سوغات شیراز ؛ معرفی شیرینی‌ها و صنایع دستی شهر شیراز

شیراز شهر فرهنگ و ادب و زادگاه شاعران نامی کشورمان، سعدی و حافظ است. این شهر تماشایی یکی از مقاصد گردشگری مهم ایران می‌باشد و سالیانه گردشگران زیادی به این شهر زیبا سفر می‌کنند. همچنین شیراز شیرینی‌ها و صنایع دستی متنوعی دارد که شما می‌توانید آن‌ها را به عنوان سوغات برای دوستان و خانواده خود خریداری کنید. با ایران تراول همراه باشید تا مجموعه‌ای از سوغات شیراز را به شما معرفی کنیم.

سوغات شیراز؛ شیرینی‌های محلی

همان‌طور که می‌دانید سوغات به چیزی می‌گویند که نشان‌دهنده و زنده کننده روح آن محل باشد. هر شهر ایران دارای سوغات خاص خود است. شیراز هم شهر بلندآوازه‌ای ست که سوغاتی‌های متنوعی دارد. چند سوغات شیراز را در ادامه به شما معرفی و به‌اختصار توضیح می‌دهیم.

1- مسقطی

این شیرینی خوشمزه که در اکثر شهرهای ایران درست می‌شود، سوغاتی شهر شیراز است. این شیرینی از زعفران، نشاسته و شکر تهیه می‌شود. البته باید بگوییم مسقطی در انواع و طعم‌های مختلفی در شیراز درست می‌شود و در برخی از آن‌ها مغزهایی نظیر گردو، پسته و بادام نیز استفاده می‌شود.

2- حلوا شیرازی

این خوراکی خوشمزه طرفداران زیادی در شیراز دارد. حلوا شیرازی را می‌توان در کوچه و خیابان‌های شیراز و حتی در رستوران‌ها هم پیدا کرد.

3- کلوچه شیرازی

کلوچه‌های شهر شیراز با شهرهای دیگر کمی متفاوت است. آن‌ها را می‌توان نوعی نان برنجی هم دانست اما باید گفت این نان برنجی‌ها طعمی متفاوت‌تر از نان برنجی کرمانشاه دارد.

انواع سوغات شیراز

4- عرق بهارنارنج

شاید شما هم به شیراز سفر کرده باشید، شیراز شهر گل و سرسبزی است؛ پس عجیب نیست اگر انواع عرقیات هم سوغات این شهر باشد. در فصل بهار اگر به شیراز سفر کنید غرق در بوی بهارنارنج‌ها می‌شوید. همان‌طور که می‌دانید از تقطیر انواع گیاهان عرقیجات به دست می‌آید. پس اگر شما فقط یک شیشه عرق بهارنارنج را با خود به شهرتان ببرید، ممکن است دوستان شما بر سر آن بحث و جدال داشته باشند.

5- گلاب

درست است همیشه نام گلاب را در کنار نام شهر کاشان شنیده‌اید؛ اما باید بدانید گلاب سوغات شیراز هم هست. گل‌های محمدی به‌وفور در شهر شیراز دیده می‌شود. پس بدیهی است که گلاب یکی از سوغاتی‌های شیراز باشد. گلاب در پخت غذاهای ایرانی بسیار کاربرد دارد، به‌گونه‌ای که در انواع شیر برنج، حلوا، شله‌زرد و… از گلاب استفاده می‌شود.

6- یوخه

یکی از شیرینی‌های معروف شهر شیراز یوخه است. یوخه از خمیری بسیار نازک درست می‌شود و داخل آن پودر قند، پودر پسته و دارچین به کار می‌رود.

7- فالوده

شاید نام فالوده را به‌عنوان سوغات شهرهای دیگر هم شنیده باشید اما باید بدانید یکی از بهترین و معروف‌ترین فالوده‌ها را شیراز دارد. این فالوده بسیار خوشمزه و خوش‌طعم است و شما می‌توانید آن را در اکثر محله‌های قدیمی شیراز بیابید.

سوغات شیراز ؛ صنایع دستی

1- خاتم‌کاری

خاتم‌کاری را می‌توان یکی از زیباترین و ظریف‌ترین هنرهای دستی ایران نامید. در این هنر تکه‌های چوب را منظم در کنار هم قرار می‌دهند تا به شکل دلخواه برسد. در خاتم‌کاری از ابزاری همانند عاج، استخوان، انواع چوب و طلا استفاده می‌شود. قدمت این هنر به دوران صفویه بازمی‌گردد و اوج دوران خاتم‌کاری در این دوره بوده است. می‌توانید انواع قلمدان‌ها، جعبه‌های تزیینی، جعبه‌های دستمال‌کاغذی و … را در بازارهای شیراز پیدا کنید.

معرفی سوغات شیراز

2- معرق‌کاری

این هنر قدمت دیرینه‌ای در کشورمان دارد. در این هنر از چوب و فلز در کنار هم استفاده می‌شود. البته باید بدانید این هنر را در ابتدا هندی‌ها رواج دادند اما پس از آن ایرانی‌ها با سلیقه و هنر خود این هنر را در ایران گسترش دادند. در بازارهای شیراز می‌توانید انواع معرق‌کاری‌های زیبا و ظریف را پیدا کنید که هنر دست شیرازی‌های هنرمند هستند.

3- میناکاری

به هنری  که در آن به تزیین اشیا با مواد رنگی می‌پردازند، میناکاری میگویند. در اصل باید گفت این هنر تزیین ظروف و اشیا فلزی با اکسید فلزات است. میناکاری در کارگاه های خاصی انجام می‌شود. در آنجا به کمک آتش، خطوط و نقش‌ها بر روی ظروف ایجاد می‌کنند. هنر میناکاری نیز قدمتی طولانی در ایران دارد به گنه ای که گفته می2شود قدمت آن به زمان صفویه بازمی‌گردد. برای سوغاتی شما می‌توانید ظروف میناکاری شده را خریداری کنید و به دوستان یا خانواده خود سوغاتی بدهید.

4- گیوه

گیوه یا پاپوش‌ در شهرهای مختلف ایران بافته می‌شوند. اگر شما علاقه‌مند به پوشیدن گیوه هستید می‌توانید در بازارهای شیراز به دنبال آن‌ها بگردید. هم‌چنین می‌توانید این گیوه‌ها را به‌عنوان سوغات شیراز خریداری نموده و به دوستان و خانواده‌ی خود هدیه بدهید.

5- قلم‌زنی

به هنر حکاکی بر روی اشیا فلزی مانند مس، نقره، طلا و … قلم‌زنی می‌گویند. در هنر قلم‌زنی ظرافت نقش بسیار مهمی دارد. جالب است بدانید علاوه بر حکاکی، ایجاد نقوش زیبا یکی دیگر از بخش‌های این هنر است. البته از این اشیا، اغلب به‌عنوان ظروف زینتی استفاده می‌شود. قلم‌زنی را بر روی گلدان، قندان، سینی و … انجام می‌دهند.

6- منبت‌کاری

یکی دیگر از هنرهایی که بر روی چوب انجام می‌شود و نیاز به مهارت بسیاری دارد، منبت‌کاری می‌باشد. منبت‌کاری به هنر کنده‌کاری و حکاکی بر روی چوب گفته می‌شود. اغلب منبت‌کاری‌ها به‌عنوان تابلو در منازل استفاده می‌شود و ارزش بسیار بالایی هم دارد چراکه با ذوق و سلیقه‌ی هنرمندان ساخته می‌شود.

7- ظروف سرامیکی

در شیراز ظروف سرامیکی بسیار باکیفیتی را می‌توانید بیابید که تنوع زیادی هم دارند. استان فارس یکی از تولیدکنندگان ظروف سرامیکی و سفالی است. جالب است بدانید که سرامیک و سفال به‌عنوان بخشی از میراث معنوی این استان شناخته می‌شود. از فروشگاه‌ها و بازارهای شیراز می‌توانید انواع و اقسام این ظروف را خریداریکنید.

سوغات شیراز

8- سفال

هنر سفال‌گری از سالیان بسیار دور، در ایران رواج داشته است. بسیاری از سفال گران فرهنگ و تاریخ ایران را بر روی این سفال‌ها نقش زده‌اند که هم اکنون در موزه‌ها نگهداری می‌شوند. ظرف سفال یکی از سوغات شیراز است که شما می‌توانید آن را تهیه و به دوستان و خانواده خود هدیه دهید.

سخن آخر

امیدواریم در این مطلب اطلاعات خوبی را در مورد سوغات شیراز به شما ارائه داده باشیم. هنرمندان زیادی در کشور ما هستند که به تولید صنایع دستی می‌پردازند و با هنر و سلیقه‌ی خود هنر اصیل ایرانی را زنده نگه داشته‌اند.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments