روز جهانی کودک با گردشگری کودک

روز جهانی کودک یا هفته ی جهانی کودک زمانی است که ما را وادار میکند که بیشتر به تفریح کودکان فکر کنیم. ممکن است والدین با دیدن این تیتر نفس عمیقی بکشند و پیش خود فکر کنند اوه من که هرگز چنین خطری را نمی‌پذیرم. اما اگر درست فکر کنیم به این نتیجه می‌رسیم که کودکان نیز مانند بزرگسالان نیاز به سفر و تفریحات مناسب سن خود دارند. کم و بیش همه‌ی ما در کودکی تجربه‌ای از سفرهای بازدیدی خانوادگی داشته‌ایم که در آن مجبور بودیم صبح زود و آفتاب نزده از خواب بیدار شویم و به صورت مسابقه واری به بازدید مکان‌های غیر جذاب برویم. گردشگری کودک و پرو بال دادن به آن می‌تواند کمک بسیار زیادی به افزایش اعتماد به نفس و انعطاف پذیری کودکان امروزی کند و به همین دلیل نباید مورد کم توجهی قرار گیرد.

گردشگری کودک در روز جهانی کودک
گردشگری کودک در روز جهانی کودک

به طور کلی نمی‌تواند منکر تاثیرات مثبت سفر برای همه‌ی گروه‌های سنی شد زیرا سفر به دلیل خاصیت غیرقابل پیش بینی که دارد قدرت تصمیم گیری در شرایط سخت را در افراد پرورش می‌دهد. در این شرایط کودکان آزادانه و بدون واسطه با جهان اطراف خود در ارتباط  قرار می‌گیرند. این دسته از سفر‌ها نکات آموزنده و بسیار مفیدی برای کودکان دارد، نکاتی که می‌توان به جرأت گفت در هیچ کلاس درسی آموزش داده نمی شود.

تأثیرات گردشگری کودک بر کودکان

در روز جهانی کودک به اهمیت آینده ی کودکان اشارات فراوانی می‌شود. همکاری و مسئولیت پذیری از بارز‌ترین تاثیراتی است که گردشگری کودک می‌تواند بر کودکان داشته باشد. کودکان در اینگونه از سفرها ارتباط متفاوت و عمیق‌تری با دوستان و اطرافیان خود برقرار می‌کنند که این اتفاق به تقویت مهارت‌های اجتماعی آن‌ها کمک می‌کند. سفر با هم سن و سالان نقش به سزایی در سلامتی روان و شادمانی کودکان دارد همچنین می‌تواند قوه‌ی تخیل و اکتشاف کودکان را تحریک کند و این مشاهدات عینی باعث بالابردن قدرت یادگیری و اطلاعات عمومی آن‌ها بشود.

گردشگری کودک را نباید فقط در قالب سفرها و اردوهای مدرسه دید؛ زیرا این دسته از سفرها نیز قابلیت برگزاری تورهای گردشگری از طرف آژانس‌های مسافری و به صورت خدمات تخصصی حوزه کودک را دارد. مقصد این گونه تور‌ها و سفرهای کودکانه می‌تواند فضاهای متفاوتی را در بربگیرد. پارک‌های علمی، موزه‌ها و کتابخانه‌های مخصوص گروه‌های سنی پایین، کمپ‌های آموزشی و ورزشی و هرفضایی که جذابیت و تازگی برای کودکان داشته باشد قابلیت انتخاب برای سفرهای کودکان و توسعه‌ی گردشگری کودک مناسب است. از بهترین مدل‌های سفر برای حوزه‌ی کودک باید به سفرهای طبیعت گردی اشاره کرد. این قبیل مقصدها همسو با روحیه‌ی کنجکاو کودکانه اطلاعات و تجربیات مفید و تاثیرگذاری بر کودکان دارد.

روز چهانی کودک
روز چهانی کودک

در روز جهانی کودک یا هفته ی رویدادهای فراوانی برای کودکان برگزار می‌شود. رویدادهای مختلفی که سالیانه در رابطه با حوزه‌ی کودک اتفاق می‌افتد مانند نمایشگا‌ه‌های کودک و یا جشنواره‌های فیلم و سریال کودکان مقصدهای بسیار خوبی برای این دسته سفرها هستند. این رویدادها تاثیرات مفیدی بر شهرهای میزبان و توسعه‌ی گردشگری آن‌ها دارد.

توجه به گردشگری کودک و توسعه‌ی این صنعت علاوه بر تاثیرات مفید بر سلامتی روانی و جسمی کودکان می‌تواند تاثیرات بسیار ویژه‌ای بر گسترش صنعت گردشگری داشته باشد. توجه به این حوزه‌ی گردشگری پیامدهای بسیار خوبی از جمله به وجود آمدن محیط‌هایی با فعالیت تخصصی در این زمینه، سرمایه گذاری‌های کلان و از همه مهم‌تر تربیت کوکانی خلاق و با تجربه دارد.

معرفی مقصد برای گردشگری کودک

یکی از بهترین مقاصدی که می‌توانید در آن برای کودک خود لحظات بسیار زیبا و خاطره انگیزی فراهم کنید، موزه عروسک و اسباب بازی کاشان است. فرزند شما در این موزه اسباب بازی ها و عروسک های فراوانی می‌بیند که ضمن آشنایی با اسباب بازی های قدیمی و بعضاً غیر ایرانی می‌تواند با بعضی از آنها بازی کند و سرگرم شود. شما میتوانید در پست زیر درباره ی این موزه ی زیبا نکات بیشتری مانند نشانی، تلفن تماس، امکانات و اسباب بازی های موجود کسب بدانید.

پارک علم و فناوری مشهد

این پارک می‌تواند یکی دیگر از مقاصد گردشگری برای کودکان شما باشد. با کلیک روی مطلب زیر راجع به این مکان بیشتر بدانید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments