پروتکل‌های بهداشتی برای مسافران ورودی ترکیه، ارمنستان و گرجستان چیست؟

چندسالی است که تمام دنیا درگیر بیماری کووید-۱۹ است. همه‌چیز با ورود این ویروس ناخوشایند تغییر کرده است. عواقب منفی و ناخوشایند این ویروس موذی دامن ما در دنیای سفرها و گردشگری را هم گرفته است. کشورهای مختلف برای مدیریت بحران کرونا سعی کرده‌اند که قوانین و اصولی تعریف کنند. در مرزها و سفرهای هوایی قواعد تازه‌ای به‌وجود آمده تا امکان کنترل شیوع بیماری بیشتر شود. در کشورهای همسایه نزدیک ایران هم پروتکل‌هایی بهداشتی برای مسافران در نظر گرفته شده است. گرجستان، ارمنستان و ترکیه از مقاصد گردشگری پرطرف‌دار در میان ایرانی‌ها هستند. اگر قصد سفر به آنها را دارید، خوب است که با پروتکل‌های بهداشتی‌شان که برای مسافران در نظر می‌گیرند هم آشنا باشید. با این مقاله، اطلاعات‌تان درباره قوانین را مدام به‌روز کنید و بدانید که تغییرات احتمالی در قوانین فعلی بعید نیست.

ترکیه و پروتکل‌های بهداشتی‌اش برای کرونا 

ترکیه و پروتکل‌های بهداشتی‌اش برای کرونا

در آغاز کرونا، دولت ترکیه محدودیت‌های زیادی در مرزهایش به‌کار گرفته بود. هدف از این اقدامات کنترل شیوع کرونا بود. این ویروس در مدت حضورش از ایجاد چالش‌های مختلف برای بشر لحظه‌ای کنار ننشسته است. جهش‌های مختلف آن می‌توانند جوامع را به شکل‌های مختلف گرفتار و بیمار کنند. ترکیه هم برای مدیریت اوضاع، سخت‌گیری‌هایی در مرزها به‌کار می‌گرفت. 

همه کسانی که قصد سفر به ترکیه را داشتند، باید تا سال ۲۰۲۱،  از پیش تست کرونا می‌دادند. منفی‌بودن این تست از مدارک اجباری برای ورود به خاک ترکیه بود اما دیگر نیست. ویروس کرونا به‌گونه‌ای است که در فواصل زمانی مختلف، شکل‌ها و اثرات متنوعی از خود نشان می‌دهد. بنا به تغییرات آن، قوانین و پروتکل‌های ترکیه هم از نقطه‌نظر اعمال محدودیت‌ها تغییراتی می‌کند. 

پروازهای خارجی را از ایرلاین های معتبر رزرو کنید

پس اگر با رزرو بلیت پرواز خارجی قصد سفر به یکی از شهرهای ترکیه را دارید، حتما پیش از سفر باید درباره قوانین و قواعد جاری در آن کشور اطلاعاتی کسب کنید. دولت ترکیه در رعایت پروتکل های بهداشتی در هواپیما و فرودگاه‌ها بسیار جدی عمل می‌کرد. ضمن ابراز جدیت در مدیریت اوضاع، هیچ ملیتی از ورود به ترکیه در دوران کرونا منع نشده‌اند. همه باید تابع قوانین این کشور باشند اما محدودیتی از نقطه‌نظر ملیت برای ورود به ترکیه وجود ندارد. در حال حاضر، روند پذیرش مسافران به‌این صورت است. شاید با شیوع دوباره جهش‌های جدید، اوضاع دستخوش تغییراتی شود. بهتر است، در صورت داشتن قصد سفر، اطلاعات خود را درباره قوانین سفر به‌روزرسانی کنید.

الزامات سفر به ترکیه در دوران کرونا 

کسانی که قصد سفر به ترکیه را دارند، باید الزامات زیر را رعایت کنند: 

  • تکمیل فرم ورود پیش از رسیدن به ترکیه؛ تمام افراد بالای ۶ سال باید این فرم را دست‌کم ۴ روز پیش از ورود به ترکیه تکمیل کنند. هدف بررسی وضعیت فرد از نقطه‌نظر ابتلا به کرونا و شناسایی افرادی است که با او در ارتباط بوده‌اند. 
  • مسافران باید اطلاعات تماس و محل اقامت‌شان در ترکیه را مشخص و اعلام کنند. 
  • یادتان باشد، از تاریخ ۱ ژوئیه ۲۰۲۲، مسافران نیازی به ارائه تست منفی کرونا ندارند. همچنان تست کرونا در فرودگاه های ترکیه انجام می‌شود اما به‌طور دلخواه. 
  • مسافران پس از ورود به خاک ترکیه معاینه‌ای اجمالی می‌شوند؛ برای مثال، درجه تب آنها سنجیده می‌شود و اگر هیچ نشانه مشکوکی نداشته باشند، اجازه ورود به آن کشور را پیدا می‌کنند. 
  • اگر مسافری مبتلا به کووید-۱۹ شناخته شود، لازم است که روند درمان را در مرکزی دولتی در ترکیه یا مرکزی خصوصی به انتخاب خودش پیگیری کند. 
  • همه باید در فرودگاه‌ها از ماسک استفاده کنند. 
  • در ورودی فرودگاه‌ها هم دمای بدن مسافران بررسی می‌شود. 

علاوه بر این‌ها، مسافران باید با ایرلاین‌های خود درباره الزامات و شرایط رعایت پروتکل های بهداشتی در هواپیما صحبت کنند و در جریان اوضاع قرار بگیرند. گاهی به‌رغم اینکه یک کشور مانند ترکیه سخت‌گیری‌هایش درباره پذیرش مسافران در دوران کرونا را کاهش داده، ایرلاین‌ها همچنان قواعد سخت‌گیرانه‌ای دارند. بعضی از آنها از ورود مسافران بدون ماسک به هواپیما ممانعت می‌کنند.

اگر راهی سفر هستید و حتی قانون یا پروتکلی درباره استفاده از ماسک هم مطرح نیست، خودتان برای حفظ سلامت‌ شخصی و خانوادگی ماسک بزنید. خیلی سخت است که بعد از رسیدن به مقصد موردنظر درگیر کرونا شوید. در این صورت، امکان لذت‌بردن از سفر از بین می‌رود. رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی در صورتی‌که سخت‌گیری کشورها و فرودگاه‌ها کم می‌شود هم همچنان لازم و عاقلانه است.

گرجستان و پروتکل‌های بهداشتی آن برای مسافران 

برای سفر به گرجستان هم نیاز به ارائه مدارکی خاص درباره مبتلانبودن به کرونا نیست. در ماه‌های گذشته، مسافران برای ورود به این کشور باید کارت واکسن و گواهی منفی‌بودن آزمابش کرونا را ارائه می‌کردند اما در حال حاضر نیاز به چنین چیزهایی نیست. 

فرقی نمی‌کند که با خرید بلیت هواپیما و از راه هوایی وارد گرجستان می‌شوید یا راه‌های دیگر؛ در هر حال، نیازی به ارائه مدرک واکسن یا تست PCR ندارید. البته دقت کنید و بدانید که شاید ایرلاین‌های مختلف همچنان برای سوارکردن مسافران به‌مقصد گرجستان قوانین و پروتکل‌هایی در نظر داشته باشند. 

گرجستان از مقاصد پرطرف‌دار نزد ایرانی‌ها است و تعداد زیادی مسافر از کشور راهی شهرهای آن می‌شوند. با سبک‌شدن قوانین و پروتکل‌های پیشگیری از کرونا در پرواز و سفر به این کشور، شمار مسافرانی که راهی آن می‌شوند، دوباره بیشتر می‌شود. 

ارمنستان و پروتکل‌های بهداشتی آن برای مسافران 

مسافران برای ورود به کشور ارمنستان هم دیگر نیازی به ارائه تست منفی کرونا و مدرکی دال بر واکسینه‌شدن کامل ندارند. مرزهای این کشور هم برای مسافران کشورهای مختلف باز است. با کناررفتن الزامات و پروتکل‌های مختلف مقابله با کرونا، چالش‌های مسافران کمی بیشتر می‌شود. 

علت چیست؟ چون با توجه به رشد سریع ابتلای مردم در تمام نقاط دنیا به کرونای جهش‌یافته، امکان بیمارشدن در طول سفر وجود خواهد داشت. برای پیشگیری از شیوع گسترده‌تر کرونا، بهتر است که مسافران از جمله کسانی که به ارمنستان سفر می‌کنند هم از ماسک استفاده کنند؛ به‌ویژه در مکان‌های شلوغ یا فضایی شبیه داخل هواپیما. 

اگر حساسیت‌هایتان درباره پیشگیری از کرونا بالا است، سعی کنید زمان پروازتان را طوری انتخاب کنید که ازدحام مسافران در فرودگاه، هواپیما و البته در خود مقصد کمتر باشد. بعضی از تاریخ‌های سفر محبوب‌تر هستند و مسافران پرتعدادتری را به‌سمت ارمنستان روانه می‌کنند. اگر بتوانید در اوقات کم‌ترددتر به سفر بروید، ایمن‌تر خواهید بود.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments