غذاهای معروف کاشان | آبگوشت به یا چلو دیزی؛ دوست دارید کدام را امتحان کنید.

با غذاهای کاشانی چقدر آشنایی دارید؟ شاید همه ما با گلاب کاشان و فصل گلاب‌گیری این شهر آشنا باشیم اما این بار نوبت معرفی غذاهای معروف کاشان است، کاشان که زادگاه تمدن سیلک یکی از تمدن‌های اولیه در ایران است، آثار و بناهای تاریخی زیادی دارد و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این شهر سفر می‌کنند. ایران تراول این بار به سراغ این شهر قدیمی رفته است. همانطور که می‌دانید غذاهای هر منطقه تا حدودی معرف روش زندگی مردمان منطقه و مزاج آن‌ها است. همچنین ابداع غذاهای متنوع در طول تاریخ همواره به شرایط اقلیمی و محصولات کشاورزی کشت شده در منطقه بستگی داشته است. قبل از سفر به هر شهری بهتر است اطلاعاتی درباره غذاهای محلی آن شهر داشته باشید تا در صورت تمایل، در هنگام سفر از تجربه چشیدن مزه غذاهای محلی غافل نشوید.

معرفی غذاهای معروف کاشان

همانطور که اشاره شد غذاهای هر منطقه جغرافیایی متناسب با محصولات کشاورزی و فرهنگ مردم منطقه شکل گرفته است. اگر بخواهیم توضیحی کلی در مورد غذاهای معروف شهر کاشان ارائه کنیم باید بگوییم که کاشانی‌ها اکثر غذاهای محلی خود را با حبوبات مخصوص شهر خود مانند نخود و لوبیا می‌پزند و گوشت نیز از مواد اولیه پر استفاده در غذاهای کاشانی است. کاشانی‌ها بیش‌تر غذاهای محلی آبکی و مقوی دارند که متناسب با اقلیم این شهر در طی زمان ابداع شده و تغییر یافته‌اند. از جمله غذاهای معروف کاشان شفته است که به چند نوع مختلف پخته می‌شود. در ادامه هر یک از غذاهای معروف کاشان را معرفی کرده و توضیح مختصری درباره آن‌ها ارائه می‌کنیم.

1- گوشت و لوبیا

 گوشت لوبیا که یکی از محبوب‌ترین غذاها بین کاشانی‌ها است و اغلب برای نذری پخت می‌شود از گوشت گوسفندی، سبزیجاتی مانند تره، جعفری، شنبلیله، لوبیا سفید، برنج و پیاز تهیه می‌شود؛ به دلیل وجود جعفری و شنبلیله بوی بسیار خوبی دارد. کاشانی‌ها از زمان‌های بسیار قدیم برای طبخ این غذا از دیگ یا قابلمه‌های مسی استفاده می‌کردند. این غذای خوشمزه با نان سرو می‌شود و گاه کاشانی‌ها آن را با شوید پلو می‌خورند.

2- آبگوشت لوبیا سفید

آیا تا به حال آبگوشت با لوبیا سفید خورده‌اید؟ در برخی شهرهای کشورمان برای تهیه آبگوشت از لوبیا استفاده می‌کنند اما در کاشان نوعی آبگوشت وجود دارد که با لوبیا سفید پخته می‌شود و مختص این شهر است . این غذای مخصوص کاشانی از گوشت گوسفند، پیاز، رب گوجه‌فرنگی و لوبیا سفید محلی کاشان تهیه می‌شود. این غذا با نان سنگک تازه به همراه پیاز، ترشی و سبزی بسیار خوشمزه‌تر خواهد بود.

بهترین غذاهای معروف کاشان

3- کوفته آب سماق

 اگر از یک کاشانی در مورد غذاهای معروف کاشان بپرسید، بی‌شک از کوفته آب سماق یاد خواهد کرد. همانطور که همه می‌دانیم کوفته معمولاً با برنج و لپه و گوشت پخته می‌شود و در هر شهری مطابق با ذائقه اهالی آن برخی مواد اولیه دیگر به آن اضافه می‌شود؛ اما کوفته کاشانی‌ها تفاوت بیش‌تری دارد. آن‌ها برای پخت کوفته آب سماق از گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، پیاز و سماق استفاده می‌کنند که وجود سماق و آرد نخودچی مزه‌ی متفاوتی ایجاد می‌کند. طعمی ترش یا ملس که مطابق سلیقه و ذائقه کاشانی‌ها است. مردم کاشان به این کوفته گاه شفته سماق می‌گویند. شفته سماق معمولاً با نان سرو می‌شود.

4- کوفته یا شفته نخودچی

 همانطور که اشاره کردیم، حبوبات به خصوص نخود از مواد اولیه پرمصرف در تهیه غذاهای معروف کاشان است. شفته نخود از دیگر غذاهای محلی کاشانی‌ها است که از گوشت چرخ‌کرده، تخم‌مرغ، آرد نخودچی و سبزی خشک شده تهیه می‌شود. این کوفته برخلاف کوفته معمولی در اندازه‌های کوچک داخل روغن سرخ می‌شود و سپس با سس رب انار و پیازداغ سرو می‌شود. کاشانی‌ها شفته نخودچی ترش را با نان می‌خورند.

غذاهای معروف کاشان

5- آبگوشت به

مگر می‌شود با به آبگوشت پخت؟ شاید برایتان عجیب باشد غذایی با گوشت و به پخته شود؛ اما یکی از غذاهای معروف کاشان، آبگوشت به است که برای تهیه آن از گوشت، به، حبوبات و رب انار استفاده می‌کنند. سرو این غذا مشابه آبگوشت معمولی است و با نان خورده می‌شود.

6- شفته بادمجان

 یکی دیگر از کوفته یا شفته‌های کاشانی، شفته بادمجان است که طبعی گرم داشته و برای بادمجان دوست‌ها بسیار لذیذ خواهد بود. این غذا نیز مانند دو شفته معرفی شده قبلی از گوشت چرخ‌کرده، تخم‌مرغ و آرد نخودچی تهیه می‌شود. فقط به آب یا سس شفته، بادمجان سرخ‌شده اضافه می‌کنند.

7- خورش نخود آله

 نخود آله به غیر از کاشان در یزد هم طبخ می‌شود. این غذا از نخود، گوشت ران گوسفند، پیاز، پوره گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی، زعفران، گلاب، لیموعمانی، دارچین و ادویه درست می‌شود. نخود آله همان خورش قیمه است که به جای لپه از نخود برای پخت آن استفاده می‌کنند.

8- جوجویی تاس کباب

یکی دیگر از غذاهای معروف کاشان، جوجویی تاس کباب است. این غذای محلی که قدمت زیادی دارد، برخلاف اسمش هیچ ارتباطی با جوجه ندارد و برای پخت آن غذا از گوشت ماهیچه‌ی گوسفند، بادمجان، گوجه‌فرنگی، رب انار، زردچوبه و ادویه استفاده می‌شود. جوجویی تاس کباب معمولاً با نان ‌خورده می‌شود اما می‌توان آن را به‌عنوان خورش نیز سرو کرد.

آشنایی با غذاهای معروف کاشان

9- چلو دیزی

 زادگاه اصلی این غذای پرطرفدار کاشانی، یکی از روستاهای این شهر به نام خالدآباد است. خالدآبادی‌ها چلودیزی را بسیار ماهرانه می‌پزند. پس اگر به کاشان سفر کردید، این غذای لذیذ را از دست ندهید. تصور نکنید که قرار است چلو را با دیزی جلویتان بگذارند. مواد اولیه این غذا که شامل برنج، لوبیا چشم‌بلبلی، گوشت بره، پیاز و ادویه است و به روش کته پخته می‌شوند. چلو دیزی با توجه به روش طبخ و مواد اولیه‌اش، با ذائقه بیش‌تر ایرانی‌ها سازگار است و معمولاً با دوغ و ماست خورده می‌شود.

سخن آخر

همان‌طور که دیدید در تمامی غذاهای معروف کاشان از حبوبات استفاده شده است و این غذاها معمولاً طبع گرمی دارند. بیش‌تر غذاهای یاد شده در رستوران‌های سنتی کاشان طبخ می‌شوند. شما می‌توانید در سفر به شهر کاشان آن‌ها را سفارش دهید و از طعم بی‌نظیرشان نهایت لذت را ببرید. اگر دوست دارید در مورد کاشان و جاذبه‌های گردشگری آن بیش‌تر بدانید با ایران تراول همراه باشید. ما مطالب زیادی برای آشنایی شما عزیزان با شهر‌های مختلف و غذاهایشان آماده کرده‌ایم.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments