پتانسیل احیای گردشگری راه ابریشم

مقامات گردشگری چین و فعالان گردشگری ایران معتقدند ۳ دلیل عمده حضور کم‌تعداد گردشگران چینی در ایران «کمبود زیرساخت‌های اقامتی»، «کمبود رستوران‌های چینی» و «تعداد محدود راهنمای تور و افراد آشنا با زبان چینی در ایران» است. این مشکلات موجب شده در چند سال اخیر تعدادی اقامتگاه غیرمجاز برای اسکان گردشگران چینی شکل گیرد و چینی‌ها از دانشجویان هموطن خود که در ایران مشغول تحصیل هستند به‌عنوان راهنمای تور استفاده کنند.

در این خصوص تورگردانان ایرانی و چینی و مسوولان دولتی دو کشور بارها به مذاکره پرداخته‌اند. در مذاکره اخیر تورگردانان دو کشور در تهران، دو طرف به طرح چالش‌ها و پیشنهاد‌های خود درخصوص همکاری‌های گردشگری بین دو کشور پرداختند. به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر غمخوار، عضو جامعه تورگردانان ایران در این نشست با پیشنهاد احیای مسیر سنتی جاده ابریشم گفت: «اکنون گروه‌هایی از اروپا داریم که تا کاشغر چین می‌روند. همچنین پیشنهاد تورهای مشترک ایران ـ دبی یا ایران ـ ترکیه و ایران با کشورهای همسایه را برای گردشگران چینی داریم.» وی ابراز امیدواری کرد که با تلاش وزارت خارجه ویزای ترانزیت ۷۲ ساعته به چینی‌هایی که به فرودگاه امام (ره) می‌آیند، ارائه شود.

گریس، یکی از آژانس‌داران چینی نیز با اشاره به اینکه برخی از چینی‌ها در ایران زبان فارسی را یاد گرفته‌اند و مولد تورها در ایران نیز شده‌اند، از این موضوع اظهار تاسف کرد و گفت: «من از سال ۲۰۱۸ در حوزه گردشگری ایران کار کرده‌ام. وقتی از هتل‌ها می‌خواهیم برای سال بعد یا چند ماه بعد نرخ ارائه کنند، آنها می‌گویند هنوز نرخ مشخص نیست و این موضوع جای تعجب دارد.» وی با اشاره به اینکه بحث تورلیدرهای چینی و هتل‌ها در ایران آشفته است، خواستار آن شدکه افراد مشخصی در بازار از نظر هتل یا تورلیدر وجود داشته باشند تا بتوانند خدمات خوبی به مخاطبان چینی خود بدهند و فرهنگ ایران را درست منتقل کنند.

گریس تاکید کرد: «در چین هیچ‌وقت از گردشگری ایران تبلیغی ندیده‌ام. به‌عنوان یک آژانس فعال، وقتی تبلیغی از ایران می‌کنیم، گردشگران از ما می‌پرسند که آیا این کشور امن است؟ ما به آنها می‌گوییم؛ «بله ایران کشور امنی است».» یکی دیگر از تورگردانان چینی نیز در این نشست با یادآوری اینکه در چند سال اخیر میزان خروج گردشگران چینی بیشتر شده، تصریح کرد: «ما خط مقدم مسافرهای چینی به حساب می‌آییم. باید به این موضوع فکر کنیم که چطور چینی‌ها را مجاب کنیم تا یکبار هم که شده به ایران سفر کنند.» به گفته اولیور، دولت سنگاپور در این زمینه بسیار قوی عمل کرده است. شعار آنها این است که «وقتی هر چینی اول صبح چشم باز می‌کند، باید تبلیغ سنگاپور را ببیند». این در حالی است که همه جاذبه‌های سنگاپور، مصنوعی است ولی ایران جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی دارد. وی خاطرنشان کرد: «فکر می‌کنم اگر ایران روی پتانسیل‌های خود کار کند، موفق‌تر از سنگاپور خواهد شد اما متأسفانه چینی‌ها درباره ایران چیزی نمی‌دانند.»

مسوولان ایران سال‌هاست کانال‌های مختلف را برای ارزآوری از طریق جذب گردشگران امتحان و سعی می‌کنند چالش‌های مختلف را در این زمینه مرتفع کنند. با این‌همه همچنان رقم چشمگیری از بیش از ۱۰۰میلیون چینی که سالانه از این کشور به مقاصد مختلف سفر می‌کنند به ایران وارد نمی‌شوند. نتایج مذاکرات اخیر نیز شاید در ماه‌های آتی بتواند گامی رو به جلو در روابط گردشگری دو کشور باشد.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments