10 نکته حیاتی درباره سرمایه ‌گذاری ملکی و خرید خانه در ترکیه

ترکیه یکی از کشورهایی است که طی یک دهه گذشته از نظر اقتصادی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و بزودی با پیوستن به اتحادیه اروپا تحولات بزرگ‌تری را تجربه خواهد کرد. تجربه موفق سرمایه‌گذارانی که طی چند سال اخیر در این کشور اقدام به خرید املاک و مستغلات کرده‌اند، به وضوح این موضوع را تایید می‌کند. با این وجود سرمایه‌گذاری در یک کشور خارجی مستلزم داشتن اطلاعات کافی درباره شرایط و قوانین آن کشور است.

اگر قصد دارید به ‌زودی در استانبول یا یکی از شهرهای ترکیه اقدام به سرمایه‌گذاری ملکی کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم درباره 10 نکته فوق العاده مهم و حیاتی درباره سرمایه‌گذاری ملکی و خرید خانه در ترکیه صحبت کنیم.

1. به ارزش ملکی که قصد خرید آن را دارید توجه کنید

اولین و مهم‌ترین نکته، توجه به ارزش یا قیمت ملک است. اگر هدف شما از سرمایه‌گذاری ملکی در ترکیه، اخذ شهروندی ترکیه است، حتماً باید ارزش کل املاک خریداری شده برابر یا بیش از 400 هزار دلار باشد، در غیر این صورت با درخواست شما موافقت نخواهد شد. همچنین اگر قصد شما از خرید خانه در ترکیه اخذ اقامت ترکیه است، قیمت خانه باید حداقل 75 هزار دلار باشد. برای اخذ اقامت شما فقط مجاز به خرید یک واحد مسکونی به نام یک نفر هستید.

سند این نوع املاک نمی‌تواند به نام دو نفر باشد. چنانچه یک خانواده قصد اخذ اقامت دارند، خانه باید به نام زن یا شوهر باشد و ایشان پس از اخذ اقامت، برای دریافت اقامت سایر اعضای خانواده اقدام کنند.

2. ملک مورد نظر شما در مناطق ممنوعه نباشد

مناطق ممنوعه به محله‌هایی گفته ‌می‌شود که تعداد اتباع خارجی ساکن در آنجا بیش از 25 درصد ساکنین کل منطقه باشد. قانون مناطق ممنوعه شامل افرادی که قصد سرمایه‌گذاری ملکی برای اخذ پاسپوت را دارند، نمی‌شود و این افراد می‌توانند در هر منطقه‌ای که تمایل دارند، ملک خریداری کنند.

اما در مورد افرادی که قصد خرید خانه برای اخذ اقامت ترکیه را دارند، قانون مناطق ممنوعه اعمال می‌شود و با درخواست اقامت افرادی که در مناطق ممنوعه ملک خریده‌اند، موافقت نخواهد شد. البته اگر منطقه‌ای که در آن ملک خریده‌اید بعداً بعنوان منطقه ممنوعه اعلام شود، مشکلی برای اقامت یا ملک شما به وجود نخواهد آمد، چون زمانی که شما ملک را خریده‌‌اید، جزو مناطق ممنوعه نبوده است.

3. به مسکونی یا تجاری بودن ملک دقت کنید

براساس قوانین اداره مهاجرت ترکیه افرادی که قصد دریافت اقامت ترکیه را دارند، حتماً باید ملک مسکونی (آپارتمان یا خانه ویلایی) بخرند. اما در مورد افرادی که مبلغ سرمایه‌گذاری آنها بیش از 400 هزار دلار است، چنین محدودیتی وجود ندارد. این سرمایه‌گذاران می‌توانند علاوه بر ملک مسکونی، ملک تجاری، زمین یا حتی هتل (یک واحد یا کل هتل) را خریداری کنند.

نکته جالب درباره میزان سرمایه‌گذاری ملکی اتباع خارجی این است که، مبلغ سرمایه‌گذاری آنقدر برای دولت ترکیه ارزشمند است که برای سرمایه‌گذاران 400 هزار دلاری پاسپورت ترکیه را به ‌عنوان یک آفر ویژه و 100 درصد رایگان در نظر گرفته است.

سرمایه گذاری در ترکیه

4. شهری را انتخاب کنید که ارزش سرمایه‌گذاری بالایی داشته ‌باشد

در اغلب شهرهای ترکیه پروژه‌های ملک مختلفی در حال ساخت هستند. حتی شرکت‌های سازنده بزرگ و به‌نام عربی نیز در این کشور و به ‌ویژه در شهر استانبول در حال سرمایه‌گذاری هستند. دلیل چنین اقدامی این است که خرید ملک در استانبول و شهرهای بزرگ و مهم ترکیه پتانسیل بیشتری برای رشد قیمت و سودآوری چندین برابری دارد. بنابراین سعی کنید با دریافت مشاوره از املاکی‌های زبده و حرفه‌ای مانند هوم ترکی، املاک شهرهایی را انتخاب کنید که مانند استانبول ارزش سرمایه‌گذاری بالایی داشته ‌باشند.

5. به موقعیت مکانی، امکانات و دسترسی‌های ملک توجه کنید

اگر خودتان قصد زندگی در ترکیه را دارید، حتماً ملکی را انتخاب کنید که به مراکز خرید، وسایل حمل و نقل عمومی، اتوبان‌های مهم، مراکز آموزشی، مراکز خرید، بیمارستان یا مراکز درمانی، ایستگاه قطار یا فرودگاه و… دسترسی خوبی داشته‌ باشد. در ترکیه خانه‌هایی که در خط ساحلی قرار دارند و رو به منظره جنگل یا دریا هستند، یا املاکی که در کنار اتوبان‌های مهم قرار دارند، ارزش بالاتری دارند. چون دسترسی‌ها و مناظر بسیار خوبی دارند. به امکانات ملک مانند تجهیزات داخل خانه و امکانات داخل ساختمان (استخر، باشگاه، نگهبانی و…) هم توجه کنید.

6. در مورد خرید املاک تجاری به موقعیت اجاره آن دقت کنید

در مورد خرید املاک تجاری با توجه به اینکه هدف اغلب افراد اجاره دادن ملک پس از خرید است، حتماً املاکی را انتخاب کند که از موقعیت مناسبی برای اجاره دادن برخوردار باشند. بعضی از املاک تجاری اقساطی دارای 3، 5 و حتی 10 سال ضمانت اجاره هستند. حتی بعضی از آنها قبلاً توسط برندهای معتبر رزرو شده‌اند. این یک امتیاز بزرگ برای ملک شما محسوب ‌می‌شود، چون به‌ راحتی می‌توانید از محل اجاره ملک، درآمد کسب کنید.

سرمایه گذاری ملکی در ترکیه

7. در مورد خرید زمین توجه کنید که مجوز ساخت داشته ‌باشد

یکی از املاکی که با سرمایه 400 هزار دلار می‌توانید روی خرید آن سرمایه‌گذاری کنید، زمین است. اما نکته مهم در مورد خرید زمین این است که مجوز ساخت داشته ‌باشد. اگر زمینی خریداری کرده‌اید که مجوز ساخت دارد، بعد از خرید سریعاً باید برای ساخت آن اقدام کنید، چون شما نهایتاً 2 سال برای این کار فرصت دارید.

8. سند ملک خریداری شده قبلاً برای اخذ پاسپورت استفاده نشده باشد

یکی دیگر از نکات به ‌شدت مهم در خرید ملک برای اخذ تابعیت ترکیه، این است که روی سند هر ملک فقط یک ‌بار می‌توان برای دریافت شهروندی اقدام کرد. مثلا اگر با سند آپارتمانی که شما قصد خرید آن را دارید، قبلاً یک ایرانی، عرب، روس و… پاسپورت گرفته باشد، شما دیگر نمی‌توانید با این سند مجدداً برای اخذ شهروندی ترکیه اقدام کنید.

9. با سند یک ملک فقط یک خانواده می‌تواند تابعیت ترکیه را دریافت کند

براساس این قانون با سند یک ملک فقط «یک خانواده» می‌تواند برای اخذ شهروندی ترکیه اقدام کند. یعنی به عنوان مثال اگر مبلغ سرمایه‌گذاری دو خانواده به ‌صورت مجزا 400 هزار دلار یا حتی بیشتر باشد، باز هم نمی‌توانند با هم روی سند یک ملک پاسپورت ترکیه را بگیرد.

10. مبلغ روی سند ملک با مبلغ کارشناسی ملک و دوویز آلئیم بلگسی باید برابر باشد

یکی از نکات مهم در خرید خانه برای گرفتن پاسپورت ترکیه، مطابقت داشتن قیمت ملک با گواهی کارشناسی ملک، دوویز آلئیم بلگسی و مبلغ وطن داشی (پاسپورت ترکیه) است. دوویز آلئیم بلگسی یا «Döviz alım belgesı» که با عنوان گواهی خرید ارز هم شناخته می‌شود، نوعی سند بانکی است که نشان‌ می‌دهد شما به‌ عنوان سرمایه‌گذار با اطلاعات شخصی خود به ‌صورت دلار، یورو یا پوند مبلغ خرید ملک را پرداخت کرده‌اید. گواهی کارشناسی ملک نیز قیمت روز ملک را مشخص می‌کند.

با توجه به اینکه مبلغ پاسپورت ترکیه 400 هزار دلار است، باید قیمت ملک که در سند قید شده، رقم کارشناسی آن و رقم مندرج در گواهی خرید ارز همگی برابر باشند و رقم 400 هزار دلار را نشان دهند. در غیر اینصورت فرایند به نام زدن سند و دریافت تأییدیه‌های لازم برای اخذ پاسپورت با مشکل مواجه خواهد شد. با توجه به اینکه، این موضوع کاملاً کارشناسی است، بهتر است خرید ملک را تحت نظارت شرکت‌های معتبر مانند هوم ترکی انجام دهید تا از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری شود.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments