عمارت شاپوری شیراز | ترکیبی مدرن از باغ ایرانی

عمارت شاپوری یا خانه شاپوری عمارتی در شیراز است که قدمت آن به دوره پهلوی اول می‌رسد، این عمارت به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و اگر راهی شیراز هستید، این عمارت-باغ را در لیست دیدارهای خود قرار بدهید.با ایران تراول همراه باشید تا شما را با این باغ-عمارت تلفیقی آشنا کنیم.

پیشینه‌ی تاریخی عمارت‌شاپوری

عمارت شاپوری که تا اوایل دهه‌ی 70 شمسی، خالی از سکنه نبود، متعلق به یکی از تجار بزرگ شیراز، عبدالصاحب‌شاپوری بود. این عمارت در سال 1378، توسط سازمان میراث فرهنگی استان فارس در لیست میراث فرهنگی ایران قرار گرفت.

نمایی از باغ شاپوری با لباس محلی زنان شیراز
نمایی از باغ شاپوری با لباس محلی زنان شیراز

ساختار معماری باغ-عمارت شاپوری

عمارت شاپوری، در 2 طبقه و اروپایی مآب ساخته شده است.بدین شکل که ستون‌ها کاملا قرینه اند و راه‌پله، از دو طرف بخش‌ها را به هم مرتبط می‌سازد و زیبایی بخش این معماری، گچ‌بری‌ها و تزیینات رنگی است که معروف‌ترین آنها، نقش کاشی‌کاری متاثر از دوران هخامنشیان است که زینت‌بخش طاق ورودی‌ست.

عمارت‌شاپوری که که به سبک قاجاریه معماری شده است، از اولین بناهایی است که برخلاف عرف معماری آن زمان، دارای بالکن می‌باشد همچنین برای رسیدن به ورودی اصلی ساختمان، نیازمند چرخشی 90 درجه بوده‌اند و از دیگر سنت شکنی‌ها در معماری این اثر، وجود راه‌پله است که در آن زمان جایی در معماری بنا نداشته است.

نمایی از عمارت شاپوری
نمایی از عمارت شاپوری

از دیگر نمونه های موکد بر اروپایی مآب بودن این ساختمان، وجود اتاق‌های فراوان است که هرکدام، به فعالیتی خاص تعلق داشته‌اند.

چرا باید عمارت‌شاپوری را دید

از جذابیت های شیراز این است که در لحظه می تواند با زیبایی ها، ساختمان ها، باغ ها، خیابان ها و حال و هوای خوشی که در شهر جریان دارد شما را غافلگیر کند. یکی از بزرگترین این غافلگیری ها، باغ- عمارت شاپوری ست که با آن طراحی خاص و متفاوت خود، با آن نورپردازی های ویژه که به مانند نگینی در تاریکی شب می درخشد، با آن حال و هوای جذابی که شما را به آرامش می رساند و صداهایی که به گرمی جریان دارد، گردشی متفاوت در شیراز به شما هدیه می دهد.اما جدای فضای روح‌انگیز باغ، در نظر گرفتن کافه و مکانی برای لذت بردن هرچه بیشتر از این عمارت،خود یک امتیاز مجزاست تا شما بتوانید زمان بیشتری را بدون دغدغه‌ی خوراک در این فضا سپری کنید!

موقعیت جغرافیایی عمارت شاپوری

خیابان انوری، روبروی خیابان اهلی

ایران‌تراول پیشنهاد می‌کند حتما یک روز کامل را برای دیدن باغ- عمارت شاپوری برنامه ریزی کنید تا هم در روشنایی روز بتوانبد محیط را خوب مشاهده کنید هم از نورپردازی شبانه‌ی باغ لذت کافی ببرید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments