طوفان زرد و محله چینی‌ها در ایران با حضور میلیونی گردشگران چینی

با لغو روادید ایران با چین، راه برای حضور پرتعداد گردشگران چینی در ایران هموار شده است. اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور بسیار زیاد است و از سالهای دور و به ویژه از مسیر جاده ابریشم ایران به منزله پل ارتباطی بین خاور دور و بخصوص چین با کشورهای اروپایی بوده است.

با توجه به آمار سازمان گردشگری جهانی (World Tourism Organization) در سال گذشته بیش از 150میلیون نفر گردشگر خروجی چینی به کشورهای مختلف دنیا سفر کرده اند. علیرغم ارتباطات تجاری و سیاسی خوبی که فی مابین دو کشور ایران و چین طی سالهای اخیر وجود داشته است، متاسفانه تعداد گردشگران ورودی چینی به ایران زیر 100 هزار نفر بوده است.

آسان شدن راه سفر گردشگران چینی به ایران

اکنون گردشگران چینی بدون طی کردن فرایند دریافت روادید و به راحتی و نیز با هزینه کم می‌توانند به ایران سفر داشته باشند و از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی و طبیعی ایران بازدید کنند. تاریخ غنی و چند هزار ساله ایران و حال و هوای تاریخی، فرهنگی و طبیعی و نیز ارزانی سفر، کشور ایران را جزو جذاب‌ترین مقاصد گردشگری برای گردشگران خارجی از سراسر دنیا به ویژه چشم بادامی‌های چینی کرده است.

در حال حاضر کشور ایران با 24 اثر ثبت جهانی در سازمان یونسکو (UNESCO) رتبه 10 را در بین 180 کشور دنیا دارد. جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی و حتی دو اثر طبیعی ثبت جهانی ایران یعنی کویر لوت و جنگلهای هیرکانی، کشور ایران را به مقصدی جذاب برای گردشگران بین‌الملی تبدیل کرده است. با توجه به اشتراکات تاریخی و فرهنگی بین دو کشور ایران و چین، شهرهای پر طرفدار ایران برای گردشگران خارجی و به ویژه چینی‌ها شهرهای اصفهان، شیراز، یزد، کرمان، کاشان، همدان، کرمانشاه، شوشتر و تهران خواهند بود. به همین دلیل به زودی شاهد سیل عظیمی از گردشگران چینی در این شهرها هستیم و به نظر می‌رسد سونامی ورود گردشگران چینی باعث می شود محله چینی‌ها در این شهرهای ایران به راه افتاده و پر رونق خواهند بود.

اثر ثبت شده در سازمان یونسکو
اثر ثبت شده در سازمان یونسکو

چینی‌ها در ایران چه می‌خواهند؟

تجربه کشورهای دیگر که میزبان خیل عظیم گردشگران چینی بوده‌اند نشان داده که چینی‌ها به دنبال محل‌های اقامت مورد علاقه و متناسب با سلیقه خاص خود هستند. همچنین آنها معمولا از راهنمای سفر به زبان چینی استفاده می‌کنند. آنها حتی در خوردن غذاهای چینی در سفر نیز تاکید دارند و به همین دلیل انتظار می‌رود تعداد رستورانهای چینی در این شهرهای هدف ایران افزایش قابل توجهی پیدا کند.

پتانسیل ایران برای جذب گردشگر از نظر سازمان جهانی گردشگری

سازمان جهانی گردشگری معمولا کشور ایران را به لحاظ پتانسیل‌های گردشگری و تفریحی چه از نظر تاریخی و فرهنگی و حتی غذا و قیمتهای مناسب ایران را جزو ده کشور اول دنیا رتبه بندی می‌کند. ایران تنوع زیست محیطی و طبیعی منحصر به فردی دارد که شامل دریای کاسپین در شمال و خلیج فارسی در جنوب و همچنین کویر لوت و دشت کویر در مرکز کشور و رشته کوههای شرقی- غربی البرز و شمالی – جنوبی زاگرس و پوشش جنگل و سبز در ناحیه کوهستانی البرز و زاگرس می‌باشد.

کشور ایران به دلیل امکانات بیمارستانی، پزشکان ماهر، تجهیزات پزشکی پیشرفته و هزینه‌های پایین ولی با کیفیت بالا در سطح بسیار بالایی در منطقه و جهان قرار دارد. به همین دلایل ایران در حوزه گردشگری سلامت نیز پتانسل‌های خیلی خوبی برای جذب گردشگران چینی دارد.

گردشگران چینی در ایران
گردشگران چینی در ایران

علیرغم سیاه نمایی‌های رسانه‌ای کشورهای غربی، ایران امن است و حتی جزو امن‌ترین کشورهای خاورمیانه است و حتی سازمانهای بین المللی رتبه امنیت ایران را در حد کشور انگلستان می دانند. بنابراین هیچ نگرانی برای گردشگران خارجی به ویژه چینی وجود ندارد. بسیاری از مشکلات و کاهش حضور گردشگران خارجی در ایران عدم شناخت و آگاهی کم آنها نسبت به ایران است.  ایران با پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی خود و تمدن کهنی که دارد و با استفاده از حوزه گردشگری می‌تواند خودش را به جهان معرفی کند و گردشگران چینی می‌توانند با سفر به ایران از نزدیک مردم مهمان نواز و مهربان ما را ببینند و با آداب و رسوم اقوام مختلف شامل زبانهای بومی، لباسهای محلی، غذاهای مختص هر منطقه آشنا شوند. اقامت در خانه های قدیمی و بومگردی ایرانی در روستاها و شهرهای ایران می تواند جذابیت بالایی برای گردشگران چینی داشته باشد.

حضور گردشگران چشم بادامی در ایران

کشور چین در زمینه گردشگری و در چارچوب ابتکار یک کمربند و یک جاده (One Road, One Belt)که نام دیگر آن جاده ابریشم جدید(The New Silk Road) است، به دنبال توسعه ارتباطات تجاری بین‌المللی است و این فرصت بسیار خوبی است که ایران با همکاری و مشارکت در این طرح از این فرصت یگانه برای توسعه گردشگری خود حداکثر استفاده را انجام دهد.

برای توسعه گردشگری ورودی و با توجه به پیش بینی حضور میلیونی گردشگران چینی در سالهای پیش رو، شناخت علایق و سلیقه‌های آنها بسیار اهمیت دارد. بر طبق سوابق موجود،  بیش از 70 درصدگردشگران چینی به صورت گروهی و در قالب تور سفر می‌کنند. بیشترین فعالیت آنها در طول سفر دیدار از جاذبه‌ها و یادمان‌های فرهنگی و هنری و نیز تهیه عکس از بناها، موزه‌ها و بافت‌های تاریخی است. آرامش، امنیت، غذا و آگاهی از مقصد و معرفی جاذبه‌ها توسط خود چینی‌ها به یکدیگر و به ویژه بازاریابی دهان به دهان، از مهمترین دلایل و ایجاد انگیزه برای سفر گردشگران چینی است. آنها به عکاسی در سفر بسیار علاقه دارند و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به ویژه ویچت (Wechat) که حدود یک میلیارد نفر مشترک دارد، آنها را با دوستان و فامیل خود به اشتراک می‌گذارند. آشنایی کم گردشگران چینی به زبان انگلیسی باعث شده آنها بسیار به مترجم چینی نیاز داشته باشند، به همین دلیل از هم اکنون باید راهنمایان گردشگری داخلی و خارجی را در این زمینه آموزش دهیم.

گردشگران چینی در ایران
گردشگران چینی در ایران

موضوع مهم دیگر حمل و نقل مسافرین و گردشگران است. سالانه حدود ١۴٠هزار مسافر ایرانی به قصد سیاحت و تجارت به چین سفر می‌کنند. با توجه به برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری جذب میلیونی گردشگران چینی طی چند سال آینده ضرورت توجه به راه‌اندازی و توسعه خطوط پروازی بین‌المللی بسیار زیاد است. پروازهای مستقیم ایرلاین‌های داخلی نظیر ایران‌ایر و ماهان و همچنین پروازهای ترانزیت و کانکشن ایرلاین‌های خارجی می‌توانند گردشگران چینی را از فرودگاه امام تهران و فرودگاههای شهرهای دیگر مانند اصفهان و شیراز و اهواز و کرمان به مقصد شهرهای پکن، شانگهای و گوانجو و مسیر برگشت منتقل کنند.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
1 نظر
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
Lan ye
Lan ye
1 سال گذشته

/: به نظرم واژه چشم بادامی رو از لغتنامه ات حذف کن چون یه جور توهین به حساب میاد و باعث میشه کسی مقالت رو نخونه و تلاشت بی فایده باشه