اصفهان گردی از خرید صنایع دستی تا سوغاتی های خوشمزه

اصفهان آنقدر معروف و مشهور است که شاید نیاز زیادی به معرفی نداشته باشد،اما از طرف دیگر به دلیل معروفیت این شهر صحبت کردن در موردش سخت تر می شود.

اصفهان با جاذبه های تاریخی و تفریحی بیشمارش مقصد خیلی از مسافرین و گردشگران داخلی و خارجی به شمار می آید.اما ما در این مقاله قصد داریم از جنبه ای متفاوت به سفر اصفهان بپردازیم.اصفهان گردی با طعم صنایع دستی و سوغاتی های خوشمزه اش.

صنایع دستی اصفهان

اصفهان همانقدر که از نظر اماکن تاریخی مشهور است به همان اندازه در صنعت و هنر شهرت دارد.در حالی که خیلی از هنرها در شهر های دیگر کشور به فراموشی سپرده شده اند اما هنوز صدای چکش و مس از دالان های ای شهر به گوش می رسد.خرید صنایع دستی در اصفهان مانند انواع میناکاری و خاتمکاری یکی از خاطرات شیرینی است که می توان از سفر به نصف جهان تجربه کرد.

تنوع بالای صنایع دستی اصفهان می تواند در برگیرنده سلایق مختلف افراد باشد.رنگ های آرامش بخش محصولات میناکاری،نقوش ظریف و زیبای خاتم کاری،انواع ظروف مسی،هر کدام به تنهایی دنیایی از هنر و ذوق را در خود جای داده اند. اگر بخواهیم به صورت اجمالی چندی از صنایع دستی نصف جهان را نام ببریم که بیشتر مورد پسند گردشگران است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بشقاب میناکاری مارسین
بشقاب میناکاری مارسین

محصولات میناکاری

رنگ آبی مینا قبل از هر چیزی آرامش را به چشمان بیننده اش هدیه می دهد اما این تمام ماجرا نیست.در میناکاری دنیایی از هنر و حرف های نگفته پنهان شده است.البته ما در این مقاله قصد نداریم به صورت تخصصی به هنر میناکاری بپردازیم.بلکه فقط تعدادی از محصولات محبوب میناکاری را که در میان مسافران مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است معرفی خواهیم کرد.

  • بشقاب میناکاری
  • تابلومیناکاری
  • قندان میناکاری
  • گلدان میناکاری
  • شکلات خوری میناکاری

را می توان به عنوان محبوب ترین سوغاتی های میناکاری شده نام برد.

این که این محصول را به عنوان هدیه می خرید و یا برای خودتان شاید در انتخاب نهاییتان موثر باشد. اما از محصولات میناکاری حتی به عنوان هدایای سازمانی نیز استفاده می شود.

خاتمکاری اصفهان

هنر خاتمکاری در اصل متعلق به شیراز است اما امروزه در اصفهان رونق بیشتری دارد و شاید خیلی ها خاتم کاری را با نام اصفهان می شناسند.خاتمکاری بیشتر روی چوب و فلزات انجام می شود.یکی از محصولات خاتم کاری که بیشتر به چشممان خرده جای دستمال کاغذی خاتمکاری شده است. یا جا خودکاری های خاتم که در ادارات دولتی و دفاتر مهم کاری دیده می شود و وجه خاصی به میز مدیریت می بخشد.

با خرید یک ساعت خاتم کاری شده می توانید جلوه خاصی به دیوار منزلتان بدهید و هر وقت به آن نگاه می کنید به یاد سفر اصفهانتان بیافتید.

اما یکی از محبوب ترین صنایع دستی اصفهان ترکیب مس و خاتم و یا ظروف مسی میناکاری شده است.در بعضی از اقوام وجود همچین وسایلی در جهیزیه عروس نشان از شان وسلیقه خاص خانواده عروس دارد.

خود مردم اصفهان همیشه سعی دارند در بخشی از جهیزیه دخترانشان حتما از صنایع دستی استفاده کنند.

قندان مس و خاتم مارسین
قندان مس و خاتم مارسین

ظروف مسی

ظروف مسی اصفهان به اندازه ظروف مسی زنجان شهرت دارد و بخش قابل توجهی از بازار صنایع دستی را خود اختصاص داده است. بعد از مدتی رکود در این بازار، با توجه به خواص استفاده از ظروف مسی در پخت و پز دوباره رونق خوبی گرفته است و بازار خرید و فروش ظروف مسی داغ است.یکی از چیزهایی که می توانید به عنوان سوغاتی کاربردی با خود از اصفهان به خانه ببرید ظروف مسی است.

در تهیه صنایع دستی سعی کنید از مراکز معتبر و دارای شناسنامه خرید نمایید .مجموعه مارسین یکی از فروشگاه های صنایع دستی معتبر در شهر اصفهان است.

سوغاتی های خوشمزه اصفهان

بعد از معرفی مختصر صنایع دستی اصفهان حالا وقت آن است که به سراغ سوغاتی های خوردنی و خوشمزه اصفهان برویم.

شاید اگر توان و یا حتی تمایل به خرید صنایع دستی نداشته باشیم دیگر نتوانیم در برابر این سوغاتی ها مقامت کنیم.

گز اصفهان شاهکار
گز اصفهان شاهکار

گز اصفهان

قطعا یکی از خوشمزه ترین سوغاتی های نصف جهان گز است که شهرت جهانی دارد.خود گزها از تنوع بالای برخوردار هستند مانند:

  • گز شکلاتی
  • گز آردی
  • گز سکه ای
  • سوهان گزی
  • گز لقمه ای

از مشهورترین انواع گزهای اصفهان هستند.برای تهیه گز مرغوب حتما به تازگی و جایی که از آن خرید می کنید دقت نمایید.چرا که تازگی و مواد اولیه مرغوب در کیفیت نهایی گز بسیار موثر است.از مشهورترین برندهای گز اصفهان می توان به گز کرمانی،گز شاهکار (بلداجی اصل)،گز سکه و گز مظفری را اشاره کرد.

پولکی

پولکی یا همان آب نبات شفاف و نازک را فقط با نام اصفهان می شناسیم.هم نشین چای های همیشه به راه ایرانی پولکی اصفهان است.پولکی ها در طعم های مختلفی مانند لیمو عمانی،نارگیلی،زنجبیلی و عسلی تولید می شوند. پولکی را فقط در اصفهان می توانید پیدا کنید و اگر در شهر دیگری خریداری کرده اید حتما با نام پولکی اصفهان به فروش می رسد.یکی از لذت های سفر همین شکم گردی و استفاده از خوراکی های محلی آن شهر است.

سوغاتی های خوشمزه اصفهان
سوغاتی های خوشمزه اصفهان

سوهان

سوهان بیشتر با نام قم شناخته می شود اما اصفهان هم در این زمینه دستی بر آتش دارد.مخصوصا با ترکیب سوهان و گز و تولید سوهان گزی توانسته رضایت بسیاری از مشتریانش را به دست بیاورد.

 در پایان

سفر به اصفهان بدون شک برایتان خاطرات شیرینی به همراه خواهد داشت. در سفر علاوه در رفتن به مراکز دیدنی و تاریخی آن شهر، امتحان کردن خوراکی ها و غذاهای محلی نیز بخش زیبایی از سفر را تشکیل خواهد داد و در نهایت با خرید صنایع دستی آنجا می توانید بخشی از روح آن منطقه را برای همیشه با خود داشته باشید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
9 نظرات
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
مرضیه
مرضیه
11 ماه گذشته

واقعا خرید و شکم گردی به نظر من جز بهترین بخش های سفره.حدود 10 سال پیش وقتی دبیرستانی بودم اردو رفتیم اصفهان و از اونجا یک سرمه دان میناکاری خریدم.هنوزم برام یکی از قشنگ ترین چیزایه که دارم و هر وقت بهش نگاه میکنم یاد خاطرات خوب اونجا میوفتم.

راضیه
راضیه
11 ماه گذشته

بسیار عالی بود مقاله تون ❤️

رایان
رایان
11 ماه گذشته

وای سفر کلا یه طرف شکم گردی وخرید یه طرف بنظرم بهترین بخش هاس سفر همینان کاش از مراکز فروش گز هم آدرس میذاشتید

هدا
هدا
11 ماه گذشته

واقعا اصفهان یه شهر عالی واسه یه سفر دو سه روزه است اما جیف از زاینده رودش کلا آدم میبندش ذوقش کور میشه.

حامد
حامد
11 ماه گذشته

چرا نظرات و تایید نمی کنید؟

ریحانه
ریحانه
11 ماه گذشته

واقعا نمیدونم وقتی نظرات تاییده نمیشه چرا بخش ارسال دیگاه گذاشتید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

محمود
محمود
9 ماه گذشته

دوستان درست میگن از بهترین شهر ها برای سفر اصفهانه. جزو تمیز ترین شهر های ایرانه

سارا
سارا
9 ماه گذشته

یکی از بزرگترین علایق من تو زندگی سفره . یکی از کارهایی که تو سفر خیلی دوست دارم شکم گردی و خرید سوغاتیه.اصفهان تو این زمینه پرچم داره.