یلدا طولانی ترین شب سال

ایرانیان و همه مردم سرزمین‌هایی که در قلمرو فرهنگ ایرانی زندگی می‌کنند، قرنهاست که شب آغاز فصل زمستان را که طولانی ترین شب سال است، جشن گرفته و با رفتارهایی آیینی و نمادین آن را گرامی داشته و جشن برپا می کنند. در واقع این جشن نشانه امید و همدلی در سرما و سیاهی شب‌های زمستان برای ایرانیان است. با ایران تراول همراه باشید تا با این جشن کهن بیشتر آشنا شوید.

قدمت این جشن به بیش از 600 سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. این جشن زمستانی اهمیت فراوانی در زندگی مبتنی بر کشاورزی و دامداری مردم داشته و از همگانی‌ترین جشن‌های ایرانی در میان توده مردم روستایی بوده است.

“یلدا” یک واژه سُریانی به معنای میلاد و تولد است. بنابر باورهای ایرانیان باستان، خورشید در واپسین شب پاییز  یعنی آخرین شب ماه آذر، زاده می‌شود. “ابوریحان بیرونی” دانشمند و منجم ایرانی قرون دهم و یازدهم میلادی، از این جشن با نام “میلاد اکبر” نام برده و منظور از آن را میلاد خورشید دانسته ‌است. محاسبه دقیق روزهای سال و تعیین شب یلدا و جشن گرفتن آن برخاسته از نبوغ ایرانیان باستان و پیشرفت تمدن آنان بود.

ایرانیان از گذشته در این شب به خانه برزگان خانواده می‌رفتند، انجیر، خشکبار، هندوانه و انار که از ماه‌های قبل ذخیره کرده بودند را می‌خورند تا به سرمای زمستان نشان دهند که با گرمای وجود خود امسال هم از سختی و سیاهی عبور خواهند کرد. شاهنامه خوانی و حافظ خوانی هم جزوی از فرهنگ ایرانیان در برگزاری شب یلدا است.

ایران تراول برای شما ایرانیان عزیز آرزوی شادی و توان عبور از سختی‌ها و سردی‌های پیرامون‌مان دارد و اطمینان داریم که با همدلی و میهن پرستی که تاریخ و فرهنگ ما نقش پر رنگی دارد این زمستان را هم پشت سر خواهیم گذاشت.

“با آرزوی بهترین های برای شما هم میهنان عزیز”

تبریک یلدا
تبریک یلدا

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments