راهنمای سفر به اصفهان | نگین فیروزه‌ای ایران

اگر از شما بخواهند که نام ده شهر جذاب برای سفر را نام ببرید قطعا نام اصفهان در میان آنها است به خصوص اگر شما علاقه به تاریخ و معماری داشته باشید که در آن صورت شهر اصفهان در صدر این فهرست قرار می‌گیرد. اصفهان در میان گردشگران خارجی هم شهری شناخته شده و نامی است و در گردشگری جلوتر از نام تهران، به عنوان مقصد اصلی توریستان خارجی جای می‌گیرد. در این مقاله ما با معرفی جاذبه‌ها، سوغاتی‌ها و اقامتگاه‌های این شهر شما را آماده سفر به اصفهان می‌کنیم.

نام اصفهان

اصفهان در طول تاریخ طولانی خود نام‌های گوناگونی داشته است که ما به موارد جذاب آن می‌پردازیم.

جالب است بدانید، قدیمی‌ترین نامی که از اصفهان برده شده مربوط به واقعه‌ی کوچ یهودیان از بابل توسط بخت النصر -پادشاه بابل که با حمله به اورشلیم یهودیان را اسیر کرد- می‌شود. یهودیان در دوره کورش کبیر به اصفهان منتقل شدند و از آن جهت به این منطقه یهودیه می‌گفتند.

وجه تسمیه دیگر این است که از گذشته این منطقه را محل تجمع سپاهیان می‌دانستند، و سپاهیانی که از مناطق مختلف برای لشکرکشی آماده می‌شدند در این منطقه مرکزی ایران که از آب و شرایط اقامتی مناسبی برخوردار بود اردو می‌زدند. اصفهان معرب شده سپاهان است.

بخشی از تاریخ اصفهان

همان طور که در نام‌های اصفهان ذکر کردیم زمانی که کورش بزرگ بابِل را گرفت و یهودیان با ریشه عربی عراق امروز را از اسارتِ نبوکدنصر شاه بابل نجات داد، شماری از یهودیان به فلسطین بازگشتند و شماری دیگر از آن‌ها به اصفهان آمدند و در این منطقه که به دارالیهود و یایهودیه’نامگذاری شد، اسکان یافتند. این منطقه در کنار منطقهٔ جی یاگیبود که بعدها این دو منطقه به یکدیگر متصل شد و شهر اصفهان را ایجاد کرد. ابن فقیه همدانی تاریخدان ایرانی قرن دهم میلادی می‌نویسد:

[quotes quotes_style=”bpull” quotes_pos=”center”]

وقتی یهودیان از اورشلیم مهاجرت کردند و از نبوکدنصر فرار کردند، با خود مقداری از خاک و آب اورشلیم را بردند. آن‌ها در هیچ جا ساکن نشدند بدون اینکه قبل از آن خاک و آب آن را مورد آزمایش قرار دهند. آن‌ها اینکار را ادامه دادند تا به شهر اصفهان رسیدند. در آنجا استراحت کردند و خاک و آب آن را آزمایش کردند و آن را مشابه اورشلیم یافتند. وقتی آنجا ساکن شدند شروع به کاشتن در زمین کردند و فرزندان و نوادگان خود را به دنیا آوردند و امروزه نام این منطقه یهودیه است.

[/quotes]

نمایی از اطراف اصفهان در عصر صفوی
نمایی از اطراف اصفهان در عصر صفوی

در دوره ساسانیان اصفهان را یک پادگان نظامی برای آماده سازی و آموزش سربازان می‌دانستند و علاوه بر این اصفهان در آن دوره ولیعهد نشین شاهنشاهی ایران بوده و از این رو هم از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. منطقه جی در اصفهان به گفته تاریخدانان یادگار دوران ساسانی اصفهان است.

ادامه تاریخ اصفهان که به بعد از اسلام مرتبط می‌شود را در دو مقاله در قالب مسجد جامع عتیق اصفهان که موزه معماری اسلامی محسوب می‌شود و اصفهان در عصر صفوی مورد بررسی قرار دادیم.

معماری شهری اصفهان

دوران صفویه را یکی از درخشان‌ترین اعصار هنر و معماری ایران می‌دانند چرا که در تمامی زمینه‌ها از جمله معماری و تزئینات آن گرفته تا موسیقی و فلسفه، ایران شاهد رشد و شکوفایی چشمگیری بوده است. اصفهان نام آخرین سبک معماری ایرانی را به نام خود ثبت کرده است.

معماری اصفهانی در زمان حکومت ترکمانان پدید آمد و تا اواخر حکومت قاجاریه هم ادامه داشت و پس از آن رشته تکاملی معماری ایران قطع شد و سبک تازه ای پدید نیامد لذا اگرچه حکومت صفویه در ادامه جای خود را به افشاریه، زندیه و قاجار داد، اما سبک اصفهانی به حیات خود ادامه داد و سرانجام تحت تاثیر جریان فرنگی سازی، انحطاط کامل خود را از زمان محمدشاه قاجار آغاز کرد. از مهم ترین بناهای بناهای معماری خارج از شهر اصفهان در این دوران می توان به مجموعه ابراهیم خان، مجموعه وکیل، مدرسه و مسجد آقابزرگ کاشان، شمس العماره و … اشاره کرد. شایان ذکر است که اکثر بناهای تاریخی اصفهان به جز بخشی از آثار که مربوط به دوره سلجوقی و قبل از آن هستند با این سبک معماری ساخته شده‌اند.

ویژگی‌های معماری اصفهانی

در شیوه اصفهانی برخلاف پیچیدگی و هندسه قوی طرح های سبک آذری، پلان ها عمدتا ساده، مربع و یا مستطیل اند. نماها نیز ساده و یکدست و بدون برجستگی می باشند و سراسر با کاشی های معرق و هفت رنگ، انواع گچبری ها وآرایه های آجری معقلی تزئین شده اند.
به علاوه استفاده از گنبدهای دوپوسته پیوسته و گسسته و میان تهی و پوشش هایی چون طاق و تویزه، کاربندی و یزدی بندی نیز در این دوره رایج بوده است.

آنچه که در گذر از عهد قدیم به عصر جدید رخ داده‌است، سبک شدن معماری است. مقایسه چهارتاقی نیاسر (دوره ساسانی) که گنبد بر پایه‌های ضخیم استوار شده‌است و مسجد جامع عباسی اصفهان، به خوبی گواه این است که به مرور زمان، معماران در پوشش دهانه‌ها به دنبال راه‌هایی برای سبک کردن حجم بودند. یکی از روش‌های سبک‌سازی دهانه‌های بزرگ و گنبدها، تبدیل مربع به دایره و استفاده از ترک است که نمونه‌ای از آن را می‌توان در گنبد خواجه نظام الملک مسجد جامع عتیق اصفهان (دوره سلجوقی) دید.

چهار طاقی در حومه اصفهان

بهترین زمان سفر به اصفهان

اصفهان اقلیم قاره ای خشک به همراه فصلهای مختلفی دارد. ماهها ی تابستان از ژوئن تا آگوست گرم و خک می باشند ؛ ماههای زمستانی از دسامبر تا فوریه سرد به همراه ریزش اتفاقی برف می باشند.

بنابراین بهترین زمان برای سفر به اصفهان بهار و پاییز است. زمانی که هوا آفتابی، خوشایند و مناسب برای گردش و فعالیتهای دیگر است. اگرچه در این شهر گرما و سرما به حد افراطی به وجود می آید ، اما سرما بیش از سه ماه دوام نمی آورد. در زمستان به ندرت برف می بارد. باران معمولا در مارس و آوریل می بارد که احتمالا به دلیل بخار حاصله از ذوب شدن برفها می باشد. یک باد غربی در سرتاسر تابستان می وزد ، زمانی که خورشید غروب می کند وزش باد شروع می شود و در شب سردتر می‌شود. بهار در فوریه آغاز می شود که هوا مطبوع و شهر بسیار زیبا می باشد.

نکاتی در مورد شهر اصفهان

  • سومین شهر پهناور ایران و سومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد است.
  •  ۶ اثر تاریخی آن به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند.
  • در سال ۲۰۰۶ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد.
  • در سال ۱۳۸۸ عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و  پایتخت صنعتی ایران بعد از تهران را به خود اختصاص داد.
  • به دلیل وجود معماری زیبای اسلامی و بسیاری از بلوارهای زیبا، پل‌های سرپوشیده، تونل‌های زیبا، کاخ‌ها، مسجدها و مناره‌های منحصربفرد، در فرهنگ ایرانی، نصف جهان لقب گرفته است.
  • در آذر ۱۳۹۴ به همراه رشت به عنوان نخستین شهرهای ایران، به شبکه شهرهای خلاق جهان ( شهری که از نوآوری و توانمندی‌های شهروندان در توسعه پایدار شهری استفاده می‌کند) زیر نظر یونسکو پیوست.

حمل و نقل شهری اصفهان

تاکسی

تاریخچه تاکسی در اصفهان به سال ۱۳۱۹ برمی‌گردد. در آن زمان کرایه مسیر دروازه تهران (میدان جمهوری اسلامی) تا دروازه دولت (میدان امام حسین) ۵ ریال بود. در حال حاضر و پس گذشت سال‌ها سیستم تاکسیرانی اصفهان بسیار گسترده شده و علاوه بر تاکسی‌های عادی، تاکسی گردشگری، تاکسی بی سیم، تاکسی ویژه پایانه، تاکسی فرودگاه و سرویس مدارس نیز به حوضه این سازمان اضافه شده است.

تاکنون بیشتر تاکسی‌های اصفهان مجهز به سامانه هوشمند شده اند که از طریق این سیستم می‌توانید کرایه خود را به وسیله کارت‌های بانکی یا اصفهان کارت و یا کارت الکترونیکی حمل و نقل پرداخت کنید.

مترو

اصفهان به تازگی مجهز به مترو هم شده است و شما خیلی راحت‌تر و ارزان‌تر می‌توانید به نقاط مختلف شهر سفر کنید. کار ساخت قطارشهری اصفهان از سال ۱۳۸۰ آغاز شد اما با توجه به بافت تاریخی این شهر به کندی پیش رفت. خطاهای اجرایی نیز در طولانی‌تر شدن اجرای این پروژه مؤثر بوده‌اند. سازمان قطار شهری اصفهان و حومه مسئولیت ساخت و بهره‌برداری متروی اصفهان را بر عهده دارد.

نقشه خطوط مترو اصفهان
نقشه خطوط مترو اصفهان

برای شهر اصفهان ۳ خط قطار شهری در نظر گرفته شده‌است؛ خط ۱ مسیر شمال به جنوب، خط ۲ شمال شرقی به غرب و خط ۳ از جنوب به غرب می‌باشد. همچنین برخی از شهرهای اطراف نیز از طریق این سامانه به خطوط مترو اصفهان متصل می‌گردند.

اتوبوس

اصفهان یکی از بزرگترین خطوط اتوبوس رانی را دارد و اکثر شهر اصفهان تحت پوشش اتوبوس‌ها قرار دارد و با وجود توسعه دیگر راهکارهای حمل و نقش شهری اما هنوز هم اتوبوس رانی اصفهان از محبوبیت بالایی نزد خود اصفهانیا برخوردار است.

اتوبوس رانی استان اصفهان از گذشته تا امروز
اتوبوس رانی استان اصفهان از گذشته تا امروز

تاکسی اینترنتی

این شهر هم مانند تهران به تسخیر تاکسی‌های اینترنتی مثل اسنپ و تپسی درآمده است و شما خیلی راحت با هزینه خیلی پایین می‌توانید از آنها استفاده کنید.

BRT

اتوبوس‌های BRT در اصفهان با شش خط یکی از راهکارهای محبوب برای جابه‌جایی محسوب می‌شود و از نظم خوبی هم برخوردار است.

سوغات شهر اصفهان

آدم به هر شهری که می‌رود دوست دارد هم برای خودش و هم برای دوست و فامیلش هدیه‌هایی ببرد. تا هم یادگاری بماند و هم رسم را به جا آورده باشد. اما گاهی نمی‌دانیم که چه بخریم که هم خودمان را خوش بیاید، هم فک و فامیلمان را، هم جیبمان را و هم خدا را.

سوغات اصفهان به دو دسته خوردنی و بردنی تقسیم میشه، از گز و پولکی و عسل تا سفر قلمکار و قلمزنی و مینا کاری و فرش همه و همه از سوغات‌های نامی این شهر محصوب می‌شوند.

میناکاری
میناکاری

در اینجا کمکتان می‌کنیم که سوغات مناسبی از اصفهان برای خودتان یا آشنایانتان بخرید. ضمن اینکه یادتان باشد هر شهری به جز سوغات اصلی سوغات دیگری هم دارد که خرید آن هم خالی از لطف نیست.

اگر می‌خواهید خرید راحت و بدون خستگی‌ای داشته باشید برای خرید سوغات به میدان نقش جهان بروید. در آنجا تنوع اجناس بسیار بالاست و ممکن نیست چیزی مطابق با سلیقه‌ی خود پیدا نکنید.

شکمگردی در شهر اصفهان

شهر اصفهان به ذائقه‌ی شیرین اهالی‌اش معروف است برای همین اکثر غذاهای بومی اصفهان شیرین است. شکل و نوع اکثر غذاهای این شهر ظاهر حلیمی شکل دارند و یا با نان سرو می شوند. همچنین گوشت نیز جزو مواد اولیه اصلی غذاهای اصفهانی است.  خورشت ماست و بریونی جزو مهم‌ترین و معروف‌ترین غذاهای اصفهانی هستند و دوغ و باقلوا یا دوغ و گوشفیل جزو خاص‌ترین خوراکی‌های این شهر است. کال جوش، خوراک کله گنجشکی، قیمه ریزه نخودچی و حلیم بادمجان هم از دیگر غذاهای آنهاست که می‌توانید از رستوران‌های سنتی این شهر تهیه کنید.

پخت باقلوا
پخت باقلوا

اگر به میدان نقش جهان رفتید توصیه می‌کنم حتما از رستوران‌ها و کافی شاپ‌های آن استفاده کنید که قطعا جزو بهترین‌های اصفهان هستند.

چند ایده‌ی جذاب برای اصفهان گردی

  • یک تاکسی بگیرید و به جنوب شهر اصفهان (کوه صفه) بروید، در آنجا با تله کابین به بالای کوه بروید و بولینگ بازی کنید.
    نزدیک طلوع یا غروب خورشید به کوه صفه رفته و از ورودی پارک تا آبشار مصنوعی را راهپیمایی کنید و از مشاهده منظره سرتاسری دشت اصفهان لذت ببرید.
  • کوچه‌های پشت مسجد شاه فضای فوق العاده‌ای برای پیاده گردی است که ایران تراول به شما توصیه می‌کند آن را از دست ندهید، در هر کوچه خانه تاریخی و جذاب خواهید دید.
  • به میدان نقش جهان بروید و سری به چاه حج میرزا بزنید.
  • در جاده سلامت در ناژوان در امتداد رودخانه دوچرخه سواری کنید.
  • به پارک ساحلی ناژوان بروید و ناهار را در آنجا خودتان درست کنید.
  • در اکثر مناطق مرکزی اصفهان ایستگاه دوچرخه است، بافت تاریخی اصفهان را با دوچرخه گز کنید.
  • حدفاصل چهارباغ بالا (از دروازه شیراز) تا چهارباغ پایین (دروازه دولت) را پیاده قدم بزنید.
  • از سبزه میدان وارد بازار بزرگ شده و با پیمودن مسیر تودرتو و طولانی، ضمن مشاهده سراچه ها و بافت سنتی خارق العاده، از سردر قیصریه در نقش جهان خارج شوید. (داشتن راهنما یا استفاده از GPS جهت جلوگیری از گم کردن مسیر ضروری است).
    در یکی از رستوران های سنتی بازار اصفهان بریانی بخورید.
  • اگر رودخانه جاری باشد، زیر پل خواجو بر روی پله های پل نشسته و حین خوردن بستنی سنتی ، از صدای آب که بافشار از دهانه های پل خارج می شود، لذت ببرید.
  • به چهاراه تختی رفته و در یکی از مغازه های آن محدوده دوغ سنتی و گوشفیل بخورید.
  • در زیر پل خواجو ترانه‌هایی قدیمی اصفهان از جمله ترانه‌های تاج اصفهانی خوانده می‌شود. اگر صدای خوبی دارید پیشهاد ایران تراول این است که حتما به آنجا بروید و خود را بیازمایید و اگر هم خوش ذوق و خجالتی هستید، می‌توانید به آنجا بروید و از فضای دلنشین آن لذت ببرید.

آثار ثبت جهانی شهر اصفهان

  1. مسجد شاه 2. مسجد شیخ لطف الله 3. عالی قاپو

شهرهای خواهر خوانده

شیان- چین، کوالالامپور – مالزی، فلورانس – ایتالیا، سنت پترزبورگ – روسیه، یاش – رومانی، بارسلون – اسپانیا، ایروان – ارمنستان، کویت شهر – کویت، فرایبورگ – آلمان، هاوانا – کوبا، لاهور – پاکستان، داکار – سنگال، بعلبک – لبنان، نیشابور و یزد و تبریز – ایران، حیدرآباد – هند، توکیو – ژاپن، اوسان – کره جنوبی

برای مشاهده نقاط دیدنی و اطلاعات تکمیلی راجع به شهر اصفهان، اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و مقاله‌های مربوط به تاریخ و مشاهیر آن به صفحه اختصاصی شهر اصفهان در ایران تراول مراجعه کنید!

[btn btnlink=”http://irantrawell.com/%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86/” btnsize=”full” bgcolor=”#1e73be” txtcolor=”#ffffff” btnnewt=”1″ nofollow=”1″]صفحه اختصاصی اصفهان[/btn]

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments