بزرگترین بازار سرپوشیده جهان

بازار تبریز با وسعتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگترین مکان تجاری سرپوشیده در دنیا به شمار می‌رود و به عنوان میراث جهانی از طرف سازمان یونسکو نیز ثبت شده است. مهمترین مشاغل حاضر در بازار تبریز فرش فروشی، طلا فروشی و کفاشی است. در راسته های مختلف این بازار می‌توان انواع اصنافی چون عطاری، لباس فروشی، مسگری و غیره را دید. به گفته اهالی بازار، تمام قسمت های آن رونق دارد.

نمایی از گذرهای بازار تبریز
بازار تبریز

معماری بازار

طاق‌ها و گنبدهای بلند آن، سازه‌های آجری به هم پیوسته، آرایش مغازه‌ها، کثرت تیمچه‌ها، وجود انواع مشاغل و تعداد زیادی مدرسه و مسجد که در کنار سراهای بازرگانی قرار گرفته‌اند، این بازار را نمونه‌ای عالی از محیط تجارت و زندگی اسلامی و شرقی ساخته‌است. سبک معماری، کثرت سراها و تیمچه‌ها و وجود تعدادی مدرسه و مسجد نیز به این مجموعه اهمیت و امتیازی خاص داده‌اند. از تاریخ بنای اولیه مجموعه بازار تبریز اطلاعی در دست نیست لیکن اکثر مورخین و جغرافی نویسان و جهانگردان اسلامی و خارجی که از قرن چهارم هجری تا عهد قاجار از تبریز دیدن نموده‌اند اسناد مهم و مدارک ارزنده‌ای را درباره بازار و وضع بازرگانی تبریز ارائه داده‌اند.

Tabriz Historic Bazaar Complex
Tabriz Historic Bazaar Complex

صنایع دستی 

آذربایجان از بزرگترین مراکز بافت قالی کشوراست، در سطوح بین المللی نیز تبریز را با فرشش می شناسند. اگر علاقه‌مند به خرید فرش تبریز هستید بهترین نمونه‌اش در بازار تبریز یافت می شود. در تولید صنایع دستی همواره خلاقیت سازنده آثار بی نظیری را ایجاد می کند، در تبریز نیز چندی است هنری به نام چرم فرش پر آوازه شده است، این محصولات که یکی از بی نظیرترین های تبریز است با ترکیب فرش و چرم و ورنی و جاجیم، زیراندازهای تزئینی، رومیزی های زیبا، کوسن و… برای استفاده درست میشود که با دکوراسیون منازل امروزی سازگاری دارد. این هنر بی‌نظیر تبریزی را می‌توانید در اکثر فرش فروشی‌های این بازار پیدا کنید.

Tabriz Historic Bazaar Complex

سفر مارکوپولو به تبریز

سفر مارکو در سرزمین‌هایی مانند فلسطین، ایران، ترکستان و سرانجام چین ادامه یافت و بازگشت وی نیز در سال ۱۲۹۲ میلادی از طریق سوماترا، جاوه، سیلان، سواحل هندوستان، ایران و بالاخره سواحل دریای سیاه، قسطنطنیه صورت گرفت و سرانجام به ونیز رسید.

وی از سفر تبریز چنین می گوید:

«تبریز شهر بزرگ به غایت زیبا و با ابهت و از شهرهایی که تاکنون دیده‌ام از همه زیباتر و ثروتمندتر است.

در این منطقه شهرها و دژهای فراوانی وجود دارد اما تبریز از سایر شهرها به مراتب پرنفوس‌تر و معتبرتر است. ساکنان تبریز اصولاً از راه داد و ستد به تهیه پارچه‌های زربافت و ابریشمی می‌پردازند. اقشمه ساخت تبریز عبارت از همه گونه حریر است و اکثراً زربافت و سیم‌بافت و گران‌بها و بسیار قیمتی و زیباست.

موقعیت مکانی

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments