نوشیدنی های ایرانی

احتمالاً هر کشوری نوشیدنی‌های خاصی دارد و گردشگران دیگر کشورها تنها می‌توانند آن نوشیدنی ها را در کشور خاصی بخورند. و در این میان بعضی از کشورها در بعضی از نوشیدنی‌ها اشتراک دارند. ایران تراول در زیر به بعضی از نوشیدنی های ایرانی اشاره می‌کند. نوشیدنی‌هایی که گردشگران حتماً باید آنها را امتحان کنند. این نوشیدنی‌ها مواد اولیه‌ی نایاب و خاصی ندارند و گردشگران می‌توانند به راحتی آن را یاد بگیرند و در کشور خود هم از آن بنوشند. در ایران به نوشیدنی‌های شیرین شده «شربت» می‌گویند.

ایرانیان به نوشیدنی های گرم نیز علاقه ی بسیاری دارند که در آینده راجع به آنها خواهیم نوشت. در این پست تنها راجع به نوشیدنی های خنک صحبت کرده ایم.

شربت آبلیمو

شربت آبلیمو از نوشیدنی‌ های ایرانی است که شهرت فراوانی در بین ایرانیان دارد. این شربت مانند بسیاری از شربت های دیگر در فصل‌های گرم آماده و نوشیده می‌شود. خصوصیت آبلیمو این است که عطش را رفع می‌کند. به همین دلیل مقاومت بدن را در برابر کم آبی بیشتر می‌کند. این شربت با مخلوط کردن به اندازه‌ی شکر و آبلیمو و در بعضی موارد نعناع درست می‌شود. ویتامین سی موجود در این نوشیدنی باعث شده که از این شربت به عنوان داروی سرما خوردگی هم استفاده شود. با این تفاوت که در این حالت به جای شکر در آن عسل ریخته می‌شود.

شربت آبلیمو
شربت آبلیمو

شربت سکنجبین خیار

اگر نمی‌دانید سکنجبین چیست باید بگویم که این ماده از ترکیب به اندازه‌ی شکر، سرکه سفید و نعناع تازه درست می‌شود. این شربت در اصفهان شهرت بیشتری دارد. خوردن کاهو و سکنجبین هم در ایران طرفداران زیادی دارد. مخلوط خیار رنده شده، آب و سکنجبین این شربت را به وجود می‌آورد. این شربت خواص زیادی برای روده و معده، تسکین سردرد و رفع عطش دارد.

شربت سکنجبین خیار
شربت سکنجبین خیار

شربت آلبالو

از دیگر نوشیدنی های ایرانی شربت آلبالو است. منظور از شربت آلبالو، مخلوط آلبالوی تازه و آب و شکر نیست!! بلکه برای درست کردن این شربت ابتدا آلبالوی هسته گرفته شده و شکر و آب را روی حرارتی مناسب قرار میدهند. وقتی به غلطت کافی رسید آلبالو و عصاره‌ی غلیظ شده اش را به عنوان مربای آلبالو جدا می‌کنند و اضافه ی عصاره ی صاف شده را برای شربت آلبالو  می‌گذارند. سپس با اضافه کردن این عصاره به آب شربت خوشمزه‌ای درست می‌کنند.

شربت آلبالو
شربت آلبالو

شربت گلاب

گلاب عصاره‌ی نوعی گل به نام گل محمدی است که نوع مرغوب آن در کاشان درست می‌شود. این عصاره خواص فراوانی دارد که مهم‌ترین آن آرامش اعصاب است. با اضافه کردن گلاب به آب و شکر شربت خوش طعم و بویی به نام شربت گلاب خواهید داشت.

شربت گلاب
شربت گلاب

شربت خاکشیر

خاکشیر یا Descurainia sophia نوعی گیاه است که از تخم آن شربت پرخاصیتی درست می‌شود. پس از تمیز کردن خاکشیر آن را با آب و شکر (گاهی بهارنارنج یا گلاب) مخلوط می‌کنند. این شربت را به عنوان دارویی برای گرفتگی صدا، رفع تب، حفظ سلامت مو و بسیاری مسائل دیگر می‌نوشند. به هنگام نوشیدن این شربت باید نی یا قاشقی به همراه داشته باشید. چراکه مدام ته نشین می‌شود و باید بعد از هر قلوپ آن را هم بزنید.

شربت تخم شربتی

تخم شربتی یا Ocimum basilicum هم ظاهری تقریباً شبیه خاکشیر دارد و از نوشیدنی های ایرانی است. پی از اینکه دانه های تخم شربتی را در آب می‌اندازید، ژله ای مانند می‌شوند. این شربت با آب، شکر و در بعضی موارد زعفران و گلاب درست می‌شود.

دوغ

بسیاری از گردشگران از وجود این نوشیدنی بی خبرند. وقتی ماست را با آب مخلوط کنید و برای طعم بهتر به آن نعناع (گل محمدی یا پونه) بزنید یکی از نوشیدنی‌ های ایرانی را درست کرده‌اید. این نوشیدنی با غذا نوشیده می‌شود و در بسیاری از خانه‌های ایرانی پایِ ثابت سفره هاست. در شهری مانند اصفهان هم خوردن دوغ با باقلوا یا گوشفیل طرفدار زیادی دارد.

دوغ
دوغ

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments