بازار بزرگ تهران ، قلب تپنده‌ی شهر

شک نکنید اولین گزینه برای یک خرید خوب، باکیفیت و قیمت مناسب، بازار بزرگ تهران است. هر روزه مسافران و کسبه‌ی زیادی به قصد خرید راهی بازار بزرگ تهران می‌شوند. فضایی که قدیمی‌ترین و معتبرترین کسبه‌ی تهران در آن حجره دارند.

از گذشته تا امروز بازار تهران قلب اقتصادی کشور است و چه بسا جریانات سیاسی که همواره از دل بازار بزرگ تهران جوشیده‌اند. با ایران تراول همراه باشید تا با هم، سرگذشت این قلب تپنده را تورق کنیم.

بازار بزرگ تهران
بازار بزرگ تهران

تاریخچه ی بازار تهران

ساخت بنای بازار به قرن نوزدهم باز می‌گردد. گرمای تابستان‌های تهران ساخت بازاری مسقف را ایجاب می‌کند و سرمایه‌داران و اشراف هم با وقف تیمچه‌ها و بازارچه‌ها بر وسعت بازار می‌افزایند. ناصرالدین شاه هم عمارتی بزرگ با تأثیر از اپراخانه‌های فرنگ برای تعزیه و برگزاری مراسم رسمی در نزدیکی آن می‌سازد که به تکیه دولت شهرت دارد و بزرگ‌ترین مسجد یعنی مسجد امام را چسبیده به آن برپا می‌دارند.
بازار بزرگ تهران انبوهی از سراها، پاساژها، بازار و بازارچه و دالان را در دل خود جای داده است. این وسعت پیچیدگی نقشه یکی از دلایلی شد که در هر دوره‌ی حکومتی مهار جنبش‌های سیاسی و حرکت بازاریان سخت و غیرممکن شود.بنابراین بازار بزرگ تهران همواره یک مرکز مهم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در طول حیات خود بوده است.

ایران تراول پیشنهاد می‌کند که قدم زدن و گشت زنی در این بازار را از دست ندهید. حتی اگر تصمیمی به خرید ندارید!

بازار بزرگ تهران
بازار بزرگ تهران

تیمچه‌ی حاجب الدوله

بازارهای ایران تیمچه‌هایی دارند که از میان آنها معمولاً یک یا دو تیمچه زیباترین تیمچه است. به طوری که مردم بیشتر از خرید برای بازدید به آنجا می‌روند. در بازار تهران این تیمچه، تیمچه‌ی حاجب الدوله است. این تیمچه در زمان ناصرالدین شاه توسط «حاج علی خان حاجب الدوله» ساخته شد.

تیمچه‌ی حاجب الدوله دو راسته‌ی شمالی_ جنوبی بازار بزرگ در شرق و بازار کفاش‌ها در غرب را به هم پیوند می‌دهد.

نشانی: خیابان پانزده خرداد، سبزه میدان، بازار کفاش‌ها

نشانی بازار تهران

این بازار در میان خیابان‌های مولوی در جنوب، مصطفی خمینی (سیروس سابق) در شرق، پانزده خرداد در شمال و خیام در غرب قرار گرفته‌است و دسترسی با مترو به آن ساده است.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments