مدارک موردنیاز برای سفر با قطار

برخی از افراد تصور می‌کنند که سفر با قطار به مدارک خاصی نیاز ندارد و تنها با رزرو بلیط قطار می‌توانند به کوپه خود وارد شوند. البته، این تصور تا حدودی درست است. چرا که مدارک موردنیاز برای سفر با قطار، مانند مدارک موردنیاز برای سفر با هواپیما، پیچیده‌تر نیست. ولی از طرف دیگر، به هر حال برای ورود به قطار، نیاز به ارائه مدارک شناسایی دارید که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

سفر با قطار و مدارک مورد نیاز برای آن

سفر با قطار هم مانند سفر با دیگر وسایل نقلیه، نیاز به مدارک خاصی دارد که باید با خود به همراه داشته باشید. این مدارک از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اگر این مدارک مورد نیاز را به همراه نداشته باشید، مسئولان ایستگاه راه آهن اجازه ورود به قطار را به شما نمی‌دهند. یکی از این مدارک، بلیط قطار است که باید با خود به همراه داشته باشید. در گذشته، بلیط‌های قطار حتما باید چاپ می‌شدند و نسخه چاپ شده در دست مسافران می‌بود. ولی امروزه، پس از رزرو بلیط قطار، یک نسخه الکترونیکی از بلیط برای شما ارسال می‌شود که تنها با در ارائه همان نسخه، در تلفن همراه، امکان ورود به کوپه را پیدا می‌کنید.

به نظر شما، بجز بلیط قطار، چه مدارک دیگری برای سوار شدن در قطار نیاز است؟ مسئولان راه آهن دقیقا چه مدارکی را از شما می‌خواهند و آنها را مورد بررسی قرار می‌دهند؟

مدارک موردنیاز برای سفر با قطار

مدارک موردنیاز برای سفر با قطار به چند دسته تقسیم می‌شوند که چند نمونه از آنها مربوط به بلیط قطار، مدارک شناسایی و… است. در ادامه به توضیحات بیشتری درباره مدارک موردنیاز برای سفر با قطار می‌پردازیم.

بلیط قطار

پس از رزرو بلیط قطار، نسخه الکترونیکی آن دراختیار شما قرار میگیرد. حالا شما مختار هستید که آن نسخه را به نسخه چاپی تبدیل کنید یا خیر. به هر حال، بلیط قطار در هر حالتی برای مسئولان مورد پذیرش است. معمولا افرادی که کمی با عجله برای سفر آماده می‌شوند، فرصت نمی‌کنند که بلیط خود را چاپ کنند. یا حتی زمانی که با عجله خود را به ایستگاه راه آهن می‌رسانید، ممکن است بلیط خود را در خانه جابگذارید. در این حالت، به راحتی می‌توانید نسخه داخل موبایل خود را ارائه دهید.

مدارک شناسایی

از آن جایی که این روزها خرید بلیط قطار به صورت آنلاین انجام می‌شود، تمام اطلاعات شخصی افراد مانند نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد و کدملی در سایت ثبت می‌گردد. پس، تمام این اطلاعات بر روی بلیط شما نیز ثبت می‌شود. برای ورود به قطار، پس از ارائه بلیط، باید یک مدرک شناسایی که اطلاعات بر روی بلیط را داشته باشد، ارائه دهید. مثلا، کارت ملی یا شناسنامه، مدارک شناسایی کاملی هستند.

البته، برای زوجین، ارائه شناسنامه برای اثبات محرمیت، ضروری است. نه تنها برای ورود به قطار، بلکه برای رزرو اتاق در هتل و اقامتگاه هم ارائه شناسنامه برای زوجین ضروری است. پس، لطفا مدارک شناسایی خود را به طور تمام و کمال همراه داشته باشید تا سفر شما به خوبی انجام شود. کوچک‌ترین کم و کسری در مدارک، استرس و اضطراب به شما وارد می‌کند و احتمالا تمام سفر برای شما خراب می‌شود.

نکات مهم درباره بلیط قطار

لطفا در هنگام سفر با قطار، نکات زیر را به دقت مطالعه کرده و رعایت کنید.

  • اگر نسخه چاپی از بلیط خود در دست دارید، تا پایان سفر آن را با خود به همراه داشته باشید. البته برخی از بلیط‌ها دو طرفه هستند که در آن صورت باید تا پایان مسیر برگشت، بلیط را به همراه داشته باشید.
  • همین‌طور نسخه الکترونیکی بلیط را هم تا پایان سفر از تلفن همراه خود پاک نکنید.
  • هزینه بلیط کودکان در سنین مختلف، متفاوت است. به همین دلیل، مدارک شناسایی کودکان را به طور کامل با خود به همراه داشته باشید.
  • نوجوانان بالای 17 سال، امکان سفر با قطار را دارند و تنها با ارائه مدارک شناسایی می‌توانند سوار قطار شوند.
  • حتما بلیط و مدارک شناسایی خود را در کنار یکدیگر، در یک کیف کوچک نزدیک به خود نگهدارید تا در مواقع نیاز، به صورت آن را نشان دهید.

نکات مهم درباره کنسلی بلیط قطار

اگر در هر شرایطی، تصمیم به کنسلی بلیط قطار خود را گرفتید، لطفا موارد زیر را درنظر گرفته و با توجه به آنها اقدام کنید.

  • اگر قطار رزرو شده شما حرکت کرده باشد و شما به آن نرسیده باشید، پول بلیط شما به طور کامل سوخت می‌شود. هیچ مبلغی هم به شما برنمی‌گردد.
  • اگر 3 ساعت قبل از حرکت قطار، اعلام کنسلی کنید، 50 درصد از هزینه بلیط به عنوان جریمه، کسر شده و باقی آن به شما برمی‌گردد.
  • اگر از 12 تا 3 ساعت قبل از حرکت قطار، اعلام کنسلی کنید، 30 درصد از هزینه بلیط به عنوان جریمه، کسر شده و باقی آن به شما برمی‌گردد.
  • اگر 12 روز قبل از حرکت قطار، اعلام کنسلی کنید، 10 درصد از هزینه بلیط به عنوان جریمه، کسر شده و باقی آن به شما برمی‌گردد.

در آخر

اگر می‌خواهید که یه سفر آسوده و راحت داشته باشید، لطفا حداقل یک ساعت قبل از حرکت قطار در ایستگاه راه آهن مورد نظر همراه با مدارک موردنیاز، حضور پیدا کنید. در این صورت همه مراحل ورود به کوپه با سرعت بالاتری برای شما انجام می‌شود.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments