بهترین سوغات یزد چیست

معرفی شهر یزد

شهر یزد مرکز استان یزد بوده که چهارمین استان وسیع در ایران محسوب می‌شود. این شهر به نام‌های مختلفی معروف است، برای مثال به شهر یزد، شهر بادگیرها، شهر شیرینی، شهر دوچرخه‌ها و شهر آتش و آفتاب نیز می‌گویند. سازه‌های تاریخی موجود در شهر یزد به قدمت این شهر اشاره دارد که از سال‌ها دور در این شهر آبادانی وجود داشته است، مردم با دین‌های مختلف در شهر یزد ساکن شده‌اند و بدون مشکل در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

شهر یزد به داشتن شیرینی‌های گوناگون و خوشمزه معروف است. این شیرینی‌ها با تنوع زیاد و متناسب با تمامی سلیقه‌ها تولید می‌شوند. از آن‌جایی که شهر یزد جزو مقاصد محبوب گردشگران داخلی و خارجی است، از شیرینی‌های یزدی به‌عنوان سوغات سفر، بسیار استفاده می‌شود.

اهمیت خرید سوغات در سفر

یکی از رسوم زیبای ایران، خرید سوغات هنگام سفر به شهرها و کشورهای دیگر است. از روزگاران قدیم هرگاه فردی به قصد سفر، شهر خود را ترک می‌کرده، هنگام بازگشت هدیه‌ای را با عنوان «سوغات» برای خانواده و آشنایان خود به همراه می‌آورده است. خرید سوغات از آن جهت در فرهنگ ایرانی مهم شده، که نشان‌دهندۀ این است که مسافر در هنگام سفر، خانواده و آشنایان خود را به یاد داشته است. هر یک از شهرهای ایران سوغات معروفی دارند. در این مقاله جامع به معرفی معرف ترین سوغات یزد و سوال گردشگران مبنی بر بهترین سوغات یزد چیست؟ می‌پردازیم.

انواع سوغات یزد

شهر یزد دارای سوغات‌های خوراکی و غیرخوراکی زیادی است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

سوغات خوراکی یزد

از معروف‌ترین سوغات‌های شهر یزد را می‌توان سوغات‌های خوراکی خوشمزۀ یزدی دانست. کمتر کسی پیدا می‌شود که آوازۀ شیرینی‌های یزدی را نشنیده و یا آن‌ها را امتحان نکرده باشد.

● کیک یزدی

یکی از انواع سوغات خوراکی یزدی است که در تمامی شهرهای ایران نیز آن را تهیه می‌کنند، اما کیک یزدی تولید شده در شهر یزد از کیفیت و طعم و عطر بی‌نظیری برخوردار است که با موارد مشابه، بسیار متفاوت است.

● پشمک یزدی

پشمک یزدی

این خوراکی بسیار خوش‌خوراک بوده که مورد توجه افراد زیادی با سلیقه‌های متفاوت قرار گرفته است. پشمک خوراکی‌ای است که در شهرهای دیگر نیز تولید می‌شود اما مواد اولیه و افزودنی‌های استفاده شده در شهر یزد، پشمک یزدی را بسیار خاص می‌کند.

● قطاب یزدی

قطاب یزدی

از شیرینی‌های پرطرفدار یزدی می‌توان به قطاب اشاره کرد. قطاب یزدی دارای دو بخش داخلی و خارجی است. برای تهیۀ قطاب ابتدا قسمت درونی آن که ترکیبی از پودر بادام، پودر هل و قند است را درون لایه‌ای خمیری پیچیده و سپس آن را در روغن سرخ می‌کنند و روی آن را با پودر قند می‌پوشانند.

● باقلوای یزدی

باقلوای یزدی

باقلوا در شهرها و کشورهای مختلفی تهیه می‌شود، که شهر یزد نیز یکی از قطب‌های تولید این خوراکی لذیذ در کشور ایران است. باقلوا با استفاده از آرد، شیر، روغن، شکر، گلاب، بیکینگ پودر، زردۀ تخم‌مرغ، هل و پودر قند تهیه می‌شود. با استفاده از پسته، بادام، نارگیل و گردو به آن‌ها طعم‌های متفاوتی می‌دهند. علاوه بر آن باقلوا در شکل‌های مختلف همچون مربع، لوزی، لوله‌ای و موارد دیگر تهیه می‌شوند.

● حاجی بادام

شیرینی حاجی بادام یزد

این شیرینی با استفاده از روغن جامد، آرد، پودر هل، مغز بادام، پودر قند و پودر پسته تهیه می‌شود و به صورت دایره‌ای پخت شده، که بافتی شبیه به بیسکوییت دارد. شیرینی حاجی بادام از سوغات‌های سنتی شهر یزد محسوب می‌شود.

● نان برنجی

نان برنجی یزد

نان برنجی از جمله سوغات‌های خوش‌خوراک و محبوب در میان مردم است که علاوه بر شهر یزد، در شهرهای دیگری همچون کرمانشاه و قزوین نیز آن را تهیه می‌کنند. این شیرینی از آرد برنج، روغن، پودر قند، شکر، تخم‌مرغ، گلاب و هل تهیه می‌شود.

● ارده یزد

ارده یزد

ارده از دیگر سوغات‌های معروف شهر اردکان است. ارده با روش روغن‌گیری از کنجد تولید شده که بسیار مقوی بوده و بیشتر به همراه شیرۀ انگور در وعدۀ صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارده به صورت بسته‌بندی و فله‌ای در ایران به فروش می‌رسد.

یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های ایرانی، ارده است که در شهر یزد تولید می‌شود. این خوراکی از کنجد کوبیده و ساییده تهیه می‌شود و به صورت بسته‌بندی و فله‌ای در ایران به فروش می‌رسد. برای تهیه این محصول، روش تهیه آن به این صورت است که دانه‌های کنجد به مدت ۶ تا ۸ ساعت در آب خیسانده شده و سپس پوست سیاه‌رنگ آن‌ها از هم جدا می‌شود. سپس دانه‌ها له شده و به صورت خمیری شکل می‌گیرند تا بتوان انواع مختلف ارده را تهیه کرد. یکی از معروف ترین ارده های تولید شده در بازار ارده سِم سِم است که محصولی از آب حیات یزد می‌باشد. همانطور که در تصویر می‌بینیم این ارده طعم دار شده است. و طعم شکلات فندقی دارد.

● حلوا ارده

حلوا ارده یزد

حلوا ارده نیز مانند ارده از دیگر سوغات‌های معروف شهر اردکان است.حلوا ارده نیز نوعی شیرینی محبوب در وعده صبحانه است که با استفاده از ارده، کنجد، شکر، پودر سفیدۀ تخم‌مرغ و افزودنی‌های دیگر تولید می‌شود.

حلوا ارده، یکی از خوراکی‌هایی است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این حلوا حاوی پروتئین، ویتامین‌های B، D، E و A است. این محصول دارای مقدار قابل توجهی کالری است و به راحتی می‌تواند انسان را سیر نگه دارد.

● نقل

نقل یزد

نقل که عطر و طعم خاصی دارد و آن را از انواع مشابه متمایز می‌کند. برای تهیۀ نقل از آب، شکر، وانیل، بیدمشک و مغز انواع آجیل برای استفاده در مرکز آن استفاده می‌شود. نقل گردویی یزد نسبت به سایر مزه‌ها معروف‌تر است. نقل یزد، یکی از خوشمزه‌ترین انواع شیرینی می‌باشد که عمدتاً همراه با چای مصرف می‌شود. این شیرینی اغلب با رنگ سفید تولید می‌شود و به عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین سوغات شهر یزد شناخته می‌شود. بین مردم این شهر، نقل یزد بسیار پرطرفدار است.

● قند سنتی یزد

قند سنتی یزد

قند یزدی نیز طعم بسیار خوب و متفاوتی با سایر قندهای تولید شده در شهرهای دیگر دارد و این تفاوت سبب معروفیت قند یزدی یزدی شده است. قند های تولید شده در یزد با روش های کاملا سنتی تولید می شوند و در روند تولید این قند ها هیچ گونه مواد افزودنی مثل جوهر یا اسانس استفاده نمی شود. قند های سنتی یزد در انواع مختلف ساده، شکسته و طعم دار هستند. یکی از پرآوازه ترین قند های طعم دار یزد قند هل و گلاب سنتی یزد می‌باشد که روش تولید سنتی و عدم استفاده از اسانس، استفاده از هل و طعم جادویی آن باعث محبوبیت این قند شده است.

● نبات یزد

نبات یزد

نبات از جمله محصولات تهیه شده از نیشکر می‌باشد که در ایران بسیار زیاد مصرف می‌شود. طرز تهیه نبات از طریق حل شدن شکر در آب توسط حرارت و تبلور آن در هنگام خنک شدن انجام می‌گیرد. نبات های یزد انواع مختلفی دارد از جمله بهترین نبات های یزد عبارت اند از: نبات پرده زعفرانی، کاسه نبات فوق اعلا، نبات پرده دو آتیشه و انواع نبات ممتاز می باشد. خرید نبات یزد به دلیل کیفیت آنها همیشه در سبد خرید های سوغاتی یزد جای دارد. و کیفیت آن به دلیل نحوه تولید سنتی، باعث شده هنوز طرفداران خود را از نقاط مختلف ایران حفظ کند.

● نان پنجره‌ای

نان پنجره ای یزد

نان یا شیرینی پنجره‌ای یکی دیگر از سوغات‌های خوشمزۀ یزدی است که از ترکیب آرد، پودر نشاسته، تخم‌مرغ و گلاب تهیه شده و سپس در روغن سرخ می‌شود.در پایان روی آن را با پودر قند تزیین می‌کنند. این شیرینی به‌علت شکل شبیه به پنجره‌های قدیمی، به شیرینی یا نان پنجره‌ای معروف است.

● سوهان خانی یزد

سوهان خانی یزد

یکی از انواع سوهان های پرطرفدار و خوشمزه، سوهان خانی یزد است که با استفاده از روغن حیوانی و روغن گیاهی خوراکی، شکر، آرد گندم، پودر جوانه گندم، مغز پسته، زرده تخم مرغ و مایع پاستوریزه و هل تهیه می شود. استفاده از سوهان خانی در کنار چای و به جای قند رایج است و با توجه به خواص مقوی آن، می‌تواند نیاز انرژی بدن را تا نیمی از روز تأمین کند.

● سوهان آردی یزد

سوهان آردی یزد

سوغات صنایع دستی یزد

● سفال و سرامیک

سفال و سرامیک یزد

با توجه به فراوانی کوره‌های پخت سفال در ایران، می‌توان صنایع دستی سفالگری را به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی این سرزمین به حساب آورد. این صنعت در استان یزد به بیش از ۷۰۰ سال پیش برمی‌گردد و شهر میبد به عنوان عمده تولیدکننده سفال در این منطقه شناخته می‌شود. سفال‌های تولیدی در میبد با نقش و طرح‌های اصیلی همچون مرغ و ماهی، خورشید خانم، خورشید کویری، مرغ گنجشک کویر و ماهی که کنایه به کم آبی یزد می‌دهند، تزیین می‌شوند. در این شهر، محصولات سفالی به سه نوع سفال ساده بدون لعاب، سفال لعاب‌دار و کاشی و سرامیک تقسیم‌بندی می‌شوند. نقش و طرح‌های متنوع و زیبا، این محصولات را به یکی از بهترین سوغات‌های شهر یزد تبدیل کرده است که در سراسر ایران و حتی خارج از کشور مورد استفاده و تقدیر قرار می‌گیرند.

● ترمه یزد

ترمه یزد

از قدیمی‌ترین صنایع دستی شهر یزد است که توسط زرتشتیان بافته می‌شده و سپس استفاده از آن در شهر یزد رواج پیدا کرده است. ترمه پارچه‌ای با تار ابریشمی و پود نخی، پشمی، کرک و یا ابریشم است.

● زیلو

زیلوی یزد

نوعی زیرانداز است که قدمت آن به دوران پیش از اسلام می‌رسد. خاستگاه زیلو، به شهر میبد یزد می‌رسد. زیلو یک نوع زیرانداز و کف‌پوش دست‌بافت است که با استفاده از نخ پنبه بافته می‌شود. به دلیل خنکی پنبه، این کف‌پوش مناسب برای مناطق کویری است و شباهت زیادی به گلیم دارد. با این حال، بافت و جنس آن با گلیم متفاوت است، زیرا گلیم از پشم بافته می‌شود. زیلو و زیلوبافی همچنین به عنوان یکی از هنرهای مردمی شهر تاریخی میبد در استان یزد شناخته می‌شود. به همین دلیل، این شهر گاهی به نام شهر زیلو نیز شناخته می‌شود.

● شعربافی

شعربافی یزد

شعربافی یکی از هنرهای سنتی و پرطرفدار در شهرهای کویری مانند کاشان و یزد است. شهر یزد به عنوان یکی از مراکز صنعت نساجی و تولید پارچه‌های فاخر، از سال‌های دور از بزرگترین تولیدکنندگان این صنعت به شمار می‌رود. در سفرنامه مارکوپولو نیز آمده است که پارچه‌های ابریشمی یزدی به بازرگانان شناخته شده‌ای دست می‌یافت و به همه جای دنیا صادر می‌شد.

شعر به موی انسان یا حیوان گفته می‌شود و در بافندگی، شعر نوعی پارچه است که با مو یا ابریشم و با استفاده از دستگاه بافندگی چهاروردی بافته می‌شود. در گذشته، بافتن شعر پشمی در یزد و اصفهان و بافتن شعر ابریشمی در کاشان رواج داشت اما اکنون این هنر در بسیاری از مناطق به فراموشی سپرده شده است و تنها در برخی مناطق به صورت محدودی ادامه دارد.

● چادر شب

چادرشب یزد

نوعی پارچه که در شهرهای یزد، اردکان و زارچ بافته می‌شود و دو نوع نازک و کلفت دارد، که استفاده‌های متفاوتی از آن‌ها می‌شود.

● دارایی‌ بافی

دارایی بافی یزد

نوعی هنر بافت پارچه بوده که امروزه به دست فراموشی سپرده شده است. دارایی بافی پارچه‌هایی از جنس ابریشم هستند که با استفاده از رنگ طبیعی تولید می‌شدند. امروزه از این پارچه‌ها به‌عنوان رومیزی و یا برای تزیین استفاده می‌شود.

سوغات یزد را از کجا بخریم؟

ارمغان پارسی

فروشگاه آنلاین ارمغان پارسی بستری را برای خرید محصولات و سوغات‌های خوراکی شهرهای مختلف ایران، از جمله شهر یزد، برای شما عزیزان فراهم کرده است؛ تا شما بتوانید بدون زحمت در خانه و یا محل کار خود، برای خرید سوغات‌ یزد در تهران، خرید نبات، خرید قند و خرید شیرینی سنتی یزد اقدام کرده و در اسرع وقت در شهر تهران سفارش خود را تحویل بگیرید.

اساس فعالیت فروشگاه آنلاین ارمغان پارسی، بر حفظ کیفیت و تازگی محصولات و سوغات‌های خوراکی یزدی است. این فروشگاه با بهترین و نام‌آشناترین برندهای سوغات خوراکی یزد همچون «آب حیات یزد»، «شیرینی حاج خلیفه علی رهبر» و «شیرینی سنتی یزد» همکاری دارد. ارمغان پارسی فعالیت خود را بر اساس رضایت مشتری گذاشته و به‌صورت تخصصی انواع سوغات خوراکی یزدی همچون بهترین قند یزد و قند شکستۀ سنتی یزد را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت در دسترس مردم عزیز قرار می‌دهد. خرید شیرینی سنتی یزد در تهران، با استفاده از وبسایت فروشگاه ارمغان پارسی امکان‌پذیر شده است. این سایت دارای نماد اعتماد الکترونیکی بوده و مشتریان عزیز می‌توانند با خاطری آسوده خرید سوغات یزد را از این فروشگاه به‌صورت آنلاین انجام دهند.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments