دهکده سلامت باراجین – خانه‌ای امن برای حیوانات در حال انقراض

استان قزوین به عنوان یکی از قدیمی‌ترین استان‌های کشور، دارای بناهای تاریخی زیادی است که سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود می‌کشاند. دیدن جاذبه‌های تاریخی قزوین خالی از لطف نمی‌باشد. هنر و فرهنگ این دیار چشم همگان را به خود خیره نموده است. اما جاذبه‌های این شهر محدود به آثار تاریخی نمی‌باشد بلکه جاذبه‌های طبیعی از جمله دهکده سلامت باراجین نیز طرفداران خود را دارد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با زیبایی‌های این دهکده آشنا سازیم.

آشنایی با منطقه زیبای باراجین

باراجین نام منطقه‌ای بسیار زیبا در شمال قزوین است که از ابتدای آزادراه قزوین- زنجان شروع‌ شده و تا دامنه‌ها البرز غربی ادامه دارد. این منطقه بکر و زیبا جز مناطق نمونه گردشگری شهر قزوین می‌باشد. انتهای باراجین، استان قزوین را به استان گیلان می‌رساند. در این مسیر، روستاهای متعددی با طبیعتی شگفت‌انگیز منتظر شما هستند. از جمله جاذبه‌های طبیعی این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. رودخانه ارنزک
  2. پارک جنگلی باراجین
  3. قله مردمی

از دیگر اماکن مهم باراجین نیز می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. امامزاده باراجین
  2. دهکده سلامت باراجین
  3. سایت پروازی آسمان آبی قزوین
  4. پیست پرش در آسمان و سورتمه
  5. شهرک تفریحی کاسپین

پارک جنگلی باراجین | نگینی در شهر قزوین

دهکده سلامت باراجین کجا است

پارک جنگلی باراجین که به نام پارک جنگلی فدک نیز شناخته می‌شود، با مساحتی حدود 1500 هکتار، جز بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی کشور محسوب می‌شود. این بوستان زیبا در ارتفاعات شرقی مشرف بر دره رودخانه فصلی ارنزک که از دو کیلومتری شمال قزوین آغاز می‌شود، قرار داشته و آن را می‌توان اصلی‌ترین تفرجگاه مردمان شهر قزوین به شمار آورد. این منطقه نه تنها میزبان بومیان این شهر است بلکه بسیار از افراد از استان‌های هم‌جوار برای استفاده از زیبایی‌های این پارک و بهره‌مندی از هوای سالم و طبیعت بکر آن به این منطقه سفر می‌کنند.

دهکده سلامت باراجین | باغ‌وحشی با گونه‌های کمیاب

دهکده سلامت باراجین باهدف گردشگری، آموزشی و تحقیقاتی در مساحتی نزدیک به 70 هزار متر مربع احداث و راه‌اندازی شد. این دهکده زیبا که در حال حاضر به دلیل وجود باغ‌وحشی با حیوانات خاص و کمیاب معروف شده است، میزبان بسیاری از گردشگران می‌باشد.

در فاز 1 این دهکده بخش‌های متنوعی همچون پرندگان شکاری، باغ پرندگان زینتی، خانه روستایی، آکواریوم آبزیان و خزندگان، مرکز تخصصی- آموزشی حیوانات اهلی، آمفی تئاتر سنگی، آبشار، کارگاه آشنایی کودکان با حیوانات، سالن پذیرایی و فروشگاه ایجادشده است.

مطمئناً بسیاری از افراد با مراجعه به باغ‌وحش و دیدن حیوانات درون قفس، حس بدی پیدا کرده و آزرده خاطر می‌شوند. این مسئله یک امر طبیعی بوده و نشان از رحم و شخصیت والای شما دارد. اما پیشنهاد ما برای شما این است که قبل از هرگونه قضاوتی در خصوص باغ‌وحش‌ها، سری به دهکده مذکور زده و نحوه نگهداری حیوانات را از نزدیک ببینید.

در این مرکز حیوانات موجود، در فضایی کاملا استاندارد و طبیعی با مساحتی مناسب برای آزادی نسبی آنان فراهم آمده است تا گردشگران و بازدیدکنندگان از نزدیک با بسیاری از گونه‌های کمیاب آشنا شده و از دیدن زیبایی‌های خلقت لذت بیشتری برند.

حفظ و نگهداری گونه‌های کمیاب و در حال انقراض در این مجموعه موجب شده است تا بسیاری از علاقه‌مندان به حیوانات و فعالان محیط زیستی برای بالا بردن اطلاعات خود و همچنین بازدید از شرایط زندگی این جانوران، خود را به دهکده سلامت باراجین برسانند. دیدن زیبایی‌های موجود در این جانوران خالی از لطف نبوده و چشم بسیاری از بازدیدکنندگان را خیره کرده است.

باراجین | منطقه‌ای صلح‌آمیز برای حیوانات

بخشهای دهکده سلامت باراجین

یکی از نکات جالب‌توجه برای بسیاری از بازدیدکنندگان، همزیستی مسالمت‌آمیز تعداد زیادی از جانوران در کنار دیگر است. حتماً برای شما هم جالب است که هم‌نشینی گاو و ببر را در کنار یکدیگر ببینید. بازدید از دهکده سلامت باراجین می‌تواند داستان‌های کودکی شما را به حقیقت بدل کند. داستان کلیله‌ودمنه و دوستی حیوانات با یکدیگر در عالم داستان را می‌توان در این دهکده تماشا کرد.

از دیگر نکات شگفت‌انگیز این دهکده، وجود استاندارد بسیار بالای آن و امکانات متعددی است که برای حیوانات در نظر گرفته‌شده است. در این باغ‌وحش نه تنها حیوانات آزاری نمی‌بینند، بلکه زیر نظر دام‌پزشکان متخصص دارای زندگی مناسبی هستند.

دهکده سلامت باراجین | مکانی مناسب برای بازدید علمی

اگر تا کنون به باغ‌وحش سفر کرده باشید، می‌دانید که مسئولین باغ‌وحش اجازه دادن غذا به حیوانات را نداده و این را امری ممنوع می‌دانند. اما باغ‌وحش دهکده سلامت باراجین شرایطی را آماده کرده است تا کودکان از این لذت بی‌بهره نمانده و حیوانات نیز دچار آسیب نشوند. مراجعین می‌توانند به‌راحتی از فروشگاه‌های موجود در محدوده پارک، غذای مناسب هر حیوان را تهیه و به آن‌ها بدهند.

یکی از با ارزش‌ترین جاذبه‌های باغ‌وحش باراجین، محل احداث آن در زیباترین زیست‌بوم منطقه است. طراحان و دست‌اندرکاران این باغ، منطقه منحصربه‌فرد و خاصی را در دامنه رشته کوه‌های البرز در نظر گرفته و پس از ساخت محیطی استاندارد و مناسب برای حیوانات، گونه‌های متنوع و کمیابی را به آنجا انتقال داده‌اند.

در این باغ‌وحش ابتدا حیوانات نشخوارکننده و اهلی را وارد این مزرعه کرده و در مرحله بعدی، دهکده سلامت باراجین میزبان حیواناتی همچون شیر، پلنگ، ببر، خرس، گرگ و یوزپلنگ شده است. در مرحله پس از آن نیز پارک مارها، پارک کروکدیل‌ها، پارک پرندگان شکاری و پارک تکثیر و حفاظت از گونه‌های جانوری در دست انقراض در دستور کار مجموعه قرار گرفت.

حیوانات موجود در دهکده سلامت

قسمتهای دهکده سلامت باراجین

دهکده سلامت قزوین زیستگاه حیوانات متنوعی است که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  1. زیستگاه پرندگان شکاری همچون شاهین، عقاب و انواع شب‌پروازها
  2. زیستگاه پرندگان تزئینی شامل انواع گونه‌های خشکی و آبی از جمله قرقاول، فلامینگو، طوطی، طاووس، شترمرغ، پلیکان و مرغابی
  3. زیستگاه نشخوارکنندگان کوهی از جمله کل، بز، قوچ، مرال و میش
  4. زیستگاه خزندگان از جمله مار، تمساح و بزمجه
  5. مزرعه آموزشی شامل محل نگهداری حیواناتی از جمله گاو، بز، اسب، گاومیش و شتر
  6. سالن اکواریوم محل نگهداری گونه‌های مختلف آبزیان از جمله ماهی‌های آب‌های خلیج‌فارس
  7. زیستگاه گرگ، میمون، خرس، شیر و روباه

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments