نمایشگاه آثار تونی کرگ در اصفهان

تونی کرگ در اصفهان

موزه‌ی هنرهای معاصر اصفهان از تاریخ 15 بهمن 1396 میزبان مجسمه‌های زیبای هنرمند انگلیسی- آلمانی، تونی کرگ است. این آثار که پیش از این در موزه‌‌ی هنرهای معاصر تهران به طور کامل (شامل پنج کانتینر) به نمایش گذاشته شده بود، حالا در اصفهان است؛ البته به دلیل کمبود فضا و سایر امکانات کمتر از نیمی از آثار به اصفهان منتقل شده است. این نمایشگاه تا 25 فروردین در اصفهان دایر است، پس از آن به کرمان منتقل می‌شود و سپس به آلمان بازمی‌گردد.


تونی کرگ مجسمه ساز توانمند انگلیسی است که در ایتالیا زندگی می‌کند و در حال حاضر یکی از برجسته‌ترین مجسمه‌سازان آلمان و دنیا است. او مدتی از زندگی خود را در آزماشگاه بیوشیمی کار کرد و مطالعاتی در زمینه‌ی فیزیک و شیمی داشت؛ همین امر به آَشنایی زیاد او با مواد منجر شد و تأثیر بسیاری بر هنر او گذاشت.

دیدن مجسمه‌های ساخت تونی کرگ بدون داشتن هرگونه اطلاعاتی درباره‌ی آن و هنرمندش بسیار لذت‌بخش بود. این لذت زمانی که تفکرات پشت ساخت هرکدام را فهمیدم دوچندان شد. گستردگی جهان هستی، الهام بخش تونی کرگ برای خلق آثار شگفت‌انگیز اوست. او معتقد است نیرویی در جهان هستی، باعث پیدایش و آفرینش شده است و همان نیرو، مخلوقات خود را به زوال می‌کشاند. حال تصور کنید این اندیشه چگونه می‌تواند به خلق یک مجسمه برسد؟ در عموم آثار موجود در نمایشگاه کشیدگی یا جمع شدگی مشاهده می‌شد؛ کشیدگی‌ها نمایانگر گستردگی آفرینش و جمع شدگی‌ها نشان‌دهنده‌ی زوال آن بود. در اغلب مجسمه‌ها صورت انسان به کار گرفته شده است؛ با این توضیح که هنرمند کائنات را در قالب این صورت‌ها نشان داده است. تونی کرگ معتقد است که تکنولوژی باید به کمک هنرمند بیاید؛ بنابراین برای خلق آثار خود از دستگاه‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کند. مجسمه‌ها عمدتاً از جنس چوب و یا برنز است.

در زیر با برخی آثار او آشنا می‌شویم:

این مجسمه از روبرو، صورت انسان، از پشت، پشت سر و از کناره‌ها کنار سر ونیم رخ انسان را نشان می‌داد.

مجسمه‌ی شیطنت‌های تامی. تامی نام پسر هنرمند است که در این مجسمه بازی او با تصورات تونی کرگ نشان داده شده. در بالا هم به یک چتر ختم می‌‌شود.

قسمت پایینی این مجسمه نیمرخ صورت است که واضح نیست. در میان کار نیم‌رخ واضح تر است و در بالا به زوال می‌رسد.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments