سوغات شهر مشهد | مشهدگردی

از خوبی رسم و رسومات ایرانی هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. گل سر سبد این رسم و رسومات در سفر، سوغاتی خریدن برای دوستان و آشنایان است. خصوصا افراد در سفرهای زیارتی خود برای دوستان و آشنایان خود یادبود یا هدیه‌ای تهیه می‌کند که به منزله‌ی تبرکی از آن مکان مقدس به شمار می‌رود و هم نشان می‌دهد که در آن سفر زیارتی در همه حال به یاد دوستان خود بوده است. سفر به شهر مشهد در کشور ایران جز سفرهای معمول به شمار می‌رود که هر ایرانی حداقل یکبار به آن سفر کرده است و با مسئله‌ی خرید سوغاتی برای اطرافیان سر و کار داشته است. در این مطلب پیشنهادهای بسیار خوبی از سوغات شهر مشهد به شما می‌دهیم.

سوغات شهر مشهد | خوراکی

زعفران

کسانی که تاکنون به مشهد سفر کرده‌اند می‌دانند که مشهد است و زعفرانش. زعفران از مهم‌ترین و گران‌ترین سوغات شهر مشهد است که از محصولات کشاورزی با ارزش در شهر‌های مختلف استان خراسان است.

این محصول از دستچین شدن کلاله‌ی گل زعفران به صورت دستی حاصل می‌شود که همین سختی مراحل فراوری از دلایل گرانی آن است.

این گیاه شادی آور سرشار از خواص دارویی ضد افسردگی است که علاوه بر این برای رفع امراض بسیار دیگری نیز مفید است مثل:

  • تقویت حافظه
  • کاهش فشار خون
  • کنترل چربی خون و کلسترول
  • ضد سرطان

اگر قصد خرید زعفران را دارید به این نکته توجه کنید که در شهر مشهد، زعفران در اشکال مختلفی از جمله پوشال، سرگل و نگینی عرضه می‌شود که محبوب‌ترین نوع آن پوشال است.

سوغات شهر مشهد

زرشک

زرشک و زعفران اجزای جدا نشدنی سفره‌های ایرانی است که عمده رنگ و لعاب خود را مدیون این دو خوراکی ارزشمند است. بسیاری از دلدادگان طعم ترشی از طرفداران پر و پا قرص زرشک‌اند که به شیوه‌های مختلفی مصرف می‌شود اما معمولا زرشک به صورت خشک شده شناخته می‌شود. زرشک پلو و مرصع پلو از غذاهای محبوب ایرانی است که زرشک در آن‌ها نقش مهم و حیاتی ایفا می‌کند.

برای خرید زرشک توجه کنید که این میوه‌ی ترش مزه در دو شکل اناری و پفکی در بازار مشهد موجود است. در خرید زرشک به صرفه‌تر است که به صورت فله خریداری شود و هزینه‌ی اضافه‌ای بابت بسته بندی پرداخت نشود.

نگاه به زرشک صرفا به صورت یک خوراکی نیست زیرا این میوه از خواص درمانی بسیار خوبی مثل تسکین درد صفرا، افزایش اشتها و افزایش ایمنی بدن اشاره کرد.

سوغات شهر مشهد

نقل و نبات

از خاطره انگیز‌ترین سوغات شهر مشهد، بسته‌های نقل و نبات همراه با بسته‌های کوچک زعفران و زرشک است که در یاد و خاطر همه‌ی ما مانده است. به طور کلی آوردن شیرینی و نقل و نبات از مشهد برای دوست و آشنایانان، در گذشته به نوعی رسم بود و تا مدت طولانی‌ای در خانه‌ی زوار مشهد با شکلات‌های بالشتکی پذیرایی می‌شدیم.

امروزه نیز این سوغات در صدر خرید‌های مسافران مشهد است که با طعم‌ها و شکل‌های جدید با تنوع زیاد در مغازه‌های مختلف دیده می‌شوند.

نبات‌ها بیشتر به دو صورت شاخه‌ای و چوبی دیده می‌شود که برای مصارف مختلفی تولید می‌شوند. نبات‌های مشهد معمولا در بسته‌بندی‌های زیبا و شیکی با تزئینات زعفران برای هدیه و سوغات برای اطرافیان عرضه می‌شود.

سوغات شهر مشهد | معنوی

مهر و جانماز

مهر و جانماز جز جدانشدنی شهر‌ها و سفرهای زیارتی در کشور ماست. این قبیل سوغات بیشتر به دلیل تحفه و تبرکی از شهرهای مقدس به شمار می‌رود که به همین دلیل در مراکز خرید بزرگ و زیادی با تنوع بالایی موجود هستند.

مهرها و تسبیح‌های مشهد از تربت پاک امام رضا به دست آمده که نماز خواندن بر چنین تربتی ثواب زیادی دارد. از این گذشته به دلیل وجود سنگ‌های قیمتی زیاد و مرغوب در مشهد می‌توانید تسبیح‌های زیبا و ارزشمند سنگی را برای اطرافیان خود انتخاب کنید. از انواع تسبیح‌ها می‌توان تسبیح فیروزه، کهربا، انواع عقیق، شاه‌مقصود و دلربا را نام برد.

سوغاتی معنوی خود از شهر مشهد را با خرید جانمازهای زیبا و خیره کننده تکمیل کنید. تنوع بالای این جانمازهای زیبا ممکن است شما را سردرگم کند، اگر به دنبال جانمازی خاص هستید حتما به دنبال نمونه‌های ترمه و مخمل باشید. این نوع از جانمازها زیبایی خیره کننده‌ای دارند.

سوغات شهر مشهد

سوغات مشهد | زینتی

سنگ‌های زینتی

طرفداران و علاقمندان سنگ‌های قیمتی می‌دانند که برای خرید سنگ مطمئن و مرغوب باید به شهرهای مذهبی مثل مشهد و قم رجوع کنند. شهر مشهد به دلیل نزدیکی به شهر نیشابور که دارای معادن زیادی از سنگ‌های قیمتی است به یکی از مراکز خرید این قبیل سنگ‌های زینتی تبدیل شده است. علاوه بر این، به دلیل توصیات مختلفی که در دین اسلام و احادیث ائمه بر استفاده از سنگ‌هایی مثل عقیق، فیروزه، یاقوت و غیره شده است، در شهرهای مذهبی می‌توان مراکز بزرگ و معتبری برای خرید با اطمینان یافت.

درمورد خواص سنگ فیروزه باید اشاره کنیم به تقویت سوی چشم و کمک به درمان بیماری‌های تنفسی و روحی.

خواص سنگ عقیق: برقراری تعادل و هماهنگی در اعضای بدن، کاهش انرژی‌های منفی محیطی، شادابی و آرامش

سوغات شهر مشهد

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments