غذاهای معروف مشهد | شکم گردی در استان خراسان رضوی

تجربه‌ی یک سفر واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که برای مدت محدودی مانند مردم آن شهر در آن محیط زندگی کنیم. از ملزومات زندگی به این شیوه، خوردن آشامیدن غذاهای محبوب مردم شهر است. طعم و مزه‌ی تمامی غذاهای معروف مشهد به دلیل استفاده از مواد اولیه‌ی تازه و درجه یک همیشه در ذهن افراد ماندگار می‌ماند، حال اگر این غذا در آشپزخانه‌ی خانگی پخته شود که دیگر غوغاست. به همین دلیل در این پست قصد داریم با سلیقه‌ی عالی غذایی که از خود سراغ داریم به معرفی غذاهای سنتی و محبوب شهر مشهد و به طور کلی استان خراسان بپردازیم.

شله مشهدی، محبوب‌ترین بین غذاهای معروف مشهد

اگر در مناسب‌های مذهبی در محلات قدیمی مشهد بوده باشید به احتمال زیاد طعم خوب آن را چشیده‌اید.از نظر تقسیم بندی شله مشهدی را می‌توان جز آش‌ها در نظر گرفت. این غذا مخلوطی از حبوبات مغذی مثل لوبیا چیتی، سفید، رشتی، ماش و عدس و برنج نیم دانه و بلغور گندم است. شله مشهدی در بین بهترین غذاهای مشهد جایگاه خاصی دارد. در پخت این غذا از گوشت تازه‌ی گوساله استفاده می‌شود که به همین دلیل نیاز به زمان زیادی برای پخت دارد.

شله مشهدی با برخورداری از برنج و گوشت به عنوان یه وعده‌ی غذایی کامل و بسیار مفید شناخته می‌شود. روش سرو این شله در حالت اصیل قدیمی تزئین با مقداری قیمه در کنار سنگک، پنیر و سبزی است.

لازم به ذکر است که این آش خوشمزه به عنوان اولین غذای محلی در فهرست میراث معنوی کشور ایران ثبت شده ست.

غذاهای معروف مشهد
غذاهای معروف مشهد

پلو مخلوط، استامبولی مشهدی شده

طبق اطلاعات به دست آمده این غذا ورژن مشهدی شده‌ی لوبیا پلو یا استامبولی پلو است. در این پلوی خوشمزه‌ی مشهدی از گوشت، برنج، هویج، لوبیا سبز و ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود. معمولا گوشت در این غذا به صورت گلوله‌ای یا اصطلاحاً “قلقلی” پخته می‌شود.

دلدادگان استامبولی می‌دانند که ته دیگ در این غذا نقش اصلی را بازی می‌کند، این حقیقت درمورد پلو مخلوط مشهدی نیز صدق می‌کند و در آن معمولا از نان برای ته دیگ استفاده می‌شود.

غذاهای معروف مشهد
غذاهای معروف مشهد

کباب شیشلیک شاندیز، گران‌ترین بین غذاهای معروف مشهد

کباب از جمله غذاهای ایرانی است که در بین تمامی شهرهای ایران و حتی کشورهای همسایه بر سر زادگاه اصلی آن دعوا است. اما بر کسی پوشیده نیست که زادگاه اصلی این نوع از کباب به شهر شاندیز استان خراسان بازمی‌گردد و بین بهترین غذاهای مشهد جای می‌گیرد. این کباب از شش تکه گوشت تازه‌ی راسته‌ی گوسفند تشکیل شده که در شاندیز و مشهد با اسخوان‌هایش سرو می‌شود. در بین غذاهای مشهدی، شیشلیک غذایی بسیار خوشمزه و گران قیمت است و علاوه بر داخل، در خارج از کشور نیز غذای محبوبی است.

غذاهای محلی مشهد
غذاهای محلی مشهد

خورش ریواس، ترش‌ترین غذا بین غذاهای معروف مشهد

در بین غذاهای ایرانی، غذاهای ترش مزه طرفداران خاص خود را دارند. این دسته از غذاها ذائقه‌های خاصی می‌طلبد. خورش ریواس از بهترین غذاهای مشهد است که مالکیت مشترکی با دیگر شهرهای ایران از جمله کردستان و نیشابور دارد. در این غذا به دلیل طعم ترش ریواس میتوان مزه‌ی ترش دلنشینی را تجربه کرد. در خورش ریواس مشهدی از گوشت تازه‌ی گوسفندی یا گوساله، جعفری، پیاز داغ و نعنای تازه استفاده می‌شود. اگر ذائقه‌ی سازگاری با این غذا دارید حتما امتحانش کنید.

خورش ریواس مشهدی
خورش ریواس مشهدی

دیزی سنگی، مشتی‌ترین بین بهترین غذاهای مشهد

گمان نمی‌کنم کسی باشد که بعد از چشیدن طعم دیزی تبدیل به طرفدار پر و پا قرص این غذا نشده باشد. مواد اولیه و نحوه‌ی پخت این غذای مشهدی تفاوتی با مدل‌های دیگر دیزی ندارد، اما فوت کوزه گری که سبب می‌شود طعمی متفاوت داشته باشد ظرف سنگی‌ است که دیزی در آن پخته و حتی سرو می‌شود. ظروفی که این دیزی در آن پخته می‌شود نتیجه‌ی هنر هرکاره‌ی مشهدی است که در نوع خود بسیار خاص و زیبا می‌باشد.

دیزی سنگی مشهدی
دیزی سنگی مشهدی

رشته پلوی مشهدی

رشته پلو غذای مشترکی بین شهرهای مشهد، اردبیل و کرمانشاه است اما شیوه‌ی طبخ متفاوت آن‌ها است که باعث طعم و مزه‌های مقاوت می‌شود. در ورژن مشهدی رشته پلو، از گوشت مرغ به عنوان بخش اصلی غذا استفاده می‌شود البته گاها دیده می‌شود که به جای آن از گوشت چرخ کرده‌ی گلوله شده و خرما نیز استفاده شده است. رشته پلو از غذاهای مناسبتی ایرانی محسوب می‌شود که در جشن نوروز و شب تحویل سال در خانه‌های ایرانی پخته می‌شود. بعضی علت این رسم را آن می‌دانند که با طبخ و خوردن این غذا، سررشته‌ی تمام امور را در سال نو در دست خواهند داشت.

رشته پلو مشهدی
غذاهای محلی مشهد

یتیمچه مشهدی، ارزان‌ترین غذای محلی مشهد

نام عجیب یتیمچه از آنجایی می‌آید که گوشت در غذاهای ایرانی نقش مهمی ایفا می‌کند و چون این غذا گوشت ندارد به نوعی غذای فقیرانه‌ای به حساب می‌آید. در حالی که یتیمچه غذایی است که به دلیل طعم خوبش طرفداران زیادی دارد. علاوه بر این مواد غذایی مصرفی این غذا نیز همیشه در دسترس است و غذایی سریع است. در مدل مشهدی یتیمچه عدس، لوبیا، نخود و از همه مهم‌تر بادمجان است. نکته‌ی مهم تعیین کننده در طعم این غذا استفاده از بادمجان شیرین و گوشتی است. کشک، گوجه و نعنا داغ نیز از چاشنی‌هایی است که بنا به سلیقه افراد در پخت یتیمچه از آن‌ها استفاده می‌کنند.

یتیمچه مشهدی
بهترین غذاهای مشهد

اشکنه قروت، غذای محلی مشهدی

اشکنه قروت از غذاهای معروف مشهد است که در بخش‌های دیگر کشور نیز با تفاوت‌های جزئی طبخ می‌شود و نام‌های متفاوتی دارد. شاید نام دیگر آن کله جوش یا اشکنه کشک را قبلا شنیده باشید. این غذا به دلیل استفاده از کشک فراوان سرشار از کلسیم است که علاوه بر کشک، از گردو، پیاز داغ و نعنا در آن استفاده می‌شود.

اشکنه قروت مشهدی
غذاهای معروف مشهد

آش لخشک، آش محلی مشهدی

نام این آش خوشمزه برگرفته از نام رشته‌های دستساز بانوان خانه‌دار مشهدی است که در آن استفاده می‌شود. این رشته‌های پهن و بلند همراه با عدس تکه تاز حبوبات در این آش با سبزی‌های مخصوص زمینه ساز پخت آش لخشک مشهدی اند. از این رشته در دیگر بهترین غذاهای مشهد نیز استفاده می‌شود. چاشنی‌های این آش مانند اکثر آش‌های محبوب ایرانی کشک، پیاز و نعنا و سیرداغ است.

آش لخشک مشهدی
آش لخشک مشهدی

آش ماستی مشهدی

تنوع نحوه‌ی پخت اکثر غذاهای معروف مشهد به خصوص آش ماستی به حدی زیاد است که در شهرهای مجاور هم در این استان نیز ممکن است به یک شکل پخته نشود. آش ماستی به دلیل سبکی گاها به عنوان پیش غذا و حتی وعده‌ی غذایی سبک نیز خورده می‌شود. در ترکیب این غذای محلی مشهدی از سیر، سینه‌ی مرغ،  لپه، پیاز، ماست، شوید خشک، برگ بو ، نعنا و ادویه‌های دیگر استفاده می‌شود. این غذا در حدی همه گیر و معروف است که به احتمال زیاد حتما آن را همه‌ی ما خورده ایم اما از نام آن آگاهی نداشته‌ایم.

غذاهای محلی مشهد
غذاهای محلی مشهد

شما نیز تجربیات غذایی خود که از سفر به شهر مشهد و خوردن غذاهای معروف مشهد را با ما به اشتراک بگذارید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments