هاستل چیست؟ چه تفاوتی با هتل و متل دارد؟

انتخاب مقصد و اقامتگاه مناسب برای سفر، همیشه یکی از چالش برانگیزترین بخش های آن است، که به فاکتورهای متفاوتی مانند ترجیحات شخصی، نوع تجربه سفر شما، بودجه و سایر موارد بستگی دارد. اگر به دنبال سفری مقرون به صرفه تر با فضای دوستانه و صمیمی و ماجراجویانه هستید، باید بدانید که هاستل چیست؛ چرا که اقامت در آن بهترین گزینه برای سفری ارزان است. اما اگر خواستار سفری در دل طبیعت به دور از شلوغی و هیاهو هستید، با اجاره کلبه سوئیسی لفور در دل جنگل، می توانید رویای خود را تحقق ببخشید.

طبیعت بکر شمال ایران، سالانه توجه بسیاری از گردشگران و دوستداران طبیعت را به خود جلب می کند. شیرگاه یا شهر پل ها به دلیل داشتن جذابیت های گردشگری فراوان به انتخاب اول ایرانیان برای سفر تبدیل شده است. آب و هوای شیرگاه و طبیعت بکر و جذاب آن می تواند یک پیشنهاد ایده آل برای فرار از گرمای تابستان و تجربه یک سفر لذت بخش باشد. یکی از روش های مقرون به صرفه برای اقامت در شیرگاه، هاستل است. اما هاستل چیست و دارای چه مزایایی است؟

هاستل چیست؟

قطعا با شنیدن نام این اقامتگاه می خواهید بدانید هاستل چیست؟ هاستل ها بسیار شبیه به مسافرخانه ها بوده اما از لحاظ قیمتی مقرون به صرفه تر هستند. این اقامتگاه ها به دلیل داشتن فضای دوستانه و صمیمی به سرعت در بین دوستداران سفر پرطرفدار شدند.

هاستل اتاق هایی که برای اقامت ارائه می دهد به صورت اشتراکی با سایر مهمانان استفاده می شود. البته در هاستل شما می توانید اتاق های خصوصی برای اقامت انتخاب کنید. اما در نظر داشته باشید که نسبت به گزینه اول قیمت بالاتری داشته و در اتاق های خصوصی نیز حمام و سرویس بهداشتی مجزا وجود ندارد. در هر دو صورت مسافران در فضاهایی مانند آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی مشترک هستند.

به طور کلی، هاستل ها یک گزینه اقامتی مقرون به صرفه و جامعه محور برای مسافران فراهم می کنند و مسافران از نقاط مختلف جهان می توانند تجربیات سفر را با هم تبادل کنند.

تفاوت هتل با هاستل چیست؟

هاستل از ترکیب دو کلمه host (به معنی میزبانی) و hotel به وجود آمده است و یک گزینه اقامتی مقرون صرفه است. هاستل ها اقامتگاه های اجاره ای با فضایی بسیار گرم و صمیمی هستند.

هتل، ساختمانی است که محل اقامت موقت و سایر خدمات مانند رستوران ها، استخرها و … را به مسافران ارائه می دهد. این اقامتگاه ها بسته به کیفیت و خدماتی که ارائه می دهند، درجه بندی می شوند. این درجه بندی با ستاره مشخص شده و از یک تا پنج ستاره متغیر است.

شاید سوالی در ذهنتان ایجاد شود که مهم ترین تفاوت هتل با هاستل چیست؟ در هاستل ها نه تنها خبری از تشریفات هتلی نیست؛ بلکه باید به صورت اشتراکی در کنار سایر گردشگران از یک اتاق استفاده کنید.

حریم خصوصی

بر خلاف هتل ها که در هر اتاق سرویس بهداشتی و حمام وجود دارد و به هر فرد یا خانواده اتاقی مجزا تعلق می گیرد، در هاستل ها موارد نام برده شده و آشپزخانه به صورت اشتراکی استفاده می شود. اگرچه هاستل ها اتاق های شخصی نیز در اختیار مسافران قرار می دهند اما این اتاق ها سرویس بهداشتی و حمام مجزا ندارند. بنابراین اگر داشتن حریم خصوصی برای شما اهمیت ویژه ای دارد، هاستل ها گزینه مناسبی برای اقامت نیستند.

امنیت

به دلیل مشترک بودن امکانات و اتاق در هاستل، این اقامتگاه ها از امنیت کمتری نسبت به هتل ها برخوردار هستند.

قیمت

اقامت در هاستل، مخصوصا اگر تعداد تخت های موجود در یک اتاق بیشتر باشد، بسیار مقرون به صرفه تر از هتل است.

امکانات

هتل ها بسته به ستاره آنها ارائه دهنده امکانات و خدمات متفاوتی مانند رستوران، کافی شاپ، پارکینگ مجزا و… هستند. در صورتی که تنها امکانات موجود در هاستل ها حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه بوده که آن هم به صورت اشتراکی میان مسافران استفاده می شود.

موقعیت مکانی و دسترسی

هتل ها بیشتر در مناطق توریستی به چشم می خورند. اما هاستل ها معمولا در مناطقی که دسترسی راحت تری به مرکز شهر و وسایل نقلیه دارند، ساخته می شوند.

تفاوت متل با هاستل چیست؟

هاستل و متل هر دو از انواع مختلف هتل به شمار می روند. تفاوت این دو در نحوه ارائه خدمات است. متل ها اغلب در بزرگراه ها یا جاده های اصلی قرار دارند و دارای فضای بیرونی برای هر اتاق هستند که به مهمانان اجازه می‌دهد ماشین های خود را مستقیماً جلوی درب اتاق پارک کنند.

بنابراین تفاوت متل با هاستل چیست؟ تفاوت های این دو اقامتگاه از جنبه های مختلف بررسی می شود.

حریم خصوصی

برخلاف هاستل ها، در متل ها نیز حریم شخصی رعایت شده و اتاق اجاره داده شده شامل امکاناتی مانند حمام و سرویس بهداشتی مجزا است.

امنیت

متل ها با توجه به رعایت حریم شخصی و ارائه اتاق مجزا به هر فرد، امنیت بیشتری نسبت به هاستل ها دارند.

قیمت

اقامت در متل و هاستل هر دو از گزینه های ارزان قیمت محسوب می شوند. مکان هر کدام از این اقامتگاه ها می تواند روی قیمت آن تاثیرگذار باشد. با این حال به دلیل اشتراکی بودن اتاق در هاستل ها معمولا قیمت کمتری نسبت به متل ها دارند.

امکانات

متل ها معمولا دارای امکانات اولیه مانند تلویزیون، پارکینگ و … هستند. در حالی که امکانات ارائه شده در هاستل ها بسیار محدود است.

موقعیت مکانی و دسترسی

متل ها اقامتگاه های بین راهی هستند که برخلاف هاستل ها در خارج از شهر و در جاده ساخته می شوند. هاستل ها معمولا یک فضای عمومی دوستانه و ساده مانند لابی هتل دارند اما در متل ها خبری از فضای عمومی نبوده و مستقیما از اتاق به پارکینگ دسترسی وجود دارد.  

مدت زمان اقامت

مدت زمان اقامت در متل با توجه به موقعیت مکانی و خارج از شهر بودن آن معمولا کمتر از هاستل است.

مزایا و معایب اقامت در هاستل چیست؟

ویژگی های متفاوت هاستل نظر بسیاری از گردشگران و مسافران را به خود جلب کرده است. مزیت های اقامت در هاستل عبارتند از:

  • دسترسی آسان به مرکز شهر و امکانات رفاهی و تجاری
  • آشنا شدن با افراد جدید
  • قیمت مناسب

اما اقامت در هاستل معایبی هم دارد. از جمله آن می توان به این موارد اشاره کرد:

  • عدم وجود حریم خصوصی و امنیت
  • امکانات محدود

کلام آخر، هاستل؛ بهترین گزینه برای اقامت ارزان!

اگر پس از طی کردن مسیری طولانی در جاده نیاز به چند ساعت استراحت در میانه راه داشتید، اقامت در متل می تواند گزینه مطلوبی باشد. برای مسافرانی که به دنبال اقامت چند روزه هستند، هاستل یا هتل انتخاب بهتری خواهد بود.  چنانچه به سفرهای گروهی علاقه دارید و به دنبال اقامتگاهی با فضای دوستانه و مقرون به صرفه هستید، هاستل می تواند تجربه جدیدی در سفر برای شما ایجاد کند. اما اگر امکانات و خدمات رفاهی اولویت اصلی شما در سفر است و قادر به پرداخت هزینه های بیشتری هستید، اقامت در هتل مناسب تر است.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments