سوغات یزد | معرفی صنایع‌دستی و خوراکی‌های شهر یزد

یزد شهری تاریخی است که به شهر بادگیرها، دوچرخه و شیرینی نیز معروف است. در این شهر هنوز هم ردپایی از معماری اصیل ایرانی دیده می‌شود. شهری تاریخی و زیبا که از سمت شمال با خراسان جنوبی، از غرب با اصفهان و از سمت جنوب با فارس و کرمان همسایه است. یزد حدود 4 درصد از مساحت کشور را شامل می‌شود و جزو هفت شهر بزرگ ایران است. حال در ایران تراول قصد داریم در مورد سوغات یزد که شامل خوراکی‌ها و صنایع‌دستی گوناگونی می‌شود، اطلاعات جالبی را به شما ارائه دهیم.

سوغات یزد ؛ خوراکی‌ها

در ابتدا از خوراکی‌های شیرین و محبوب شهر یزد شروع می‌کنیم. شهر یزد به دلیل داشتن شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ به شهر شیرینی نیز معروف است.

1- قطاب

معروف‌ترین و اصلی‌ترین سوغات یزد قطاب است. این شیرینی از دو قسمت مختلف ساخته شده که قسمت بیرونی آن نان مخصوص سرخ شده‌ است و قسمت درونی آن از پودر قند، پودر بادام و هل پر شده است. بعد از آماده شدن سطح قطاب را به پودر قند آغشته می‌کنند.

انواع سوغات یزد

2- باقلوا

این شیرینی فقط مخصوص یزد و ایران نیست بلکه در کشور‌های مختلفی از جمله ترکیه، کشور‌های آسیای میانه و برخی کشور‌های عربی و … وجود دارد. باقلوا در اشکال مختلفی تهیه و تولید می‌شود و مراکز عمده آن در کشور ایران و شهر‌های قزوین، یزد و تبریز است. باقلوا به شکل‌های مختلفی از جمله مربع، لوزی و لوله‌ای تهیه و در طعم‌های پسته‌ای، نارگیلی و بادامی روانه بازار می‌شود. همچنین برای تهیه این شیرینی از هل، گلاب، شکر، زرده تخم‌مرغ، خاک قند، شیر و روغن استفاده می‌شود.

3- پشمک یزدی

از دیگر سوغات یزد می‌توان به پشمک یزدی اشاره کرد. این خوراکی فقط مخصوص کودکان نیست و بزرگسالان نیز از طعم شیرین و خوشمزه‌ی آن لذت می‌برند. این شیرینی حجیم از شکر تهیه می‌شود و برای طعم دار کردن آن از انواع اسانس میوه‌، قهوه، کاکائو و زعفران استفاده می‌کنند.

4- شیرینی حاج بادومی

از شیرینی‌های سنتی ایران است که در شهر‌های مختلف کشور از جمله یزد درست می‌شود. برای تهیه این شیرینی از مغز بادام، پودر قند، روغن جامد، آرد، هل سبز و پودر پسته استفاده می‌کنند.

5- نقل

از دیگر سوغات یزد می‌توان به انواع نقل اشاره کرد که از انواع خشکبار با روکش شکر به دست می‌آید. نقل در گذشته به روش‌های سنتی تهیه می‌شد اما امروزه با استفاده از وسایل ماشینی مخصوص، ساخت نقل بسیار ساده‌تر شده است. نقل با طعم و مزه‌های متنوع از قبیل زعفران، بهارنارنج، یاس و … به بازار عرضه می‌شود و در تهیه و تولید آن از گردو، بادام درختی و بادام‌زمینی استفاده می‌کنند. از جمله مواد تشکیل‌دهنده نقل می‌توان به شکر، بیدمشک و مغز گردو اشاره کرد.

بهترین سوغات یزد

6- حلوا ارده اردکان

حلوا ارده مقوی‌ترین خوراکی برای وعده صبحانه است. این حلوا از کنجد، ارده، شکر، شیرین‌کننده‌های مجاز خوراکی و… درست می‌شود. حلوا ارده اردکان همان‌طور که از اسمش پیداست در شهرستان اردکان تولید و بسته‌بندی می‌شود. در تولید حلوا ارده اردکان از افزودنی‌های شیمیایی استفاده نمی‌شود و همچنان آن را به شیوه سنتی تهیه و به بازار عرضه می‌کنند.

7- کیک یزدی

معمولاً در شهر یزد از کیک یزدی برای مراسم مذهبی استفاده می‌کنند. این کیک از تخم‌مرغ، شکر، روغن جامد، آرد سفید و… تشکیل شده است.

8- نان برنجی

نان برنجی از دیگر سوغات یزد است که جزو شیرینی‌های سنتی ایران محسوب می‌شود. این نان شیرین در شهرهای دیگری مانند کرمانشاه و قزوین تولید می‌شود و در ساخت آن از آرد برنج، آرد گندم، پودر شکر، روغن جامد، تخم‌مرغ و گلاب استفاده می‌شود.

9- نان پنجره‌ای

نان پنجره‌ای از دیگر خوراکی‌های سنتی شهر یزد است که به علت محبوبیت آن در بین ایرانیان در شهر‌های مختلف کشور پخت می‌شود. این نان شیرین جزو قدیمی‌ترین سوغات یزد است که در تولید آن از آرد، تخم‌مرغ و پودرنشاسته استفاده می‌شود.

10- سوهان آردی و سوهان خانی

دو نوع مختلف سوهان در یزد یافت می‌شود، سوهان آردی و سوهان خانی که دارای مزه و طعم‌های مختلف‌اند و در اشکال مختلف تهیه می‌شوند. در شهر یزد سوهان خانی از محبوبیت بیشتری برخوردار است. از این رو بیشتر گردشگران، سوهان خانی را به عنوان سوغاتی یزد به شهر خود می‌برند. مواد تشکیل‌دهنده این سوهان آرد جوانه، آرد سفید و زرده تخم‌مرغ است.

سوغات یزد

11- انواع مختلف لوز

لوز یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی ایران است که به طور معمول در مراسم‌ عروسی و انواع مختلف جشن‌ها از آن استفاده می‌شود. شیرینی لوز به دلیل شکل ظاهری زیبا و همچنین طعم بی‌نظیرش در اکثر شهر‌های ایرانی یافت می‌شود. این شیرینی در انواع مختلفی وجود دارد که از معروف‌ترین انواع آن می‌توان به لوز‌های یزدی، لوز بیدمشک، لوز نارگیل و لوز بادامی اشاره کرد. ترکیبات اصلی لوز شامل شکر، سفیده تخم‌مرغ، عرق بیدمشک و پودر پسته است.

سوغات یزد ؛ صنایع‌دستی

یزد از شهرهای تاریخی ایران است و وجود صنایع‌دستی و آثار هنری گوناگون در این شهر دور از ذهن نیست. حال در ایران تراول می‌خواهیم انواع مختلف صنایع‌دستی که می‌توان از آن‌ها به عنوان بهترین سوغات یزد یاد کرد را به شما معرفی کنیم.

1- سفال و سرامیک

از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین تولیدکنندگان محصولات سفالی شهر میبد است که در شهر یزد قرار دارد. سفال‌های این شهر در اشکال مختلفی از قبیل سفال ساده بدون لعاب، سفال لعاب‌دار و کاشی و سرامیک عرضه می‌شوند. بر روی سفال‌های میبد نقش‌های اصیل ایرانی مانند خورشید خانم و مرغ و ماهی دیده می‌شود.

2- دارایی بافی

شغل دارایی بافی از زمان دور در شهر یزد شکل گرفته است اما به مرور زمان فراموش شده و کم‌تر در کوچه‌ها و بازار‌های شهر یزد اثری از این آثار هنری دیده می‌شود.

3- ترمه

از دیگر سوغات یزد می‌توان به ترمه اشاره کرد. ترمه مهم‌ترین و اصلی‌ترین سوغات غیرخوراکی یزد است. توریست‌ها و گردشگران این شهر، ترمه را به عنوان سوغات برای خانواده‌های خود به یادگار می‌برند.

4- شعربافی

شعربافی از هنر‌های سنتی شهر یزد بوده که در گذشته زنان برای کمک به اقتصاد خانواده به این هنر مشغول بودند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی شعربافی در کارگاه‌ها و توسط مرد‌ها نیز انجام می‌شود.

سخن پایانی

شهر یزد از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که سعی کرده بافت قدیمی و زیبای خود را حفظ کند. در این شهر آثار هنری گوناگونی به چشم می‌خورد و همچنین لذیذترین شیرینی‌های کشور در این شهر پخت می‌شود. ما در ایران تروال قصد داشتیم تا انواع مختلف سوغات یزد اعم از خوراکی‌ها و صنایع‌دستی معروف این شهر را به شما معرفی کنیم تا اگر قصد سفر به این شهر را دارید، به راحتی بتوانید سوغات موردعلاقه‌تان را خریداری کنید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments