بهترین سوغات کرمان | از کرمان سوغاتی چی بخریم؟

کرمان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران است که جمعیت زیادی را در خود جای داده است. این شهر جاذبه‌های تاریخی و دیدنی فراوانی دارد که گردشگران زیادی نیز به همین دلیل به آن سفر می‌کنند. از جمله سوغاتی‌های کرمان می‌توان به پسته، انواع کلوچه، قطاب و … اشاره کرد. اگر می‌خواهید با سوغاتی‌های شهر کرمان آشنا شوید، در ادامه‌ی مطلب سوغات کرمان با ایران تراول همراه باشید.

معرفی انواع سوغات کرمان

کرمان هم مانند سایر شهرهای ایران دارای سوغاتی‌هایی می‌باشد که چند مورد از معروف‌ترین آن‌ها را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

قطاب

قطاب یکی از شیرینی‌های معروف کرمان است. به جرئت می‌توان گفت اکثر افراد نام قطاب را شنیده‌اند و حداقل یک‌بار آن را امتحان کرده‌اند. قطاب یک شیرینی معروف در کرمان است که از خاک قند و بادام تهیه می‌شود. مزه‌ی لذیذ این شیرینی می‌تواند شما را به یاد ارگ بم و آثار باستانی کرمان بیندازد. قدمت این شیرینی به دوران هخامنشی بازمی‌گردد. به همین دلیل قطاب را یکی از اصیل‌ترین شیرینی‌های ایرانی می‌نامند که می‌تواند یک سوغات خوب از کرمان هم باشد.

بهترین سوغات کرمان

قوتو

قوتو یکی از خوراکی‌های مقوی است که ریشه‌ی آن به کرمان بازمی‌گردد. این شیرینی خوشمزه را می‌توانید به‌وفور در فروشگاه‌ها و مغازه‌های کرمان پیدا کنید. محتویات داخل قوتو، مغز گندم، جو، کنجد و انواع گیاهان دارویی می‌باشد. کرمانی‌ها این شیرینی را معمولاً برای پذیرایی از مهمان بر سر میز می‌آورند و در کنار چایی قرار می‌دهند.

فالوده

 این دسر خوشمزه در مناطق زیادی از ایران تهیه می‌شود. کرمانی‌ها در درست کردن این دسر بسیار ماهر هستند و به همین دلیل هم فالوده یکی از سوغات کرمان به شمار می‌رود. ازجمله ترکیبات فالوده عرق نعنا، عرق بیدمشک و … می‌باشد که برای تزیین آن از تخم شربتی استفاده می‌شود. اگر به شهر کرمان سفر کردید حتماً فالوده کرمانی را امتحان کنید.

زیره

یکی از معروف‌ترین سوغات کرمان که همه‌ی شما هم نام آن را شنیده‌اید، زیره می‌باشد. این گیاه دارویی اغلب به‌عنوان ادویه نیز در غذاها به کار می‌رود. زیره معمولاً در دو نوع سیاه و سبز وجود دارد که از خواص دارویی بهره‌مند‌است. به شما پیشنهاد می‌شود حتماً زیره اصل کرمان را تهیه کنید و آن را به‌عنوان ادویه در غذاهای خود به کار ببرید، خواهید دید که عطر و بوی بسیار عالی به غذاهای شما می‌دهد.

کماچ

کماچ را می‌توان یکی از شیرینی‌های سنتی محبوب کرمان دانست. این شیرینی از جوانه گندم تهیه می‌شود و مواد دیگری نظیر خرما، دارچین و زیره نیز در پخت کماچ به کار می‌رود. در این شیرینی خوشمزه و لذیذ از مغزهایی نظیر گردو و پسته نیز استفاده می‌شود. کماچ را می‌توان به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین شیرینی‌های کرمان نامید که طرفداران زیادی هم دارد.

کلمپه

کلمپه نوعی کلوچه بسیار خوشمزه است. در خمیر کلمپه از موادی نظیر گلاب، هل، دارچین، خرما و گردو استفاده می‌شود. اغلب این کلوچه را با روغن حیوانی درست می‌کنند و برای تزیین آن هم از پودر پسته و کنجد کمک می‌گیرند. خمیر کلمپه را در قالب‌های مختلف می‌ریزند تا کلمپه‌هایی در اندازه و شکل‌های متنوع به دست بیاید.

معرفی سوغات کرمان

گردو

گردو یکی از محصولات صادراتی مهم استان کرمان است. گردوی کرمان از مرغوب‌ترین و بهترین گردوهای کشور به شمار می‌رود. هم‌چنین می‌توان از گردو به‌عنوان سوغات کرمان یاد نمود. گردو در انواع شیرینی‌ها و غذاهای محلی کاربرد دارد البته باید در نظر داشت که گردو از خواص فوق‌العاده‌ای بهره‌مند‌است و طعم بسیار خوشایندی نیز دارد.

پسته؛ معروفترین سوغات کرمان

پسته نیز یکی از محصولات صادراتی کشور است که اغلب در استان کرمان تولید می‌شود. یکی از شهرهایی که پسته‌های بسیاری مرغوبی دارد، رفسنجان در استان کرمان می‌باشد. این منطقه یکی از بزرگ‌ترین مناطق کشت پسته در دنیا شناخته‌شده و بالاترین حجم تولید پسته را دارد. پسته نیز یکی از سوغاتی‌های کرمان می‌باشد که در بیشتر شیرینی‌ها به کار می‌رود.

خرما

خرما یکی از مهم‌ترین محصولات کرمان است که به‌عنوان سوغات این شهر نیز شناخته می‌شود. البته خرما سوغات چند شهر دیگر ایران هم محسوب می‌شود اما خرمای مضافتی کرمان، نامی ‌آشنا برای بسیاری از سفره‌های ایرانی است.

قالی

یکی از هنرهای اصیل کشورمان، قالی‌بافی است که کرمان نیز یکی از معروف‌ترین تولیدکننده‌های قالی به حساب می‌آید. بسیاری از قالی‌های اصیل کرمان که در زمان صفویه بافته شده‌اند، در حال حاضر در موزه نگهداری می‌شود. رنگ‌ها و طرح‌هایی که در قالی کرمان به کار می‌رود بسیار زیبا و دیدنی است. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد قالی کرمان، ریزنقش بودن بافت‌ها و پرکار بودن آن‌هاست. این قالی‌ها دوام بسیار بالایی دارند و در اثر شستشو کیفیت خود را از دست نمی‌دهند. قالی به‌عنوان سوغات کرمان شناخته می‌شود و شما می‌توانید یکی از این قالی‌های پرنقش و نگار را برای خود و دوستانتان تهیه نمایید.

گبر دوزی

اگر بخواهید بیشتر با صنایع‌دستی کرمان آشنا شوید، باید گبردوزی را هم بشناسید. این هنر دستی در ابتدا توسط زرتشتیان ابداع شد و رواج یافت. رنگ‌هایی که در گبردوزی به کار می‌رود اغلب روشن و زنده هستند. این رنگ‌ها شامل سرخ، سفید و سبز می‌باشد. نقش‌هایی که به‌عنوان طرح گبردوزی انتخاب می‌شود معمولاً سرو، خروس، هدهد، ماهی، اشکال هندسی، طاووس، انواع گل و گیاه و … می‌باشد.

سوغات کرمان

گلیم شیریکی پیچ

بافت این گلیم‌ها اکثراً در روستاهای کرمان رواج دارد. یکی از روستاهایی که در این زمینه نقش بسیار پررنگی دارد، روستای دارستان کرمان می‌باشد که به‌عنوان دهکده‌ی گلیم جهانی در سازمان یونسکو ثبت شده است. این نوع گلیم بسیار مخصوص می‌باشد و روش بافت آن مخلوطی از بافت گلیم و قالی است. در همه‌ی گلیم‌ها پود نقش بسیار مهمی در بافته شدن گلیم‌ها دارد اما در این نوع گلیم نقش اصلی را تارها ایفا می‌کنند.

ظروف مسی

ظروف مسی را می‌توان در همه‌ی شهرهای ایران پیدا کرد، اما کیفیت ظروفی که در کرمان وجود دارد، بسیار متفاوت است. هنوز هم در کرمان هنرمندان زیادی وجود دارند که با ساخت این ظروف امرار معاش می‌کنند. ظروف مسی را می‌توان به عنوان یکی از معروف‌ترین و اصیل‌ترین سوغات کرمان نام برد. این ظروف در قالب‌هایی مانند دیس، کفگیر، دیگ، گلدان، ظروف پذیرایی، بشقاب و … ساخته می‌شوند.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments