کوین در فیلیپین در دسته‌بندی اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرند و تابع مقررات SEC هستند. هرگونه خدمات مالی که مربوط به ارزهای دیجیتال است، مانند صرافی‌ها، تابع دستورالعمل‌های بانک مرکزی فیلیپین است.

صربستان

بیت کوین در صربستان به عنوان یک دارایی دیجیتال مشمول مالیات می‌شود. همچنین کسب و کارهای ارز دیجیتال در این کشور نیاز به مجوز دارند.

کره جنوبی

بیت کوین در کره جنوبی قانونی و مشمول قوانین ضد پول‌شویی است. در حالی که توسط دولت قانون گذاری نیز می‌شود. مؤسسات مالی ملزم به گزارش تراکنش‌های ارزهای دیجیتال خود هستند.

سوئد

خرید و فروش بیت کوین در سوئد به عنوان یک خدمات مالی در نظر گرفته می‌شود. سود حاصل از ترید نیز به عنوان درآمد کسب و کار، مشمول مالیات می‌شود.

سوئیس

در اوایل سال 2017، خرید و فروش بیت کوین و رمزارزها به عنوان پرداخت توسط اداره ثبت سوئیس پذیرفته شد. ضمناً مؤسسات برای کار با رمزارزها نیاز به مجوز دارند.

اوکراین

رمزارزها در اوکراین تحت عنوان دارایی طبقه‌بندی می‌شود.

انگلستان

صرافی‌ها باید با الزامات FCA بریتانیا مطابقت داشته باشند. بیت کوین در انگلیس “پول خصوصی” در نظر گرفته می‌شود.

امارات متحده عربی

امارات متحده عربی که کشوری دوستدار رمزارز در نظر گرفته می‌شود، با تدوین استراتژی بلاک چین خود در سال 2022 اکثر تراکنش‌های خود را به بلاک چین منتقل کرد و تبدیل به دولتی با قدرت بلاک چینی شد.

ازبکستان

بیت کوین اکنون در ازبکستان قانونی است. درآمد حاصل از ارزهای رمزنگاری شده مشمول مالیات نمی‌شود اما صرافی‌ها برای فعالیت به الزامات و مجوزهای خاصی نیاز دارند.

ونزوئلا

ونزوئلا با ایجاد ارز دیجیتال خود با پشتوانه نفت در سال 2017، یکی از کاندیداهای اصلی پذیرش گسترده رمزارزها بود. در سال 2018 رمزارز در این کشور غیرقانونی اعلام شد و تلاش‌ها برای قانونی کردن مجدد آن در ژانویه 2020 انجام شد اکنون خرید و فروش بیت کوین و استخراج آن در ونزوئلا قانونی است.

سخن پایانی

در حالی که مقامات دولتی، سازمان‌های اجرایی و رگلاتورهای جهانی هنوز در حال بحث در مورد چگونگی کنترل ارز های دیجیتال هستند، بسیاری از مردم نمی‌دانند که آیا می‌توانند از بیت کوین به طور قانونی استفاده کنند یا خیر.در این مقاله به معرفی کشورهایی که بیت کوین در آن قانونی است پرداخیتم و نحوه قانون گذاری و رگلاسیون ارزهای دیجیتال در هر کدام از آن‌ها را توضیح دادیم. در آخر باید گفت که با توجه به افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، بحث قانون‌ گذاری ارزهای دیجیتال بیش از پیش پررنگ‌تر شده و دولت‌ها دنبال روش‌های مناسب برای نظارت بر رمزارزها هستند.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments