استراتژی و برنامه های جذب گردشگر خارجی

ایران دارای ظرفیتهای بالایی برای جذب گردشگر خارجی است. تعداد 24 میراث جهانی ثبت شده در یونسکو یکی از مهمترین جاذبه های سفر به ایران است. نکته دوم ارزان بودن ایران با توجه به نرخ ارز و ارزش پول است. نکته سوم امنیت و مهمان پذیر بودن مردم مهربان ایران است.

با توجه به تحریم های کشور آمریکا و مشکلاتی که برای ورود گردشگران اروپایی پیش آمده است، بهترین رویکرد جذب گردشگران بین المللی و جهانی از کشورهای شرق دور مانند چین و کره و ژاپن و مالزی و اندونزی و فیلیپین و تایلند و تایوان و هند است. در این میان گردشگران چینی به دلایل متعدد در اولویت هستند.

از سوی دیگر گردشگران کشورهای همسایه به دلیل سهولت رفت و آمد و دسترسی آسان و ارزان در اولویت منطقه ای قرار دارند. کشورهایی مانند عراق و عمان و کویت و قطر و ترکیه و آذربایجان و گرجستان و پاکستان و تاجیکستان و قزاقستان از جمله این کشورها هستند. از بین این کشورها عراق و ترکیه و آذربایجان در صدر فهرست اولویتها قرار دارند.

برای جذب گردشگر خارجی نیاز به برنامه ریزی یکپارچه و استراتژی مشخص ملی داریم. در این بخش به تعدادی از برنامه‌ها و استراتژی های اجرایی برای جذب گردشگر خارجی از کشورهای هدف می‌پردازیم.

راهکارهای جذب گردشگر بخش یک

1-تبلیغات و بازاریابی در کشور هدف مهمترین استراتژی ایران باید باشد. بازاریابی و تبلیغات در رسانه‌های خبری نوشتاری و دیداری کشورهای هدف بسیار اهمیت دارد. معرفی ایران به عنوان کشوری امن و ارزان با مردمانی مهربان و مهمان‌پذیر از اهداف کمپین‌های تبلیغاتی باید باشد. تبلیغات در تلویزیون، فرودگاه‌ها و اتوبوس‌های درون شهری و متروها و روزنامه‌های محلی کشورهای هدف باید در دستور کار قرار گیرد. این کمپین‌های تبلیغاتی، با استفاده از یک برند گردشگری ملی برای ایران، بسیار موفق تر و موثرتر خواهد بود.

2-تولید محتوا در مورد جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی و طبیعی و ماجراجویی ایران به ویژه در مورد آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو به زبانهای کشورهای هدف، استراتژی مهم دیگر در این زمینه است. ایجاد یک پورتال چند زبانه گردشگری ملی و حداقل به 20 زبان بین‌المللی و به ویژه به زبان گردشگران کشورهای هدف بسیار اهمیت دارد که بتواند شهرها و جاذبه‌ها و سوغاتی‌ها و خوراکی‌های ایران را به زبان خود آنها معرفی کند.

3- بازاریابی دیجیتال و نقش شبکه‌های اجتماعی بین المللی و به ویژه اپلیکیشن‌هایی که در کشورهای هدف کاربران بیشتری دارند، استراتژی مهم دیگری است که باید روی آن تمرکز جدی داشته باشیم. گردشگر نسل هزاره سوم بدون اینترنت و مطالعه و بررسی اطلاعات به سفر نمی رود. گردشگران نسل جدید به شدت به تلفن همراه و هوشمند خود وابسته هستند. با استفاده از تلفن خود و اینترنت اطلاعات زیادی را دریافت و حتی تولید و منتشر می کنند. شبکه ارتباطی و اجتماعی این افراد برای رویاپردازی و ایجاد تصویر مناسب از مقصد یعنی ایران در ذهن مخاطبان بسیار اهمیت دارد.

جذب گردشگر خارجی
جذب گردشگر خارجی

4- استفاده از تور اپراتورهای کشورهای هدف و برگزاری برنامه‌های آشنایی و معرفی ایران به آنها جزو برنامه‌های اجرایی و اقدامات مهم دیگری است که باید در نظر بگیریم. این موسسات و افراد آنها بهترین رابطین بین گردشگران خارجی کشورهای هدف با ایران و مردم ما هستند. بهترین تبلیغ برای مخاطبان کشورهای هدف، از طریق افرادی است از جنس خودشان هستند و به آنها اعتماد دارند.

5-حضور جدی و موثر شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری ایرانی و شرکای خارجی آنها در نمایشگاههای گردشگری در شهرهای مختلف کشورهای هدف بسیار تاثیر گذار است. برنامه‌ریزی حضور در این رویدادها جهت معرفی تورهای ایرانگردی و ثبت نام گردشگران خارجی و ارایه تخفیف‌ها و امتیاز های خاص برای جذب آنها اهمیت فراوانی دارد. ایجاد دفاتر نمایندگی شرکتهای هواپیمایی ایرانی و خدمات گردشگری در این کشورهای هدف و فعالیت گسترده آنها در جلب و جذب مخاطبان بسیار تاثیر گذار است.

راهکارهای جذب گردشگر بخش دو

6-شناسایی و کشف علایق و سلیقه‌های گردشگران کشورهای هدف و تمرکز روی آنها بسیار اهمیت دارد. شناخت ویژگی‌های افراد از نظر علایق فرهنگی و تاریخی تا غذا و خوراکی و نیز توجه آنها به نوع محل اقامت یا کیفیت و زمان پرواز با هواپیما و نیز میزان علاقه به صنایع دستی و خرید باید در دستور مطالعه و بررسی مخاطبان گردشگر از کشورهای هدف باشد. این مطالعات باید با کمک ذینفعان دیگر نظیر تورگردانهای خارجی و داخلی و افراد آشنا به این موضوع انجام شود.

7-لغو ویزا یا تسهیل دریافت ویزا برای گردشگران کشورهای هدف حتی به صورت یک طرفه، در جهت سهولت ورود و کاهش هزینه‌ها بسیار کارساز است. استفاده از ظرفیت فرودگاهی ترانزیتی مانند فرودگاه امام برای مسافران شرق دور به اروپا و بالعکس برای جذب این نوع از گردشگران برای اقامت و بازدید از ایران اهمیت زیادی دارد.

8-آموزش تورلیدرهای ایرانی به زبان کشورهای هدف و تسلط آنها به جزییات علایق و شناخت مخاطبان بسیار اهمیت دارد. این نوع از گردشگران به زبان خود بسیار اهمیت می‌دهند و معمولا راحت‌تر هستند که به جای انگلیسی به زبان مادری صحبت کنند. به همین دلیل داشتن افراد مسلط به زبان آنها برای ایجاد یک تجربه لذت بخش و منحصر به فرد باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

9-تسهیل پروازهای خارجی ارزان از کشورهای هدف به ایران تاثیر زیادی روی آنها دارد. حتی می توان هزینه بلیط ورود به ایران را حذف کرد و گردشگران را مجانی وارد ایران کرد. کوتاه کردن زمان پرواز در کنار کیفیت خدمات پروازی و کاهش هزینه ها به شدت مورد توجه این نوع از گردشگران است. فرصت خوب درون پرواز برای معرفی دیدنی ها و خوراکیها و سوغات و آداب و رسوم ایرانی باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد و برای آن برنامه ریزی اجرایی دقیقی انجام شود.

10-ایجاد مسیرهای دریایی و ریلی برای مناطق شمالی و جنوبی ایران برای جذب گردشگران کشورهای هدف به ویژه شرق دور اهمیت زیادی دارد. استفاده از این نوع روشهای جابجایی مسافر به همراه ایجاد تجربه منحصر به فرد می تواند کاهش هزینه های حمل و نقل را نیز ایجاد کند.

جذب گردشگر خارجی
جذب گردشگر خارجی

11-تعیین مسیر و مقاصد گردشگری متناسب با علایق گردشگران کشورهای هدف یکی دیگر از راههای جذب مخاطب است. بسیاری از گردشگران خارجی از طبیعت چهارفصل و امکانات گردشگری ماجراجویی و ساحلی و جزایر و دریاها و کویر و جنگل‌های ایران که اتفاقا ثبت جهانی هم شده اند اطلاع ندارند. برای آنها جالب است که علاوه بر قدمت تاریخی و موضوعات فرهنگی و ادبی ایران با این نوع از جاذبه ها نیز آشنا شوند.

12-ارایه اینترنت پرسرعت و رایگان در نقاط گردشگر پذیر ایران نیز اهمیت بسزایی دارد. نسل هزاره سوم و گردشگران امروزی به ویژه از کشورهای هدف به شدت به استفاده از اینترنت عادت دارند. از این فرصت می توان استفاده کرد و اطلاع رسانی نقشه های گردشگری، مسیرها، جاذبه ها، خوراکیها و سوغاتیهای ایران را به شکل دیجیتالی یا اپلیکیشن در اختیار آنها قرار داد. همچنین استفاده از امکانات نوشتاری و صوتی و تصویری برای معرفی اماکن و جاذبه ها به زبان کشورهای هدف اهمیت زیادی دارد.

راهکارهای جذب توریست بخش سه

13-بیمه مسافرتی و مدیریت ریسک سفر از دیگر موارد مهم برای هر گردشگری به ویژه گردشگران کشورهای هدف است. حفاظت از منافع قانونی و ایمنی گردشگران و معرفی ایران به عنوان کشوری امن با خدمات پزشکی و سلامت ارزان و با کیفیت نیز از این جمله  اطلاع رسانی و آشنایی مخاطبان خارجی است. این موضوع می توتند علاوه بر گردشگری تاریخی و طبیعی به گردشگری سلامت نیز کمک کند.

14-تمرکز روی دانشجویان و بازرگانان و صنعتگران و کارکنان شرکتهای کشورهای هدف و شاغل در ایران برای بازاریابی دهان به دهان از طریق خانواده، دوستان و فامیل آنها و معرفی صحیح و متفاوت با رسانه های خارجی بسیار اهمیت دارد. همچنین از ایرانیان آشنا با فرهنگ و آداب و رسوم گردشگران کشورهای هدف برای معرفی ایران به دوستان و رابطین آنها می توان بهره برد.

15-استفاده از ظرفیت پروژه های جهانی و منطقه ای نظیر راه ابریشم جدید چین یا کشورهای عضو اکو می تواند راهکار مفیدی برای جذب و تامین منابع مالی لازم و ایجاد ارتباطات انسانی و مدیریتی برای توسعه زیرساختهای گردشگری توسط کشورهای هدف باشد.     

جذب گردشگر خارجی
جذب گردشگر خارجی

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments