تالار الماس کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان به عنوان یکی از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی تهران و البته ایران در نظر گرفته می شود که به دلیل عمارت های قدیمی که در خود جای داده است، همه ساله تعداد زیادی گردشگر به خود جذب می کند. برخی از بناهای تاریخی موجود در کاخ گلستان عبارت هستند از: شمس العماره ، ایوان تخت مرمر ، عمارت اتدرونی ، تالار سلام و … . در این مقاله همراه گروه ایران تراول باشید، تا با یکی دیگر از عمارت های تاریخی، تالار الماس کاخ گلستان تهران آشنا شوید.

تاریخچه تالار الماس کاخ گلستان تهران

در میان انواع بناهای تاریخی که در کاخ گلستان وجود دارد، عمارت الماس یا تالار الماس به عنوان یکی از قدیمی ترین عمارت های تاریخی در نظر گرفته می شود که تاریخچه ساخت آن به دوران فتحعلی شاه بر میگردد.

تالار الماس کاخ گلستان تهران ، در حال حاضر در ضلع جنوبی کاخ و بعد از عمارت بادگیر قرار گرفته است. یکی از جذابیت های اصلی این بنا، طراحی ها و آینه کاری هایی است که برای ساخت این بنا استفاده شده است. به همین خاطر است که برخی از افراد معتقد هستند که دلیل نام گذاری این تالار، همین آینه کاری مقرنس های موجود در تالار است.

البته لازم به ذکر است که کاغذ دیواری که برای ساخت این عمارت استفاده شده است، از بهترین انواع کاغذ دیواری است که از فرانسه به ایران آورده شد. در حال حاضر این کاخ شامل تصاویری از ناصرالدین شاه و درباریانش در حال شکار و تندیسی از عباس میرزا است. عباس میرزا فرزند فتحعلی شاه است که به دلیل رشادت هایی که در طول جنگ های مختلف ایران با روسیه داشته است به عنوان یکی از پرافتخار ترین شخصیت های آن دوره در نظر گرفته می شود.

تالار الماس در کاخ گلستان تهران

بررسی معماری تالار الماس در کاخ گلستان تهران

این عمارت تاریخی مشابه با سایر بناهای تاریخی در کاخ از بخش های مختلفی تشکیل شده است. بخش های مختلف این بنا عبارت هستند از: تالار بزرگ، دهلیز ها، اتاق های گوشواره، پستو های متعدد و بالاخانه.

در 3 طرف این تالار مشابه با سایر بناهایی که در عهد فتحعلی شاه ساخته شده است سه ایوانچه آینه کاری مقرنس و طاق نماهای باریک قرار دارد. بخش شمالی این تالار، دارای ارسی های بزرگی است که با استفاده از شیشه های رنگی که برای ساختشان استفاده شده است، زیبایی این عمارت را چندین برابر کرده اند.

البته لازم به ذکر است که ساختار اصلی این بنا در دوران ناصرالدین شاه، مشابه با سایر بخش های کاخ دستخوش تغییرات زیادی بوده است.

که البته این تغییرات در دوران جنگ تحمیلی تا حد زیادی تخریب شد. چرا که در آن دوران، به دلیل اصابت موشک به بازار کنار این بنا، بخشی از سقف و آینه کاری ها به صورت کامل از بین رفت.

اما خوشبختانه بعد از پایان جنگ، بازسازی این بخش از کاخ آغاز شد. اتفاق مثبتی که در طول بازسازی این بنا رخ دارد، وجود بخشی از مصالحی بود که برای ساخت این عمارت در گذشته استفاده شده بود. چرا که بخشی از کاغذ دیواری که برای ساخت تالار الماس کاخ گلستان تهران استفاده شده بود، در انبار این عمارت پیدا شده و برای ساخت مجدد مورد استفاده قرار گرفت. بنابراین می توان ظاهر کنونی این کاخ را مشابه با همان تالاری در نظر گرفت که در دوره ناصرالدین شاه وجود داشته است.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
1 نظر
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
هنگامه
هنگامه
4 سال گذشته

مقاله جالبی بود اطلاعات خوبی رو در اختیار مخاطب قرار دادید .