غذاهای معروف شیراز | معرفی 13 غذای مشهور و لذیذ شیرازی

شیراز را می‌توان یکی از مقاصد مهم گردشگری ایران دانست؛ این شهر نه تنها هر سال پذیرای گردشگران داخلی بسیاری است، بلکه گردشگران خارجی زیادی نیز به دلیل بافت تاریخی شیراز و طبیعت زیبای آن به این شهر سفر می‌کنند. یکی از تفریحات گردشگران شیرازی رفتن به رستوران‌ها و مکان‌های سنتی است این شهر زیباست. با ما در ایران تراول همراه باشید تا به معرفی غذاهای معروف شیراز بپردازیم.

انواع غذاهای معروف شیراز

1- کلم پلو

یکی از غذاهای معروف شیراز کلم پلو است که طرفداران بسیار زیادی دارد. این غذا تنها در شیراز طبخ نمی‌شود؛ اما شیوه طبخ این غذا در شیراز با دیگر شهرهای ایران متفاوت است. مواد تشکیل‌دهنده این غذا کلم‌قمری، پیاز، برنج، آرد نخودچی، گوشت چرخ‌کرده و سبزی تازه است. به دلیل استفاده از سبزی تازه در این غذا، عطر بسیار خوبی نیز دارد. این غذا به دلیل استفاده از مواد طبیعی و باکیفیت یکی از غذاهای مقوی شهر شیراز است. کلم پلو دستور پخت بسیار راحتی دارد و همه می‌توانند به راحتی آن را در منزل تهیه کنند و طعم آن لذت ببرند.

غذاهای معروف شیراز

2- کوفته هلوی شیرازی؛ یکی از غذاهای معروف شیراز

این کوفته از لحاظ شکل ظاهری مانند کوفته‌های دیگر شهرهای ایران است؛ اما مزه و طعم بسیار متفاوتی دارد. همین طعم متفاوت و خاص این غذا را به یکی از غذاهای معروف شیراز تبدیل کرده است. این غذا از موادی مانند گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، تخم‌مرغ، پیاز، هویج تهیه می‌شود.

3- یخنی نخود

این غذا با این که به شیراز نسبت داده می‌شود اما در اکثر مناطق ایران طبخ می‌شود. یخنی نخود مانند آبگوشت است و اگر جزو افراد علاقمند به غذاهای محلی هستید ما در ایران تراول خوردن این غذای خوشمزه به همراه ترشی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این غذای خوش‌طعم از گوشت، سیب‌زمینی، نخود، پیاز، نمک و مقداری زردچوبه تهیه می‌شود.

4- رب پلو

شهر شیراز برای افراد گیاه‌خوار هم غذاهای محلی متنوع و خوش‌طعمی دارد؛ از جمله این غذاها می‌توان به رب پلو اشاره کرد. در این غذا از گوشت استفاده نمی‌شود به همین جهت اکثر افراد گیاه‌خوار شیرازی، این غذا را یکی از خوش‌طعم‌ترین غذاهای شیراز معرفی می‌کنند. رب پلو از برنج، رب انار، کشمش، شکر، پیاز و گردو تهیه می‌شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت هستید حتما رب پلوی شیرازی را امتحان کنید.

5- آش سبزی شیراز

در اکثر شهرهای ایران آش‌های گوناگون و متنوعی طبخ می‌شود، مردمان شهر شیراز هم از این قاعده مستثنا نیستند. از آش بیشتر به عنوان یک پیش‌غذا یا یک میان وعده سبک استفاده می‌شود. همان‌طور که از نام این آش مشخص است، شیرازی‌ها از سبزی تازه برای تهیه این آش استفاده می‌کنند.

6- آش انار

آش انار یکی دیگر از غذاهای معروف شیراز است. برای تهیه این آش از چغندر، لپه، گلپر، کوفته ریزه و ادویه استفاده می‌شود. همچنین برای کامل شدن این غذا از دانه‌های انار یا رب انار نیز استفاده می‌شود. اگر مهمان شما ایرانی است می‌توانید به ترشی این غذا با افزودن انار یا رب انار بیشتر اضافه کنید، اما اگر مهمان شما خارجی است این آش را زیاد ترش نکنید.

انواع غذاهای معروف شیراز

7- قنبر پلو

برای تهیه این غذا از دانه انار و یا رب انار استفاده می‌شود. همچنین جالب است بدانید که برای نرم شدن بافت این غذا از آرد نخودچی استفاده می‌شود. اگر دوست دارید این غذا را شیرین میل کنید، می‌توانید مقداری شکر به قنبر پلو اضافه کنید. البته این که غذا ترش باشد یا شیرین به سلیقه شما بستگی دارد.

8- دو‌ پیازه آلوی شیرازی

یکی از پرطرفدار‌ترین و معروف‌ترین غذاهای شیرازی، دو پیازه آلوی شیرازی است. این غذا از سیب‌زمینی، پیاز داغ، رب گوجه‌فرنگی، گوجه‌فرنگی و مقداری ادویه تهیه می‌شود. روش پخت این غذا به این صورت است که ابتدا سیب‌زمینی‌ها را آب پز می‌کنند، سپس آن‌ها را خرد می‌کنند و با گوجه‌فرنگی یا رب گوجه‌فرنگی و مقداری ادویه مخلوط می‌کنند. همچنین برای خوش طمع شدن دو پیازه آلوی شیرازی می‌توانید مقداری گوشت به این غذا اضافه کنید. دو پیازه آلوی شیرازی از غذاهای معروف شیراز است که دستور تهیه آن بسیار آسان است.

9- قورمه به شیرازی

یکی دیگر از غذاهای معروف شیراز قورمه به شیرازی است. مردم شیراز با توجه به اقلیم گرم و خشک خود غذاهای شیرین زیادی مصرف می‌کنند. در این غذا از گوشت، شکر، به زعفران، پیاز و ادویه استفاده می‌شود. اگر به شیراز سفر کردید حتما قورمه به را امتحان کنید و از طعم متفاوت آن لذت ببرید.

10- لوبیا پلو

این غذا با لوبیا پلوی معمولی کمی متفاوت است زیرا شیرازی‌ها به جای لوبیا سبز از لوبیا چشم بلبلی استفاده می‌کنند. لوبیا پلو را می‌توان از غذاهای معروف و محبوب مردم شیراز دانست. مواد تشکیل دهنده این غذا، برنج، لوبیا چشم بلبلی، شوید، زعفران، دارچین و مقداری ادویه است. برای طعم بهتر غذا معمولاً مقداری گوشت مرغ یا گوشت چرخ‌کرده به این غذا افزوده می‌شود.

بهترین غذاهای معروف شیراز

11- اشکنه شیرازی

اشکنه را می‌توان از جمله غذاهای معروف ایرانی دانست که در سراسر ایران طبخ می‌شود؛ اما هر شهر و دیاری به روش خاصی اشکنه را طبخ می‌کند. اشکنه شیرازی از جمله غذاهای قدیمی و اصیل شیرازی‌ها است که هنوز هم در جای‌جای شیراز این غذا لذیذ طبخ می‌شود. مواد تشکیل دهنده این غذا تخم‌مرغ، شنبلیله، نمک نعناع و زردچوبه است.

12- دمپختک شیرازی

این غذا را می‌توان در اکثر مناطق ایران دید، شیراز هم از این قاعده مستثنا نیست و طرز تهیه خاصی برای دمپختک در این شهر وجود دارد. مردم شیراز عموماً این غذا را با عدس و کلم می‌پزند. از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده این غذا می‌توان به پیاز، عدس، هویج، ترخون، ریحان، نمک و زردچوبه اشاره کرد. اگر جزو افراد گیاه‌خوار هستید خوردن این غذا می‌تواند برای شما بسیار لذت‌بخش باشد.

13- هویج پلو شیرازی

این غذا را می‌توان یکی از غذاهای معروف شیراز دانست. مواد تشکیل دهنده هویج پلو برنج، شکر، گوشت چرخ‌کرده، زعفران و ادویه است.

سخن آخر

ما در این مقاله از وب‌سایت ایران تراول به بررسی و معرفی غذاهای معروف شیراز پرداختیم. شیرازی‌ها به دلیل اقلیم شهر خود عموماً غذاهای خود را شیرین درست می‌کنند. اگر قصد دارید به شیراز سفر کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به رستوران‌های سنتی شیراز بزنید و از طعم ویژه غذاهای شیرازی لذت ببرید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments