همه چیز درباره وقت سفارت آمریکا 

سال‌هاست که آمریکا برای مهاجرت، مدینه‌ی فاضله‌ی بسیاری از افراد از جمله ایرانیان بوده است؛ اما از آن‌جایی‌که در چند سال گذشته، به‌ویژه پس از ریاست جمهوری ترامپ، سیاست‌های ضد مهاجرت در آمریکا قوت گرفت،‌ این روند با اختلال و مشکلات چشم‌گیری مواجه شده است. از طرفی به دلیل نداشتن روابط سیاسی ایران با آمریکا و عدم وجود سفارت در ایران، مهاجرت به این کشور برای ایرانیان بسیار دشوارتر از سایر مردم جهان است؛ اما با این حال همچنان امکان گرفتن وقت سفارت آمریکا و ویزا فوری برای این کشور وجود دارد.

با وجود تعطیلی سفارت آمریکا در ایران، امکان گرفتن وقت سفارت آمریکا برای اتباع ایرانی تنها از کشورهای طرف سوم یا ثالث امکان‌پذیر است؛ در حال حاضر کنسول‌گری‌های ۳ کشور ترکیه، ارمنستان و امارات مخصوص ایرانیان در نظر گرفته شده‌اند. البته این به معنای عدم امکان گرفتن وقت سفارت آمریکا از سایر کشورها نیست؛ اما این سه کشور نام‌برده، به شکل رسمی به‌عنوان مرجع رسیدگی به امور ویزای اتباع ایرانی شناخته شده‌اند و در صورت اقدام از کشورهای دیگر تضمین قطعی برای پذیرش امور درخواستی وجود ندارد.

انواع ویزای آمریکا

به‌طور کلی ویزای آمریکا به دو دسته ویزای مهاجرتی و غیر مهاجرتی تقسیم‌بندی می‌شود؛ ویزای مهاجرتی برای اقامت دائم و ویزای غیر مهاجرتی برای اقامت موقت اخذ می‌شوند. به طور کلی ویزای مهاجرتی شامل ویزاهای بر پایه‌ی اشتغال، نسبت خانوادگی و ویزای مهاجرتی متفرقه شامل ویزای لاتاری گرین‌کارت یا ویزای بازگشت فرد مقیم می‌شود. عموما ویزای غیر مهاجرتی نیز شامل ویزای توریستی، ویزای تحصیلی و ویزای کاری می‌شود که برای توریست‌ها، تاجران و دانش‌آموزان مورد استفاده قرار می‌گیرد و جز‌ئیات هر کدام از آن‌ها در جدول زیر آمده است:

توریستی   B1 (قرارداد تجاری/شرکت در کنفرانس)   B2 (دیدن اقوام یا اقدامات پزشکی)   B3 (ترکیب B1 و B2)

تحصیلی  F (ادامه تحصیل دانشگاهی)   J (دوره‌های پژوهشی یا تدریس)   M (دوره‌های غیرآکادمیک کوتاه‌مدت)

کاری     H (حرفه‌ای یا دانشگاهی)  I (کار در رسانه  L اجرایی و مدیریتی)   O (نخبگان و استعدادهای خارق‌العاده)

           P (امور اجرایی، ورزشی یا هنری)            R (کارگران مذهبی فرقه‌های خاص)              Q (تبادل فرهنگی)

مراحل رزرو وقت سفارت آمریکا

  1. اطلاعات خود را از طریق تکمیل فرم درخواست ویزا (DS-160) در سایت کنسولگری آمریکا به صورت آنلاین ثبت کنید. برای تکمیل این فرم که به زبان انگلیسی است، نیاز به شناسه SEVIS، پاسپورت معتبر، تصویر دیجیتالی از چهره، نام و آدرس محل اقامت در آمریکا، برنامه سفر و تاریخ ۵ بازدید آخر شما از آمریکا دارید.
  • در این مرحله می‌بایست یکی از سفارت‌های آمریکا در کشور ثالث شامل امارات، ارمنستان و ترکیه را انتخاب کنید. پس از انتخاب کشور مورد نظر خود، می‌توانید با وارد کردن اطلاعات هویتی، شماره پاسپورت،‌ نوع ویزای درخواستی و … حساب کاربری خود را تکمیل نمایید.
  • هزینه‌ی تعیین و رزرو وقت را نیز باید به صورت آنلاین در همان سایت کنسولگری آمریکا پرداخت کنید. این هزینه بنا بر نوع ویزای درخواستی شما تعیین می‌شود و غیرقابل برگشت خواهد بود؛ به این معنا که در صورت ریجکت شدن، این هزینه عودت داده نخواهد شد.
  • پس از پرداخت با بررسی Appointment schedule زمان‌ها را مشاهده و وقت موردنظر خود را انتخاب کنید.

اولویت تعیین وقت سفارت آمریکا

این اولویت کاملا به تمرکز مقطعی هر کدام از کنسولگری‌ها بستگی دارد؛ یعنی ممکن است در یک مقطع زمانی تمرکز کنسولگری ارمنستان روی ویزای تحصیلی آمریکا باشد؛ بنابراین این ویزای درخواستی در اولویت قرار می‌گیرد. به‌طور کلی تعداد وقت سفارت آمریکا برای ویزاهای توریستی و دانشجویی بیشتر از بقیه ویزاها هستند اما در مجموع می‌توان ویزاهایی که در شرایط یکسان بررسی می‌شوند را به چهار گروه تقسیم‌بندی کرد:

گروه ۱: ویزاهای توریستی، دیدار اقوام، کاری، شرکت در کنگره، درمان و پزشکی

گروه ۲: ویزای دانشجویی و فرصت مطالعاتی

گروه ۳: ویزای نامزدی و سرمایه‌گذاری

گروه ۴: متقاضیان دریافت گرین‌کارت و سیتیزن‌های امریکا

مدارک لازم برای تعیین وقت سفارت آمریکا

پس از ثبت‌نام در سایت کنسولگری آمریکا و پرداخت هزینه‌ها، برای روز مصاحبه به مدارک زیر نیاز است:

  • مدارک شناسایی شامل اصل و ترجمه تمامی مدارک شناسایی مانند شناسنامه­، کارت ملی، سند ازدواج یا طلاق؛
  • اصل و ترجمه کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان؛
  • مدارک شغلی شامل گواهی اشتغال به کار، کارت پرسنلی یا بازرگانی، حکم کارگزینی یا بازنشستگی، پروانه مطب یا نظام پزشکی؛
  • پرینت حساب بانکی مربوط به ۶ ماه اخیر که ترجمه شده و به تأیید بانک رسیده است؛
  • سوابق بیمه؛
  • تأییدیه فرم DS۱۶۰؛
  • تأییدیه واریزی هزینه سفارت؛
  • در صورتی داشتن دعوت‌نامه، اصل دعوت‌نامه به همراه فرم تکمیل‌شده ۱۳۴-I؛
  • در صورت سفر برای تحصیل یا کار به آمریکا، همراه داشتن مدارک مربوط به ویزای موردنظر؛
  • اصل گذرنامه، کپی صفحه اول پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار (ضمنا پاسپورت می‌بایست حداقل یک صفحه خالی داشته باشد تا بتوان برچسب ویزا را در آن چسباند.)
  • اسکن عکس تمام رخ فرد با پس‌زمینه سفید و در ابعاد ۵*۵
  • پرینت فرم تکمیل شده DS-۱۶۰ به زبان فارسی یا تأییدیه تکمیل این فرم به زبان انگلیسی
  • ارائه آدرس ایمیل معتبر و شماره موبایل مسافر و همراهان
  • اسکن ویزای ایالت متحده در صورتی که فرد متقاضی قبلا دارای ویزای آمریکا بوده باشد.
  • اثبات سابقه کیفری (ارائه گواهی پلیس، معروف به ACRO که متقاضی می‌بایست از مقامات کشور خود دریافت کند. این مدرک نشان می‌دهد که آیا فرد تا به حال دستگیر یا محکوم شده‌است.)
  • در صورت رد شدن در گذشته برای ورود به آمریکا، باید مدارکی که دلایل رد کردن را بیان می‌کند، ارائه شود.
  • صورت‌حساب‌های مالی یا بانکی ترجمه‌شده به زبان انگلیسی برای اثبات این‌که متقاضی توانایی مالی برای اقامت در ایالات متحده را دارد.
  • ارائه یک سند خانوادگی، قرارداد کاری، اجاره‌نامه یا سند ملک در ایران که نشان دهد به وطن باز خواهید گشت.
  • برای مقاصد پزشکی، ارائه مدارک پزشکی ضروری است.
  • پس از تعیین وقت سفارت آمریکا، در طی مصاحبه حضوری از فرد متقاضی درخواست می‌شود تا اثر انگشت او به‌صورت دیجیتالی ثبت و ضمیمه درخواستش شود.

آیا می‌توان ویزا فوری آمریکا گرفت؟

از آن‌جایی‌که نمی‌توان زمان مشخصی را برای دریافت وقت سفارت آمریکا و گرفتن ویزا تعیین کرد، این زمان ممکن است بین چند روز تا یک‌سال متغیر باشد. علت این امر حجم بالای درخواست‌ها است. البته با داشتن دلایل خاص می‌توان وقت فوری سفارت آمریکا را اخذ کرد. 

در صورتی که دلیل درخواست فوری، فوریت‌های پزشکی، شرایط خاص خانوادگی مانند فوت خانواده درجه یک در آمریکا، شرکت در یک برنامه‌تبادل دانشجویی از قبل برنامه‌ریزی‌شده یا سفر کاری ضروری باشد، امکان گرفتن یک وقت اضطراری وجود دارد. ضمنا این تصمیم تنها به کنسولگری آمریکا در کشور ثالث بستگی دارد و البته تضمینی هم برای پذیرش آن وجود ندارد.

اگر خود افراد بخواهند برای گرفتن وقت سفارت اقدام نمایند یا باید وقت بسیار زیادی صرف کرده و هر روز به طور مداوم صفحه تقویم را رفرش کنند تا وقت مناسب را پیدا کنند یا بسیار خوش‌شانس باشند و وقت کنسلی دیگران را از آن خود کنند؛ چرا که همواره افرادی هستند که وقت سفارت می‌گیرند اما ممکن است به دلایل مختلفی وقت خود را کنسل کنند تا در زمان دیگری اقدام نمایند. 

تجربه نشان داده بهترین و سریع‌ترین راه برای گرفتن وقت سفارت آمریکا، مشاوره با کارشناسان مجرب و خبره ویزا فوری است؛ چرا که تمام راه و چاه‌های موجود را می‌شناسند و با در نظر گرفتن ریسک‌های احتمالی، سریع‌ترین زمان ممکن و بهترین روش را برای متقاضیان برنامه‌ریزی می‌کنند. 

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments