7 مقصد بهشتی ایران برای سفر در اردیبهشت

اردیبهشت بهترین ماه برای سفر در سراسر ایران است. آب و هوای دلچسب، طبیعت شاداب و کاهش حجم سفرها نسبت به نوروز باعث شده تا شرایطی ایده‌آل برای سفر فرآهم شود که گردشگران خارجی را هم به ایران بکشاند. در این مطلب سعی داریم چند مقصد کمتر شناخته شده برای سفر در اردیبهشت به شما معرفی کنیم.

الموت قزوین

در دامنه کوه های البرز منطقه شگفت انگیز الموت قرار دارد که با تاریخی اسرار آمیز و طبیعتی بکر یکی از جذاب ترین مقاصد برای گردشگران خارجی در ماه اردیبهشت به شمار می‌رود. بقایای حدود 50 قلعه در دل این کوهستان به چشم می‌خورد که باقی مانده فرقه اسماعیلیه هستند که سال‌ها در این کوهستان زندگی کردند و از اعتقاداتشان دفاع کردند و قلعه حسن صباح یکی از مشهورترین آنها است. در سفر به قزوین وقتی به سمت الموت حرکت کنید بعد از دو ساعت به دریاچه اوان هم یکی از منظره‌های چشم نواز این منطقه است خواهید رسید. برای سفر به این منطقه برنامه حداقل دو روزه داشته باشید و مطمئن باشید که ارزش این زمان را دارد، اقامتگاه‌های بومگردی این منطقه از کیفیت مناسبی برخوردار هستند ولی از یک هفته قبل‌تر برای رزرو آنها برنامه ریزی کنید زیرا در ماه اردیبهشت و خرداد از گردشگر خارجی لبریز می‌شوند.

دریاچه اوان قزوین
دریاچه اوان قزوین

دامنه های دماوند

یکی از نزدیک‌ترین و جذاب ترین مقاصد را می‌توانید در نزدیکی قلعه دماوند پیدا کنید. روستاهای رینه با آبگرم دلچسبش و نوا با چشم انداز بی نظیرش می‌توانند انتخاب‌های وسوسه انگیزی باشند. خصوصا اگر علاقه داشته باشید در اردیبهشت ماه از مناظر و چشم اندازها در طول مسیر لذت ببرید باید بگویم تمام مسیر 2 الی 3 ساعته برای رسیدن به این روستاها سرشار از مناظر چشم نواز و الهام بخش است که قدم به قدم شما را مجاب میکند تا توقف کنید و از دیدنی ها تصویر برداری کنید.

دشت آرزو دماوند
دشت آرزو دماوند

سفر در دل دشت‌های بختیاری

شگفت انگیز واژه‌ای نیست که بتواند تمام زیبایی‌های این منطقه را در فصل بهار توصیف کند. وقتی در فصل بهار از اصفهان که به سمت شهرکرد حرکت می‌کنید حس می‌کنید شاهزاده‌ای هستید که برای شکار از بارگاه شاهی بیرون زده و تمام دنیا تلاش می‌کنند که بهترین حس ممکن را تجربه کنید. لاله های واژگون، چشمه سارهای پر تعداد، دشت‌های لبریز از گل و سبزی تمرکز رانندگی را کاهش می‌دهد و تا سرچشمه های زاینده رود، آبشار شیخ علی خان، روستای دورک، چشمه دیمه و یخچال‌های طبیعی و غار یخی مدام دمای هوا در حال کاهش است و شما گویی زمان را به عقب می‌کشید و به قبل از نوروز بازمیگردید.

دشت های چهار محال و بختیاری
دشت های چهار محال و بختیاری

اورامانات، سرزمین اهورایی

اورامان یکی از بکرترین مناطق ایران است که به دلیل کوهستان های سر به فلک کشیده کمترین تغییرات را به خود دیده است و مردمان آن به زبان باستانی صحبت می‌کنند و معماری اکثر روستاهای این منطقه به شکل پلکانی و سنگی است. آب و هوای کوهستانی منطقه و طبیعت خاص آن سبب می‌شود که دیدن زیبایی‌های اورامان در هر فصلی از سال دلپذیر باشد. اما طبیعی است که اردیبهشت را باید از سایر زمان‌ها جدا کرد، چرا که زیبایی‌های رویایی اورامان در اردیبهشت دوچندان می‌شود و تصویری که این ماه از فصل بهار در اورامان دیده می‌شود، باورنکردنی و رویایی است. شاید برای توصیف این تصویر رویایی و چشم‌انداز طبیعی فقط عنوان تکه‌ای از بهشت را به کار برد. طبیعت اورامان و کوه‌های آن چشمه افسانه‌ای کانی بل و رودخانه سیروان که در نزدیکی اورامان جریان دارد و سدهای آن جزی زیبایی‌های این شهر به شمار می‌روند.

اورامانات و کوه های سر به فلک کشده کردستان
اورامانات و کوه های سر به فلک کشده کردستان

ترکمن صحرا

گلستان در چند ماه گذشته درگیر سیل و بارش سنگین بوده است اما جدای از مناطق سیل زده این بارش‌ها به جذابیت‌ها و شادابی این منطقه افزوده است، نیمه اول اردیبهشت ماه زیبایی طبیعت ترکمن صحرا به اوج خود می‌رسد. منظره مقبره خالد نبی اوج نقطه اوج دلبرانگی این منطقه است. مقبره، مشرف به منطقه تماشایی هزار دره است. تپه ماهورهای بسیار زیبا و حیرت انگیز که دو دشت ترکمن صحرا در جنوب و بیابان‌های ترکمنستان در شمال را از هم جدا می‌کنند. جالب‌تر این که برخی تپه‌ها خشک و برخی سرسبزند با این که به فاصله کمی از هم قرار دارند. بعد بازدید این منظره حتما صنایع دستی و قبرستان باستانی و شگفت انگیز این منطقه را نیز بازدید کنید.

دشت های هزار دره
دشت های هزار دره

دشت کالپوش

در استان پهناور سمنان در فصل اردیبهشت یکی از چشم نوازترین مناظر طبیعی چشم انتظار شما است، دشت کالپوش که در اردیبهشت ماه مملو از شقایق است و رخت سرخ به تن می‌کند یکی از شاخص‌ترین تصویرهایی است که می‌توانید برای اردیبهشت ایران تصور کرد. این منطقه که در نزدیکی گنبد کاووس و شاهرود قرار دارد هم از لحاظ دسترسی و هم از لحاظ جاذبه‌های گردشگری بسیار غنی است و دست شما را در انتخاب جنگل، دشت و کوهستان باز می‌گذارد. حالا اگر برای سفر به شاهرود و رفتن به این منطقه وسوسه شدید، باید در جاده شاهرود-مشهد بعد از شهر میامی به سمت شمال شرق تغییر مسیر دهید.

دشت کالپوش
دشت کالپوش

دشت فندوقلو

در مسیر جاده بین‌شهری نمین آستارا دشت فندوقلو یکی از زیباترین دشت‌های ایران که در اواخر اردیبهشت ماه دامن سفیدی از گل‌های بابونه به تن می‌کند خودنمایی می‌کند. به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات، این منطقه دارای آب و هوایی مطبوع و خنک است. در دشت‌های جنگل فندقلو یکی از زیباترین و نادرترین گل‌های دنیا به نام سوسن چلچراغ می‌روید. در میانه جنگل‌های آن، استخر آب‌گرمی با نام میشه سویی وجود دارد که به دلیل خاصیت درمانی آب آن، افراد زیادی به این مکان مراجعه می‌کنند. منطقه توریستی جنگل فندقلو هر ساله همزمان با روز جهانی گل و گیاه در ۲۵ و ۲۴ خرداد، با حضور گسترده گردشگران داخلی و خارجی میزبان جشنواره گل‌های بابونه می‌شود.

کلام آخر

سال پر بارشی که شروع کردیم باعث شد خیلی از ما سفر نوروزی را به زمان دیگری موکول کنیم. از طرف دیگر بارشهای اخیر باعث شده حتی جاده تهران قم هم به گلستانی چشم نواز تبدیل شود، تمام جاده های کشور به شکلی رویایی شما را به بهشت‌های کمتر دیده شده ایران دعوت میکنند. پس بار سفر ببنید و یک سفر چند روزه به یکی از این مقاصد داشته باشید. قطعا یکی از خاطره انگیزترین سفرهای شما خواهد بود.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments