غذاهای سنتی کرمان

مثل اکثر شهرهای کویری مانند غذاهای سنتی کاشان در ایران غذاهای سنتی معمولا به صورت آبدار همراه با نان است و چندان خبری از برنج به عنوان بشقاب کناری نیست. غذاهای کرمان بسیار خوش طعم و هیجان انگیز است. ایران تراول در این مطلب به غذاهای سنتی کرمان رفته که در تمام ایران با طعم و ادویه‌هایش معروف است.

ویژگی‌های خاص غذاهای سنتی کرمان

زنان کرمانی به کدبونایی مشهورند و طعم غذای مادرها و مادربزرگ‌های کرمانی با هیچ طعمی قابل مقایسه نیست. اگر چه تعدادی از غذاهای لذیذ و سنتی کرمان فراموش شده‌اند، اما باز هم عطر خوش غذاهای متنوع کرمانی از خانه‌ها به مشام می‌رسد.

استان کرمان آبگوشت های گوناگونی دارد که هر کدام در نوع خودشان بی نظیرند. از میان آن ها می توان به آبگوشت لیمو، آبگوشت یخنی، آبگوشت متنجبه، آبگوشت امام حسینی، آبگوشت ترشاله، آبگوشت تنگاب، آبگوشت سبزی، آبگوشت غوره، آبگوشت قاتقو و آبگوشت قیمه اشاره کرد.

یکی از معروفترین ادویه های این استان زیره است که در سراسر کشور به عنوان مرغوب ترین نوع از آن یاد می شود زیرا بسیار خوش عطر تر است. بنابراین در این استان در بیشتر غذاها از آن استفاده می کنند .

یکی از ماده های غذایی که در اکثر غذا ها به چشم میخورد کشک است و کرمانی ها طرفدار  صددرصدی کشک هستند.

آبگوشت بزقرمه

آبگوشت بزقرمه یا آبگوشت کرمانی یکی از غذاهای سنتی کرمان بوده که بسیار پرطرفدار محسوب می‌شود. این غذای محلی خوش طعم از ترکیب نخود لپه شده، سیر، کشک، سیر داغ، زعفران، پیاز، ادویه و گوشت با استخوان بزغاله می‌باشد. به نظر می‌آید دلیل نامگذاری این غذا وجود گوشت بزغاله در آن است.

آبگوشت بزقرمه
آبگوشت بزقرمه

آبگوشت متنجبه

این آبگوشت خوشمزه و لذیذ یکی از غذاهای های شهر رفسنجان کرمان است که در عزاداری ها به عنوان نذری پخته می شود. این غذای خوش طعم از نخود، لوبیا چیتی، پیاز خرد شده، گوشت گوسفند خرد شده، دنبه، ترخون، جعفری و شنبلیله، سیب زمینی، برگه زردآلو، بِه خرد کرده، مغز گردوی خرد کرده، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می شود.

آبگوشت متنجنه
آبگوشت متنجنه

این آبگوشت به آبگوشت امام حسینی معروف است و در عزاداری‌های ماه محرم استفاده می‌شود.

آبگوشت بادمجان و کشک

از دیگر غذاهای سنتی کرمان آبگوشت بادمجان و کشک می‌باشد مواد تشکیل دهنده این آبگوشت اعم از کشک، بادمجان، گوشت چرب با استخوان، چغندر، پیاز، لوبیای سفید، خیار، نخود، سیب‌زمینی و ادویه است. به دلیل اینکه حبوبات به کار رفته در این غذا باید از شب قبل خیسانده شود روند طبخ این آبگوشت بسیار طولانی و دشوار است.

خورشت آلوچه کرمانی

خورشت آلوچه بومی شهر کرمان است که با ترکیباتی همچون گوشت، لوبیا چیتی، رب گوجه فرنگی، سبزی خشک (جعفری و گشنیز)، پیاز، آلوچه ، آبلیمو، و ادویه‌جات تهیه می‌شود. طرز تهیه‌ی این خورشت بسیار ساده است و طعمی عالی را برای کسانی که غذاهای ترش دوست دارند ارائه می‌دهد.

خورشت آلوچه
خورشت آلوچه

آش‌های مخصوص کرمان

انواع آش همچون؛ آش آماج، آش شلغم، آش شولی، آش جو(به طریقه کرمانی)، آش مخلوط، آش کدو، توکی، گندم شیری، کاکل کنف شادانه، خوراک لب لبو، قاتق تخمه، قاتق، زیرجوش، کشک گردو، کشک یونجه، سردوش، اشکنه، کشک کدو، ماست، کشک سیب، کورماست، آب بنه یا سیراب بنه‌، کله‌جوش‌، آب گرمو‌، بزقورمه‌، کشک و بادنجان‌، حلیم بادنجان‌، نان پز‌، کاچی‌، کماچ سحن‌، قاتق شیر‌، نان چرب و شیرین و چنگ مال از جمله غذاهای محلی استان کرمان است.

آش شولی یا آماج کرمانی

یکی از آش های پر طرفدار کرمان آش آماج (یا اماج و یا عاماج) و یا همان شولی کرمان است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، کم خونی و  دعفونی کردن معده و روده مفید می باشد. مواد اولیه ی این آش شامل سبزی آش خرد شده، عدس پخته، لوبیا پخته، پیاز داغ، نعنا داغ، آرد الک شده، نمک و فلفل می شود. از خواص اوماچو می‌توان به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، تقویت سیستم ایمنی، درمان کم‌خونی اشاره کرد. همچنین از سوی دیگر این غذا سرشار از ویتامین و املاح معدنی است.

آش شولی یا آماج کرمانی
آش شولی یا آماج کرمانی

آش رشته کرمانی

آش رشته یکی از آش های سنتی ایران است که در هر استانی به شیوه ای متفاوت پخت می شود. در کرمان این آش با گوشت‌های چرخ کرده‌ای به شکل گرد شده درون آن سرو می شود.  کرمانی ها این آش را با سرکه یا شربت سکنجبین میل می کنند. پس باید انتظار طعمی کامل متفاوت را از این آش داشته باشید و واقعا آن را به یکی از خاص‌ترین غذاهای سنتی کرمان تبدیل کرده است.

آش رشته کرمانی از غذاهای سنتی کرمان
آش رشته کرمانی از غذاهای سنتی کرمان

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments