معرفی صحن های بارگاه امام هشتم، امام رضا (ع)

مشهد یکی از مهم ترین شهرهای ایران است که سالانه بسیاری از مردم با تهیه بلیط هواپیما به این شهر مقدس سفر می کنند. قطعا می دانید که اصلی ترین دلیل این سفرها وجود بارگاه امام رضا (ع) می باشد. حرم این امام بزرگوار آنقدر بزرگ است که بی شک اگر برای اولین بار به آنجا بروید گم می شوید و مسیر را پیدا نخواهید کرد! حرم از لحاظ معنایی به یک محیطی گفته می شود که مربعی باشد و بارگاه در آن قرار دارد. این مرقد در شکل های مختلفی ساخته می شود اما معمولا دارای گنبد و ضریح هم می باشد.

حرم امام رضا نه تنها یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در مشهد و کل ایران به شمار می رود بلکه شهرت آن جهانی است و یکی از با اهمیت ترین حرم ها در کل دنیا است. این حرم هم در دو ضلع جنوبی و شرقی دارای درهایی می باشد که بر روی شان طلاکاری شده است. اگر علاقه دارید تا با حرم این امام مطهر و تمامی صحن هایش آشنا شوید تا پایان این مطلب از مستر بلیط با ما همراه باشید.

صحن حرم رضوی
صحن حرم رضوی

صحن جامع رضوی

یکی از بزرگترین صحن های حرم امام رضا (ع)، صحن رضوی است. این صحن حدود 117000 متر مربع مساحت دارد و جزء قسمت های جدیدی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به حرم اضافه شد. این صحن در ضلع جنوبی روضه منوره قرار دارد. صحن رضوی نه تنها یکی از بزرگترین صحن های حرم امام رضا (ع) است بلکه یکی از بزرگترین صحن های مذهبی در کل جهان است. در این قسمت حدود 70000 نماز گزار می توانند نماز بخوانند. بزرگترین مسجد دنیا، مسجد جامع هندوستان است که ظرفیت آن تنها 25000 نفر نمازگزار است! یکی از ویژگی از مهم صحن رضوی این است از دو ضلع مختلف به بیرون از حرم راه دارد، یعنی زائرین می توانند از درهای باب الرضا (ع) و باب الجواد (ع) از حرم خارج شوند به خیابان خسروی نو و خیابان امام رضا بروند. صحن رضوی شامل 30 حجره و 46 غرفه است و در ضلع شرقی، غربی و جنوبی آن به ترتیب سه ایوان وجود دارد که در کنار هر ایوان دو گلدسته قرار گرفته است. این ایوان ها با طلا کاری مزین شده اند و ارتفاع شان به 30 متر هم می رسد.

صحن آزادی

صحن آزادی که در گذشته با نام صحن نو شهرت داشت، یکی از زیباترین صحن های حرم امام رضا (ع) است. این صحن در ضلع شرقی قرار یعنی در قسمت پایین پای امام رضا قرار گرفته است. صحن آزادی به دستور فتحعلی شاه قاجار در سال 1233 ساخته شد و دارای 4335 متر مربع مساحت می باشد. در سال 1282 هنگامی که حکومت به دست ناصرالدین شاه بود، این صحن طلا کاری شد. در این صحن 4 ایوان وجود دارد که هر کدام نام خاص خود را دارند. ایوان باب السلام در ضلع شرقی، ایوان ساعت در ضلع شرقی، ایوان باب الحکمه در ضلع شمالی و ایوان طلا هم در ضلع غربی قرار دارد. ساعتی که در ایوان طلا قرار دارد یکی از بزرگترین ساعت های داخل حرم است که در سال 1278 توسط مظفرالدین شاه اهدا شد. اگر قصد سفر به مشهد را داشته باشید راه های مختلفی وجود دارد که معمولا افرادی که دارای وضع مالی مناسبی باشند، بلیط هواپیما مشهد را انتخاب می کنند.

صحن آزادی
صحن آزادی

صحن قدس

صحن قدس بعد از اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، در ضلع جنوبی حرم ساخته شد. این صحن درست پس از مسجد تاریخی گوهرشاد واقع شده است. سقاخانه ای بسیار زیبا در مرکز این صحن قرار دارد که بسیار شبیه به بیت المقدس می باشد. البته ابعاد  این سقاخانه تنها یک هشتم ابعاد قدس است. گنبد سقاخانه از جنس طلا است و منبع آبی که در داخل آن قرار دارد ظرفیتی بالغ بر 60 هزار لیتر آب می باشد. مساحت صحن قدس حدود 2510 متر مربع می باشد که با این ابعاد جزء یکی از کوچکترین صحن های حرم به شمار می رود.

صحن کوثر

صحن کوثر مساحتی بالغ بر 10268 متر مربع دارد و دارای 15266 متر زیربنا می باشد و در ضلع شمال شرقی حرم واقع شده است. این صحن از ضلع شمتل شرقی ادامه دارد و به سردری با نام نواب صفوی منتهی می شود. در قسمتغربی این صحن یک رواق ساخته اند که نام آن رواق امام خمینی است. برای ساخت این صحن از نمای سنگ و آجر استفاده شده است. برای اینکه از بتوانید از طریق این صحن به حرم بروید، باید ابتدا به خیابان شهید نواب صفوی بروید. پس از اینکه از صحن های هدایت و جامع رضوی بگذرید، می توانید به صحن کوثر برسید.

صحن رضوی
صحن رضوی

صحن غدیر

خریدبلیط اتوبوس مشهد هم یکی دیگر از راه هایی است که شما می توانید با تهیه آن به مشهد سفر کنید. مشهد یکی از مهم ترین مثلث های گردشگری در ایران است که سالانه بسیاری از مردم از طریق راه های مختلف به آن مسافرت می کند. حال نوبت معرفی صحن غدیر است. این صحن در ضلع شمال غربی واقع شده است و مساحت آن حدود 14500 متر مربع می باشد. در جنوب این غربی این صحن اماکن متبرکه قرار دارند و مساحت این اماکن حدود 9092 متر مربع می باشد. در صحن قدیر غرفه هایی برای خرید زائرین وجود دارد که حدود 5322 متر مساحت دارند.

صحن انقلاب

یکی از اولین صحن هایی که برای حرم امام رضا (ع) ساخته شد، صحن انقلاب بود. صحن انقلاب در سال 875 هجری قمری و دوران حکومت شخصی به نام حسین بایقرا ساخته شد. این صحن در ضلع شمالی حرم قرار دارد و در مجاور پنجره فولاد قرار دارد. در صحن انقلاب 4 ایوان بزرگ و باشکوه ساخته شده است که بسیار معروف هستند. هر کدام از این ایوان ها نام مخصوص خود را دارند و در جای خاص خود قرار گرفته اند. در ضلع جنوبی صحن انقلاب ایوان طلای نادری قرار دارد و به ترتیب در ضلع شمالی ایوان عباسی، در ضلع غربی ایوان ساعت، در ضلع شرقی هم ایوان نقاره خانه قرار دارد. یک ساختمان معروف با نام نقاره خانه در حرم وجود دارد که در ایوان نقاره خانه ساخته شده است و همان رسم قشنگ نقاره زنی در همین ایوان برگزار می شود. در ایوان ساعت هم یک ساعت بسیار بزرگ وجود دارد. در ساخت این ایوان ها از بهترین مصالح استفاده شده است، به طوریکه حتی با وجود گذشت سال ها هنوز هم محکم و استوار است. در صحن انقلاب مقبره بسیاری از بزرگان قرار دارد مانند مرحوم شیخ حسنعلی اصفهانی که به نخودکی معروف بود و شیخ حرمعلی و شیخ مجتبی قزوینی. در وسط صحن هم یک سقا خانه به نام سقا خانه نادری قرار دارد که بسیاری از مردم به آن سقا خانه اسماعیل طلا می گویند.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments