خورش ماست | از گوشت که بر ماست

اولین برخورد همه‌ی غیر اصفهانی‌ها با اسم خورش ماست این است که آخر ماست؟ مگر می‌شود؟ آنجاست که باید گفت بله که می‌شود تازه کجایش را دیدید؛ این غذا شیرین هم هست.

علت این برخورد این است که فکر می‌کنند این غذا مثل بقیه خورش‌ها باید با برنج خورده شود و باید بگویم خیر!این خورش هم یک خوراکی عجیب دیگر مثل دوغ و باقلوای اصفهان است و در واقع یک دسر به شمار می‌رود که همراه با غذا یا بعد از آن به صورت سرد سرو می‌شود. گفته می‌شود این دسر به نوعی یک غذای لوکس بوده و هنوز هم تا حدودی هست. به همین خاطر معمولا در مهمانی‌های مجلل و شیک سرو می‌شده.

قدیم

از پرس و جوها به این نتیجه رسیدیم که قبلا این خورش یک غذای درباری بوده و به عنوان یک وعده کامل غذایی خورده می‌شده است.

نمونه مشابه

مثل این که خورش ماست هندی هم وجود دارد اما فقط شکل آن شبیه به این غذاست و طرز پخت و طعم آن کاملا با این غذا متفاوت است. لازم به ذکر است که آن خورش اصلا شیرین نیست، فلفل و نمک دارد و اصلا به خوشمزگی خورش ماست اصفهان نیست.

اگر دوست دارید بدانید که محتویات این خورش یا بهتر بگوییم دسر چیست با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خورش ماست :

گوشت گردن گوسفند

ماست چکیده بدون نمک و موسر

شکر

زعفران

هل ساییده شده

خلال بادام، خلال پسته و زرشک

نحوه تهیه خورش ماست:

گوشت گردن را به صورت آبپز می‌پزیم و پس از پخت اجازه می‌دهیم تا خنک شود.گوشت خنک شده را باید خیلی با دقت با دست ریش ریش کنیم به صورتی که به نازکی تار مو بشود . وقتی این کار را برای همه گوشت انجام دادیم بهتر است در یک سینی بزرگ یک ملاقه از ماست چکیده بدون موسیر و مقداری گوشت ریش شده بریزیم و با گوشت کوب گوشت ها را مثل گوشت حلیم به کف سینی بکشیم و ضربه نزنیم. این کار را تا وقتی ادامه می‌دهیم که اثری از گوشت ها در ماست دیده نشود و به خورد آن برود سپس دوباره ماست و گوشت می‌ریزیم و همین کار را تکرار می‌کنیم . در حین کار می‌توانیم برای حل شدن بهتر شکر درون ماست کمی از شکر را هم بریزیم. بعد از اتمام این مرحله زعفرانی که دم کرده ایم را روی آن می‌ریزیم . برای اضافه کردن عطر هل دانه‌های آن را جدا می‌کنیم و در یک لیوان کوچک کمی آب جوش روی دانه‌ها می‌ریزیم و در آن را با یک نعلبکی می‌گذاریم تا به آرامی دم بکشد و سپس آب آن را صاف کرده و به ماست اضافه می‌کنیم.

در بعضی دستور‌ها یک عدد زرده تخم مرغ نیز در مواد می‌ریزند که مواد قوام بهتری داشته باشد .

در نهایت مواد را در یک ظرف پیرکس می‌ریزیم و روی شعله خیلی کم می‌گذاریم دقت کنید شعله به حدی باید کم باشد که فقط مواد کمی ولرم شود و اصلا نباید بجوشد چون باعث بریدگی ماست می‌شود. 

معمولا خورش ماست به صورت سرد سرو می‌شود پس بعد از اتمام کار آن را درون یخچال می‌گذاریم تا سرد شود . با استفاده از خلال بادام، پسته و زرشک  آن را تزیین کنید.

کجا خورش ماست بخوریم؟

این که کجا می‌توانیم خورش ماست خوشمزه بخوریم هم مسئله‌ی مهمی است. چون شیرینی و سر و شکل آن در میزان علاقمندی شما به این دسر خوشمزه بسیار تاثیرگذار است.

منبع رسپی: سایت چاره کار

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments