موزه مردم شناسی (کاخ ابیض)

کاخ ابیض یکی دیگر از بناهای تاریخی است که در کاخ گلستان ، واقع در میدان ارگ تهران واقع شده است. این بنا در ابتدا بنا به دستور ناصرالدین شاه به صورت یک کاخ ساخته شده اما بعد از چند سال به موزه مردم شناسی در کاخ گلستان تبدیل شد. در این مقاله همراه ما باشید تا با کاخ ابیض در کاخ گلستان و تاریخچه آن بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه موزه مردم شناسی در کاخ گلستان

همان طور که در مقاله های قبلی بیان کردیم، کاخ گلستان خود از کاخ های متنوعی تشکیل شده است که دستور ساخت هر یک توسط ناصرالدین شاه و بنا به یک دلیل خاص صادر شده است. جالب است بدانید که دستور ساخت کاخ ابیض در کاخ گلستان به دلیل هدایای گرانبهایی بوده است که توسط پادشاه عثمانی برای ناصرالدین شاه ارسال شده است.

گرچه که تاریخ دقیق ساخت این کاخ مشخص نیست، اما بنا بر برخی از روایات، این کاخ در سال 1308، اواخر دوره سلطنت ناصرالدین شاه صادر شده است. چرا که در همان دوره، شاه سلطان عبدالحمید، برای ناصرالدین شاه مقداری هدیه ارزشمند ارسال می کند و به دلیل اینکه در کاخ جایی برای نگهداری این هدایا نبوده است، ناصرالدین شاه دستور می دهد تا در گوشه جنوب غربی کاخ گلستان، کاخ جدیدی به نام کاخ ابیض ساخته شود. اما قرار دادن هدایا در این بخش از کاخ، تنها دلیل ساخت آن نبوده است. چرا که از همان زمانی که بهره برداری از کاخ شروع شد، جلسات هیئت دولت تا سال 1333 در آن تشکیل می شد.

موزه مردم شناسی (کاخ ابیض)

البته این کاخ از آن زمان تا کنون تغییرات زیادی داشته است. به عنوان مثال در سال 1344، به دلیل تاج گذاری محمدرضا شاه پهلوی، تغییراتی در طبقه پایینی این کاخ ایجاد شد و در سال 1336 به طور کلی به موزه مردم شناسی تبدیل شد.

این موزه از کارگاه های متنوعی تشکیل شده است که با مشاهده و بازدید از آن به راحتی می توانید اطلاعات کلی از جای جای ایران بدست آورید. البته لازم به ذکر است که موزه مردم شناسی از ابتدا در کاخ ابیض قرار نداشت. دستور ساخت این موزه به دوره پلوی در سال 1314 باز میگردد. زمانی که رضاشاه عده ای را برای جمع آوری اطلاعات و لوازم ارزشمند از فرهنگ مردم مختلف در سراسر ایران، تعیین کرد.

وجه تسمیه کاخ ابیض چیست؟

هنگامی که صحبت از تاریخچه یک عمارت تاریخی می شود، آگاهی از وجه تسمیه بنا یکی از جالب ترین مواردی است که باید به آن پرداخته شود. وجه تسمیه کاخ ابیض در کاخ گلستان به دلیل معماری و طراحی است که برای این کاخ استفاده شده است. رنگی که برای نمای این ساختمان استفاده شده است، رنگ سفید بوده است. معماری ساخت این بنا، الهام گرفته از معماری قرن 18 اروپا است. اما چیزی که باعث شده است نام کاخ ابیض برای این بنای تاریخی در نظر گرفته شود، سنگ های مرمر سفید رگه داری است که برای ساخت پله های سراسری مورد استفاده قرار گرفته است.

موزه مردم شناسی (کاخ ابیض)

بررسی معماری موزه مردم شناسی در کاخ گلستان

همان طور که در بخش قبل بیان شد، معماری که برای ساخت این بنا استفاده شده است، الهام گرفته شده از معماری آن دوره از اروپا بوده است. تاثیر این معماری را می توان در پنجره هایی مشاهده کرد که با استفاده از خطوط منحنی، دارای طرحی به نام گره خورشیدی هستند. اما جالب است بدانید که برای ساخت سایر بخش های کاخ ابیض در کاخ گلستان ، از همان معماری دوره قاجار استفاده شده است. به عنوان مثال بخش ورودی کاخ که دارای طرح گره هشت مشبک در یک نیم دایره است!

نکته جالب دیگری که در رابطه با این بنا وجود دارد این است که نقشه و طرح اولیه بزرگترین تالار آن را خود ناصرالدین شاه بر اساس بزرگترین قالی که از سوی شاه عثمانی به وی داده شده است، ارائه داده است. به همین جهت، بعد از این که ساخت موزه مردم شناسی در کاخ گلستان به پایان می رسد، وی دستور می دهد تا این قالی درست رو به روی درب ورودی کاخ آویزان شود. بعد از آن ای کاخ با استفاده از سایر تابلوهایی که وی در طول سفر و یا بعد از آن هدیه گرفته بود، مزین کرد و آن را تالار عبدالحمید نامگذاری کرد.

موزه مردم شناسی از چند بخش تشکیل شده است؟

موزه مردم شناسی در کاخ گلستان به عنوان یکی از قدیمی ترین موزه های ایران شناخته می شود که از 2 طبقه و بخش های مختلف تشکیل شده است. طبقه همکف مختص بخش های اداری و تالارهای نمایش است، در حالی که طبقه دوم به نمایشگاه پوشاک مردم مختلف ایران و زنان و مردان دوره قاجار اختصاص داده شده است. در هر یک از اتاق های این کاخ و یا موزه، می توانید ابزارآلات موسیقی متنوعی که همگی مربوط به دوره قاجار هستند را پیدا کنید. علاوه بر این می توانید از اسناد مختلفی که مربوط به آن دوره هستند نیز دیدن نمایید. به عنوان مثال سند ازدواج شاهزاده ی قاجاری، حسنعلی میرزا و همسرش با مهریه ای به ارزش 900 تومان!

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments