کفش استوک کوهنوردی بخریم یا نه؟

روزهای تعطیل کوهنوردان کوله و کفش کوهنوردی خود را بر می دارند و به دل طبیعت میزنند. مثل هر رشته ورزشی، کوهنوردی نیز کفش مخصوص خود را می طلبد. کفش های کوهنوردی معمولا یکی از گران ترین نوع لباس های ورزشی دسته بندی می شوند به همین علت خیلی مواقع افراد به دنبال خرید کفش کوهنوردی ارزان تر هستند. اما آیا خرید کفش کوهنوردی ارزان به معنی خرید کفش های استوک یا دست دوم است ؟

فاکتورهای مهم در انتخاب کفش کوهنوردی

فاکتورهای مهمی در انتخاب کفش کوهنوردی نقش دارد، از جمله کاربری که بر حسب ارتفاع و مسیر می توانید برای آن تصمیم بگیرید و البته فصلی که می خواهید از کفش کوهنوردی استفاده کنید هم پارامتر مهمی در انتخاب این کفش خواهد بود.

اما به طور کلی توجه به مواردی همچون قابلیت ضدآب، زیره، جنس رویه، لایه میانی، وزن کفش، حفط دما، هواخوری و سایز کفش کوهنوردی به شدت توصیه می شود. به عنوان مثال اگر در فصل سرما پا به دامنه های برف گیر می گذارید، باید بدانید که کفش های ساق بلند و 2 لایه چرمی نیاز دارید تا پای شما در میان انبوهی از برف دچار یخ زدگی نشود. پس هرکدام از این قابلیت ها به فراخور نوع کوهنوردی شما در خریدتان تاثیر خواهد گذاشت.

چند نوع کفش کوهنوردی داریم؟

برای کوهنوردی کفش های متفاوتی وجود دارد از جمله کفش کوهپیمایی که دارای خاصیت ضدآب بوده اما تنها برای کوهنوردی سبک مناسب است. همچنین کفش های کوهنوردی سنگین نیز بر حسب ارتفاع پیمایش وجود دارد؛ مثلا کفش کوهنوردی سنگین که برای صعود به ارتفاع 5000 متر مناسب است و کفی آن هیچ انعطافی ندارد.

همچنین برای ارتفاعات بالای 5000 متر از کفش های به اصطلاح Expedition استفاده می شود. علاوه بر این، کفش هایی همچون کفش یخ نوردی، سنگ نوردی، کفش های دو پوش (برای صعود به ارتفاعات بالای 7000 متر و کفش کوه نوردی سه پوش برای قله های 8000 متری و مناطق قطبی وجود دارد.

اجزای تشکیل دهنده زیره کفش کوهنوردی

کفش های کوهنوردی از اجزایی همچون زیره، رویه، لایه میانی، محافظ پنجه و لایه داخلی شامل کفی تشکیل شده است. در این میان زیره کفش کوهنوردی انواع مختلفی دارد. برخی از این زیره ها از لاستیک ساخته شده است که با عبارت Rubber شناخته می شود، این زیره ضمن انعطاف بالا از نفوذ ناپذیری برخوردار است.

جنس برخی دیگر از زیره ها را پلی یورتان تشکیل می دهد و برخی دیگر از  PVC، ترمو و EVA ساخته شده اند. تفاوت این زیره ها در وزن، عایق بودن، امکان سایش، شکستگی و اصطکاک است.

کفش استوک چیست؟

اگر به سایت های خرید خارجی رجوع کرده باشید احتمالا اصطلاح In Stock را دیده اید؛ استوک در زبان لاتین به معنی موجود در انبار است. اما این اصطلاح در ایران به نحو دیگری جا افتاده و مترادف با کالای دست دوم و یا غیر آک بند شده است.

در واقع کالاهای استوک صرفا دست دوم نیستند بلکه برخی از آن ها جعبه ندارند و برخی دیگر نیز به دلیل از مد افتادگی از فروشگاه هایشان در اروپا و امریکا جمع آوری شده و به کشورهای مختلف ارسال می شوند.

در حال حاضر کفش های کوهنوردی که به نام استوک در بازار ایران موجود هستند اغلب دست دوم و استفاده شده با عمرهای بیش از 5 سال هستند که دوام مناسبی نخواهند داشت .

کالای استوک بخریم یا نخریم؟

نکته آخر اینکه با گرانی ارز در سالیان اخیر، خرید کالاهای نو سخت تر شده است و در این میان کفش های کوهنوردی نیز از جمله کالاهای گران قیمتی تلقی می شوند که با افزایش قیمت ارز بیش از پیش گران شده اند. بنابراین شما نیز احتمالا به این فکر افتاده اید که از کالای استوک استفاده کنید و در این میان از خود می پرسید که کفش استوک کوهنوردی بخریم یا نه؟

کفش کوهنوردی استوک یا دست دوم نمیتواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. کفش کوهنوردی همانند دیگر وسایل لاستیکی تاریخ انقضا دارد و بعد از سپری شدن تاریخ انقضا عمر آن به شدت کاهش میابد.

چسب ها خاصیت چسبندگی خود را از دست میدهند و لاستیک زیره کفش بسیار شکننده و آسیب پذیر میشود .

تاریخ انقضا  کفش کوهنوردی  توسط شرکت های تولید کننده 5 سال ذکر شده .

پیشنهاد میکنیم اگر برای خرید کفش کوهنوردی حرفه ای نمیتوانید هزینه کنید به دنبال مارکهای کفش کوهنوردی ایرانی بگردید.

در سالهای اخیر تولید کنندگان کفش کوهنوردی بسیاری در داخل کشور تولیدات خود را به بازار عرضه کردند. از بین این تولید کنندگان میتوان به برندهای لاوان ، آسیا ، کوهسار و قارتال اشاره کرد.

کفش کوهنوردی آسیا در میان دیگر کفش های کوهنوردی ایرانی یک کفش میان رده با قیمت مناسب است که برای کسانی که به تازگی قصد شروع طبیعت گردی و کوهنوردی را دارند مناسب است .

برای خرید کلیه لوازم ضروری کمپینگ و طبیعت گردی می توانید به فروشگاه کوهسایت مراجعه کنید. این فروشگاه برای رفاه حال مشتریان اقدام به تاسیس فروشگاه اینترنتی نیز نموده است. کلیه لوازم مخصوص کوهنوردی و کمپینگ در این فروشگاه از برندهای معتبر با تنوع بالا و قیمت های مناسب عرضه می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر از ویترین فروشگاه در وب سایت کوهسایت دیدن کنید.

https://koohsite.com

ولیعصر، بالاتر از میدان منیریه، نرسیده به چهارراه سپه، پاساژ المپیک، طبقه سوم، واحد۳، لوازم کوهنوردی رشیدی

ساعات کار همه روزه به جز ایام تعطیل از : ۱۰ صبح الی ۷ شب

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments