قطارهای جوپار در چه مسیرهایی تردد دارند؟

جوپار، اولین شرکت خصوصی مسافربری و باری ریلی ایران است که با قطارهای جوان و باکیفیت خود، برخی از مسیرهای ریلی کشور را تحت پوشش دارد. در این مطلب، خواهیم گفت که انواع قطار جوپار در چه مسیرهایی تردد می‌کنند؛ همچنین اگر به‌دنبال تهیه بلیط با قیمت مناسب هستید، به‌ویژه برای ایام شلوغی و اوج سفر، بلیط‌های خود را در زمان پیش فروش قطار خریداری کنید. در ادامه مطلب، با ما همراه باشید.

درباره شرکت جوپار

شرکت جوپار یک شرکت حمل‌ونقل ریلی کرمانی است و اتفاقا نام جوپار از منطقه‌ای در کرمان گرفته شده که زمانی تفرجگاه پادشاهان بوده است. این شرکت فعالیت خود را در سال 1381 با خرید قطار پارسی 22واگنه و شش‌تخته شروع کرد. جوپار در سال 1388، تعداد 84 دستگاه واگن پارسی دیگر را به ناوگان خود افزود و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مسافربری ریل مطرح شد. سپس با خرید 45 واگن جدید دیگر در سال 1393، ظرفیت حمل‌ونقل مسافربری خود را به میزان 40 درصد افزایش داد. در سال 1399، تعداد 14 واگن دیگر برای بهبود خدمات‌رسانی به ناوگان این شرکت اضافه گردید. در ادامه، ابتدا با انواع قطارهای شرکت جوپار و سپس مسیرهای حرکت آن‌ها آشنا خواهید شد.

انواع قطارهای جوپار

در‌حال‌حاضر، شرکت ریلی جوپار با قطارهایی که در ادامه نام آن‌ها را خواهیم گفت، مسئولیت جابه‌جایی مسافران در مسیرهای مختلف کشور را برعهده گرفته است.

  • قطار ارگ (کوپه‌ای 4تخته چهار‌ستاره)
  • قطار کویر (کوپه‌ای 6تخته سه‌ستاره)
  • قطار ماهان (قطار اتوبوسی سالنی)

مسیرهای حرکت قطار جوپار

شرکت حمل‌ونقل ریلی جوپار (Joopar) در شش مسیر مختلف کشور تردد می‌کند که مبدأ و مقصد اغلب این مسیرها تهران است. در ادامه، با این مسیرها و ایستگاه‌های بین‌راهی آن‌ها آشنا خواهید شد.

قطار تهران-مشهد جوپار

تهران تا مشهد، حدودا 900 کیلومتر مسافت ریلی دارد؛ این مسافت با قطارهای عادی در حدود 10 الی 11 ساعت طی می‌شود. قطارهای جوپار از‌جمله قطار کویر و ارگ، در مسیر قطار تهران مشهد فعالیت می‌کنند. این قطارها از مبدأ تهران حرکت کرده و با عبور از ایستگاه‌های ری، ورامین، گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، بکران، جاجرم، آزادور، سنخواست، جوین، نقاب، بیهق، سبزوار و نیشابور، در‌نهایت مسافران را به شهر زیبای مشهد می‌رسانند. قطارهای جوپار در مسیر بالعکس مشهد به تهران نیز فعالیت دارند.

قطار تهران-کرمان جوپار

فاصله ریلی بین دو شهر کرمان و تهران در حدود 700 کیلومتر است که پیمودن آن با قطار حدود 15 ساعت طول خواهد کشید. تعداد زیادی از واگن‌های سه‌ستاره 6تخته کویر و واگن‌های کوپه‌ای 4تخته ارگ در این مسیر فعالیت دارند. این قطارها سفر خود را از مبدأ تهران آغاز می‌کنند و پس از طی‌کردن ‌ایستگاه‌های محمدیه، کاشان، بادرود، اردکان، میبد، یزد، بافق و زرند به ایستگاه راه‌آهن کرمان می‌رسند. مسافران کرمان می‌توانند در این ایستگاه پیاده شوند.

قطار تهران-زاهدان جوپار

قطار تهران-زاهدان توسط شرکت جوپار، همان مسیر قطارهای تهران-کرمان را طی می‌کند و پس از رسیدن به کرمان، مسیر را تا رسیدن ایستگاه راه‌آهن زاهدان ادامه می‌دهد. ایستگاه‌های بم و فهرج در این فاصله قرار گرفته‌اند. شرکت جوپار، مسافران این مسیر را نیز با قطارهای باکیفیت کویر و ارگ به مقصد می‌رساند.

قطار تهران-بندرعباس جوپار

طی‌کردن فاصله ریلی تهران تا بندرعباس، حدود 15 الی 16 ساعت طول می‌کشد. قطارهای ارگ و کویر جوپار در این مسیر فعالیت می‌کنند. در این مسیر، ایستگاه‌های محمدیه، کاشان، بادرود، زواره، نائین، اردکان، میبد، یزد، بافق، احمدآباد، خاتون‌آباد، سیرجان، تزرج، زادمحمود و فین قرار گرفته‌اند.

قطار کرمان-مشهد جوپار

یکی دیگر از مسیرهای حرکت قطارهای جوپار، مسیر کرمان تا مشهد است. پیمودن فاصله ریلی این دو شهر درحدود 16 ساعت زمان می‌برد. تعداد دیگری از شهرهای کشور نیز در این مسیر قرار گرفته‌اند که عبارت‌اند از: زرند، سی‌ریز، مبارکه، بهاباد، رباط پشت بادام، طبس، بشرویه، بجستان، تربت‌حیدریه و کاشمر.

قطار کرج-مشهد جوپار

قطارهای جوپار در مسیر کرج-مشهد نیز فعالیت دارند. این قطارها در فاصله دو ایستگاه راه‌آهن کرج و مشهد، شهرهای تهران، سمنان، دامغان، شاهرود و نیشابور را نیز پشت‌سر می‌گذارند.

قوانین بلیط شرکت جوپار

قوانین مربوط به خرید بلیط قطار، توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده بلیط تعیین می‌شود. در‌خصوص خرید بلیط قطارهای شرکت جوپار نیز چند نکته زیر باید در نظر گرفته شود.

  • در‌صورت انصراف از سفر، باید درخواست کنسلی بلیط را اطلاع دهید تا هزینه بلیط به شما عودت داده شود. هر‌چه زمان کمتری به ساعت حرکت قطار باقی‌مانده باشد، درصد بیشتری از مبلغ بلیط بابت جریمه کسر می‌شود. برای مثال، 3 ساعت مانده به حرکت قطار، 50 درصد هزینه بلیط به‌عنوان جریمه کسر و 50 درصد دیگر به مسافر بازگردانده می‌شود.
  • کنسلی و استرداد بلیط پس از حرکت قطار امکان‌پذیر نیست.
  • بلیط کودکان با قیمت کمتری نسبت به بلیط بزرگسالان عرضه می‌شود.
  • در ایام پیک سفر، ظرفیت قطارهای جوپار به‌سرعت تکمیل می‌شود؛ بنابراین، جهت مواجه‌نشدن با این مسئله، حتما بلیط‌ های موردنیازتان را در زمان پیش فروش بلیط قطار خریداری کنید.

امکانات قطارهای جوپار

قطارهای جوپار در انواع کوپه‌ای سه‌ستاره کویر، کوپه‌ای چهار‌ستاره ارگ و قطار اتوبوسی ماهان، دسته‌بندی می‌شوند. قطار ارگ از‌لحاظ امکانات و درجه‌بندی کیفیت، در گروه قطارهای پنج‌ستاره قرار دارد؛ بااین‌حال، بلیط ‌های آن به‌صورت بلیط قطارهای چهار‌ستاره به‌فروش می‌رسند. در‌مجموع، قطارهای جوپار امکانات و خدماتی به‌شرح زیر ارائه می‌دهند.

  • مهمانداران و کارکنان با‌تجربه و خوش‌برخورد
  • پذیرایی باکیفیت با‌توجه‌به کلاس قطار شامل نوشیدنی، کیک، چای
  • امکانات سرگرمی مانند هندزفری، سیستم صوتی و تصویری، روزنامه و … .
  • امکانات و خدمات رفاهی شامل سرویس‌های بهداشتی، ماسک، سرویس خواب مجهز و … .
  • ویژگی‌های فنی همچون پنجره‌های عایق و دولایه، سیستم تهویه هوای مطبوع، سیستم ترمز باکیفیت و … .

فروش و پیش فروش بلیط قطار در سایت مرجع و به‌روز فلای تودی

قطارهای جوپار شامل کویر، ارگ و ماهان، در پر‌ترددترین مسیرهای ریلی کشور از‌جمله مسیرهای منتهی به مشهد و مسیرهای آغاز‌شده از تهران فعالیت دارند. جهت خرید بلیط قطار جوپار می‌توانید وارد سایت فلای تودی شوید و به‌ تمامی اطلاعات قطارهای موجود در مسیر موردنظرتان دسترسی داشته باشید و سپس فقط با چند کلیک بلیط موردنظرتان را خریداری کنید. فلای تودی، معتبرترین سایت فروش و پیش فروش قطار در ایران است و خدمات دیگری همچون رزرو هتل، خرید بلیط هواپیما، درخواست صدور ویزا و خرید تور را نیز ارائه می‌دهد.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments