اولین ماراتن عکاسی کشور در شهر قزوین برگزار شد

صبح روز سه شنبه 10 اردیبهشت در حوالی میدان میرعماد و نزدیکی دروازه‌ی تاریخی درب کوشک قزوین دومین جشنواره ملی عکس دارالسلطنه برگزار شد. اما این جشنواره تفاوت چشم گیری نسبت به دوره اول برگزاری‌اش داشت و با محوریت مسیر تاریخی – فرهنگی شهر قزوین و در چارچوبی خاص به عنوان اولین ماراتن عکاسی کشور انجام شد.

شروع کار دومین جشنواره ملی عکس دارالسلطنه

قبل از شروع جشنواره حوالی میدان میرعماد پر است از پلیس راهنمایی و رانندگی که مسئولیت برقراری نظم و ترافیک اطراف جشنواره را برعهده دارد و عکاسان عمدتا جوانی که به نظر از شرکت کنندگان قزوینی هستند به تدریج در نزدیکی دروازه‌ی درب کوشک جمع می‌شوند. عکاسان استان‌های دیگر از دیروز به قزوین آمده بودند و کمی قبل از شروع جشنواره با دو اتوبوس به محل برگزاری می‌رسند و با کلاه‌ و کوله‌ای سفید نظم و خاصی گرفته‌اند اما برعکس رنگ سپید پوشش، جشنواره تنوع زیادی از لحاظ سن و شخصیت شرکت کنندگانش دارد و این یکی از جذابیت‌هایی است که در اولین نگاه به آن خواهید رسید.

افتتاحیه جشنواره ملی عکس دارالسلطنه
افتتاحیه جشنواره ملی عکس دارالسلطنه

مراسم افتتاحیه خیلی طولانی نیست و با حضور مسئولین از جمله دکتر خزائلی مدیر کل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین و سایر مسئولین با چند ویدیوی جذاب که سعی در نمایش اهداف برگزاری دومین جشنواره عکس دارالسلطنه دارد و در کنار آن زیبایی‌های شهر قزوین را به نمایش می‌گذارد شروع می‌شود.

چهارچوب و ساختار ماراتن عکاسی قزوین

در بخشی از چارچوب برگزاری این مراسم از روز قبل دوربین شرکت کنندگان پلمپ شده بود و اولین عکسی که در دوربین عکاسان از جشنواره ثبت می‌شد المان خط شروع ماراتن بود و شرکت کنندگان در مدت زمان محدود باید مسیری تعیین شده را طی می‌کردند و در پنج موضوع تا انتهای آن مسیر عکاسی می‌کردند که البته این موضوعات و مسیری که باید طی می‌شد همه و همه تازه در مراسم افتتاحیه اعلام شده بود و قبل از آن هیچ یک از شرکت کنندگان از آن اطلاعی نداشتند.

اعلام مسیر و موضوعات عکاسی جشنواره در مراسم افتتاحیه
اعلام مسیر و موضوعات عکاسی جشنواره در مراسم افتتاحیه

در انتهای مسیر اول بود که اطلاعات مسیر بعدی به شرکت کنندگان داده می‌شد و شرکت کنندگان تنها می‌توانستند پنج عکس را در دوربین خود به عنوان کار نهایی خود بدون ادیت از مسیر اول نگه دارند.

مراسم با شلیک تپانچه شروع شد و عکاسان سپیدپوش مثل خون در دل بافت تاریخی شهر پخش شدند. هر گوشه‌ای را نگاه می‌کردی عکاسان را می‌دیدید که مانند کودکانی که برای اولین بار است چشم گشوده‌اند همه چیز را با دقت و کنجکاوانه برانداز می‌کردند و سعی می‌کردند از آنها الگویی برای بیان اهداف جشنواره بسازند.

شلیک تپانجه ماراتون عکاسی قزوین
شلیک تپانجه ماراتن عکاسی قزوین

میزبانی قزوین از جامعه‌ی عکاسان

حدود 200 عکاس از سرتاسر کشور در این رویداد شرکت داشتند و تقریبا تمام هتل‌های این شهر پر بود ولی این موضوع مشکل چندانی برای مهمانان این جشنواره ایجاد نکرد و شهر با همکاری برنامه ریزی شده‌ی ارگان‌های دولتی از نظر آمادگی برای پذیرش این عکاسان نمره خوبی می‌گیرد و این هماهنگی بعد از شلیک تپانچه‌ی بیشتر به چشم می‌آمد. دسترسی‌های ویژه‌ای به عکاسان برای پیدا کردن زاویه جذاب از بناها داده شده بود و مسیری که از درب کوشک به سبزه میدان و بعد از آن به سمت امامزاده حسین تعیین شده بود پر بود از المان‌های جذاب که بخش زیادی از آن در نوروز امسال آماده شده بود و بر جلوه‌ی بصری شهر افزوده بود.

هماهنگی و نظم جشنواره با کمک نیروهای راهنمایی و رانندگی
هماهنگی و نظم جشنواره با کمک نیروهای راهنمایی و رانندگی

ارتباط عکاسان و جامعه‌ی بومی

نکته جذاب این ماراتن ارتباط عکاسان با مردم بومی قزوین بود که از گفتوگوهای کوتاه تا بحث‌های بلندتر پیرامون موضوعات جشنواره برای پیدا کردن سرنخ‌هایی برای عکاسی هر گوشه از شهر می‌شد این ارتباط را دید و قطعا چنین رویدادی می‌تواند نگاه مردم قزوین را هم نسبت به شهر خود تغییر دهد و حس بهتری از شهر خود دریافت کنند.

شرکت کنندگان در جشنواره
شرکت کنندگان در جشنواره

جمع بندی بر دومین جشنواره ملی عکس دارالسلطنه

شانزدهم اردیبهشت زمان اعلام نتایج این جشنواره است اما اگر بخواهیم خود جشنواره را ارزیابی کنیم باید گفت زمانی که واژه ماراتن را برای رویدادی انتخاب می‌کنیم باید بدانیم که قرار است روی حداکثر توان شرکت کنندگانشان حساب کنیم و برگزاری چنین رویدادهایی نیاز به هماهنگی و نظم بسیار زیادی دارد و این موضوع باعث شده الگوهای زیادی در داخل کشور برای این موارد نداشته باشیم. ماراتن عکاسی برای اولین بار در کشور در شهر قزوین بر روی تجربه سال گذشته‌ی جشنواره ملی عکس دارالسلطنه برگزار شد و این موضوع با هماهنگی تنگاتنگ ارگان‌های دولتی به شکلی برگزار شد که کار را برای برگزاری نمونه‌های دیگر در ایران ساده‌تر کرد و الگوی خوبی برای اینگونه جشنواره‌ها است. برای اطلاعات بیشتر و اخبار این رویداد به وبسایت‌های: شهرداری قزوین، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین و وبسایت ایران تراول مراجعه کنید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments