تخفیف گرفتن در ایران چگونه ممکن است

یکی از جذابیت های اصلی در سفرهای گردشگری، خرید محصولات منحصر به فرد کشور مقصد است. اگر شما نیز در حین خرید علاقمند به دریافت تخفیف از سوی فروشندگان هستید، با ما همراه باشید تا شما را با چند تکنیک ویژه برای اخذ تخفیف در کشور ایران آشنا کنیم. خوشبختانه گرفتن تخفیف در ایران، یکی از بخش های اصلی خرید محسوب میشود؛ طبیعی است که انسان ها خواستار خرید ارزان هستند؛ البته دریافت این تخفیف مستلزم مهارت خاصی می باشد.

خود را مطلع جلوه دهید

به طور کلی اگر قصد خرید در کشور های بیگانه را دارید، نباید طوری رفتار کنید که فروشنده به این فکر کند که شما هیچگونه اطلاعاتی از میزان ارزش و واحد پول آن کشور را ندارید. برای همین بهتر است که علاوه بر اطلاعاتی در زمینه ی ارزش پول، طوری رفتار کنید که فروشندگان از سادگی شما بهره نگیرند و جنس های نامرغوبشان را با قیمتی گزاف به شما نفروشند. در واقع وقتی که فروشنده دریابد که شما از پرداخت هزینه های بالا خودداری میکنید، دید متفاوتی نسبت به شما پیدا کرده و قیمت های عاقلانه تری را پیشنهاد خواهد داد.

تصمیم نهایی خود را اعلام نکنید

این که شما از دیدن کالای مورد پسند خود به وجد بیایید، کاملاً بدیهی است. اما به خاطر داشته باشید که این علاقه را نباید به فروشندگان اظهار کنید. قطعا زمانی که فروشنده از تصمیم قطعی شما مطلع شود، گرفتن تخفیف بسیار مشکل خواهد شد؛ چرا که او به این موضوع پی برده که شما تحت هر شرایطی، در نهایت کالای مورد نظرتان را می خرید. مثلا فرض کنید به هنگام ورود به یک مغازه، چشمتان به پیراهن خوش رنگ و مورد پسندتان می افتد، در چنین شرایطی عاقلانه ترین کار برخورد عادی و بدون جلب توجه می باشد. در واقع هر چقدر که شما خود را بی توجه نشان، تلاش فروشنده برای فروختن جنس های مغازه بیشتر خواهد شد، در غیر این صورت باید هزینه ی گزافی را بابت پیراهن به وی بپردازید.

تا حد ممکن قیمت ها را کاهش دهید:

یکی دیگر از ترفند های گرفتن تخفیف، پایین آوردن قیمت ها می باشد، به این صورت که اگر مثلا کالایی هفتاد هزار تومان قیمت داشت، به فروشنده بگویید که ارزش این جنس در کشور ما بسیار کمتر است و پنجاه هزار تومان را به وی پیشنهاد بدهید، از آنجایی که نظر فروشنده هفتاد تومان است، می توانید بر قیمت شصت هزار تومان به توافق برسید. اما اگر در همان مرحله ی اول از وی درخواست ده هزار تومان تخفیف داشته باشید، به نتیجه ی مطلوبی نخواهید رسید.

چگونگی تخفیف گرفتن
چگونگی تخفیف گرفتن

سطح خرید خود را معین کنید

منظور از تکنیک سطح خرید، این نیست که شما خیلی صریح به فروشنده بگویید که قرار است چه میزان پول هزینه کنید. شما باید به طور غیر محسوس و کاملا زیرکانه این کار را انجام دهید. مثلا هنگامی که میخواهید برای یک کالا، دویست هزار تومان هزینه کنید، به سمت کالاهایی با قیمتی مناسب تر گرایش نشان دهید. در چنین شرایطی، این پیغام را به فروشنده منتقل می کنید که خواستار خریدی در این سطح مالی می باشید، لذا به طور ناخواسته او را وادار خواهید کرد که سطح قیمت های خود را کاهش دهد، بی آنکه به صورت مستقیم از او تقاضای تخفیف کرده باشید.

زمان تخفیف را بشناسید

این که شما بتوانید در یک زمان خاص، بیشترین تخفیف را بگیرید، بسیار حائز اهمیت است. مسلما به هنگامی مغازه مملو از مشتری می باشد و یا جنس مورد نظر شما خواهان بسیاری دارد، زمان مناسبی برای مطرح کردن تخفیف و کاهش قیمت نیست. بهتر است اندکی صبر کنید و پس از خلوت شدن مغازه، نسبت به خرید اقدام کنید. به خاطر داشته باشید که فروشندگان ایرانی، تمایلی چندانی به دادن تخفیف در حضور دیگر خریداران را ندارند. پس حتی الامکان از خرید در اوج ساعات شلوغ روز نیز اجتناب کنید.

اشانتیون بگیرید

     در صورتی که موفق به اخذ تخفیف نشدید، و یا تخفیف چندانی نگرفتید، بهترین راه گرفتن اشانتیون می باشد. در این روش می توانید علاوه بر خرید جنس خود، یکی از لوازم جانبی و یا یک کالا با قیمت مناسب را برگزینید و از فروشنده بخواهید که آن را به صورت رایگان به شما بدهد. مثلا اگر شلوار خریداری کردید، می توانید کمر بندی را به عنوان اشانتیون بردارید، و یا پس از خرید تلفن همراه، یک گارد محافظ را اشانتیون بگیرید. در نگاه اول شاید جنس دوم از ارزش کمی برخوردار باشد، اما می تواند در حکم یک تخفیف برایتان سودمند باشد.

خلق و خوی فروشنده را شناسایی کنید

قطعا بخشی از گرفتن تخفیف، شناسایی فروشنده های خوش اخلاق می باشند. متاسفانه برخی از فروشندگان کم حوصله هستند و در اغلب موارد، بدون هیچگونه بحثی، کالای خود را به فروش می رسانند؛ در صورتی که شما مایل به دریافت تخفیف هستید، به سراغ چنین فروشندگانی نروید. برای این کار می توانید قبل از خرید، اندکی فروشنده را محک بزنید. به این شکل که پس از جویا شدن قیمت کالایی، از او تقاضای تخفیف کنید، اگر بدون معطلی و یا با ترش رویی درخواست شما را نپذیرفت، متوجه انعطاف ناپذیری وی خواهید شد.

چگونگی تخفیف گرفتن
چگونگی تخفیف گرفتن

از فروشگاه های بزرگ خرید نکنید

اگر نگاهی دقیق به فروشگاه های بزرگ بیندازید، خواهید دید که چندین نفر به طور همزمان در آنجا مشغول به کار هستند، که در اغلب موارد مالک اصلی فروشگاه در میان آن ها وجود ندارد. در واقع اغلب آن ها اجازه ی دادن تخفیف به خریداران را ندارند و بحث کردن با آن ها بی فایده است. لذا شما می توانید خرید هایتان را در مغازه های کوچک به انجام برسانید. چرا که در چنین مواردی، معمولا فروشندگان، همان مالکین مغازه  هستند. پس در نتیجه شانس دریافت تخفیف از آن ها چند برابر است.

تمایل به نقض خرید نشان دهید

همان طور که گفته شد اگر فروشنده از تصمیم قطعی شما برای خرید آگاه شود، امکان گرفتن تخفیف به حداقل می رسد. به همین دلیل حتی اگر به طور حتمی قصد خرید کالایی را دارید و فروشنده در مقابل گرفتن تخفیف از خود مقاومت نشان می دهد، در ظاهر و به شکل نمادین اقدام به نقض خرید کنید. مثلا اگر قصد خرید کیفی را دارید و فروشنده به شما تخفیف نمی دهد، به صورت مودبانه و بدون تعارف به او بگویید که اگر آن را به فلان قیمت به فروش می رساند، شما خریدار هستید، در غیر این صورت منصرف خواهید شد. قطعا در چنین شرایطی، فروشنده را مجبور به ارائه ی تخفیف خواهید کرد. البته در این کار زیاده روی نکنید! زیرا ممکن است موجب نقض معامله شوید.

باید به خاطر بسپارید که خرید از فروشگاه هایی که به هر دلیلی اجناس خود را با چند درصد تخفیف به فروش می رسانند نیز می تواند راهی آسان برای پرداخت هزینه ی کمتر در سفر های شما باشد.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments