باورتان می‌شود؟ ساخت تور مجازی با گوشی!

اگر بخواهید برای کسب‌وکارتان کاری تبلیغاتی انجام دهید، شاید هیچ گزینه‌ای همانند تور مجازی مفید و پرفایده به نظر نرسد. البته همه‌ی ما می‌دانیم که تبلیغات شیوه‌های مختلفی دارد و بسته به نوع کسب‌وکار و خدماتی که ارائه می‌شود، ممکن است یک روش تبلیغاتی مناسب یا نامناسب باشد. با این وجود، تور مجازی امکانی است که می‌تواند در جلب نظر مشتری، بسیار مفید و سودمند باشد. خصوصا آن که این روش، یکی از جدیدترین روش‌های تبلیغاتی است که کسب‌وکارهای مدرن و امروزی، به سمت آن رو آورده‌اند. بنابراین با ساخت یک تور مجازی می‌توانید گام بزرگی در جهت گسترش کسب‌وکارتان بردارید.

در ادامه، با این مقاله همراه باشید تا راجع به تور مجازی و شیوه‌های ساخت آن، بیشتر سخن بگوییم.

تور مجازی چیست؟

تور مجازی نوعی گردش مجازی است که به مخاطب اجازه می‌دهد از طریق آن بتواند به یک فضا یا مکان، به صورت غیرحضوری و از راه دور دسترسی داشته باشد. زاویه‌ی دید در تور مجازی، از سوی مخاطب انتخاب می‌شود و دست او باز است تا تصاویر موجود در تور را بزرگ‌نمایی کند و یا از هر جهتی که تمایل دارد، به سوژه بنگرد. به همین دلیل است که ساخت تور مجازی در متقاعد سازی و ترغیب مشتری به خرید، بسیار مهم و موثر است.

 تور مجازی می‌تواند جنبه‌ی تفریحی و گردشگری داشته باشد و یا هدف آن، صرفا تجاری و تبلیغاتی باشد.

به عنوان مثال، موزه‌ها و بسیاری اماکن تفریحی و توریستی، غالبا تور مجازی دارند که ممکن است این تور را یا به صورت رایگان یا با اخذ بلیت به مخاطب ارائه دهند. در مقابل، کسب‌وکارهای مختلف نیز می‌توانند با برگزاری تور مجازی، چه به صورت آنلاین و چه به صورت تبلیغاتی و آفلاین، ویژگی‌ها و محیط کسب‌وکارشان را به مخاطب معرفی کنند.

چه کسب‌وکارهایی می‌توانند تور مجازی داشته باشند؟

تور مجازی کسب‌وکارها محدودیت خاصی ندارد و هر کسب‌وکاری می‌تواند دارای تور مجازی بر روی وب‌سایت باشد:

  • کسب‌وکارهای مرتبط با خدمات گردشگری، مانند هتل‌ها، مکان‌های اقامتی و تفریحی
  • موزه‌ها و اماکن توریستی و زیارتی سیاحتی
  • مشاورین املاک
  • کارخانجات تولیدی
  • دفاتر و شرکت‌های ارائه‌ دهنده‌ی خدمات
  • فروشگاه‌های بزرگ یا زنجیره‌ای
  • مراکز درمانی و کلینیک‌ها
  • مراکز آموزشی
  • رستوران‌ها
  • فرودگاه یا پایانه‌های مسافربری

و بسیاری از مشاغل دیگر، همه می‌توانند صاحب یک تور مجازی تبلیغاتی باشند و در غالب این تور، امکانات، شیوه‌ی ارائه‌ی خدمات و یا تولید محصولات خود را به مشتری نشان دهند.

کاربرد تور مجازی

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، تور مجازی ممکن است کاربردهای مختلفی داشته باشد. از طرفی برای بسیاری از کسب‌وکارها و اماکن توریستی، می‌تواند منبع درآمد باشد، مانند موزه‌ها و یا گالری‌ها و از سویی دیگر، می‌تواند صرفا جنبه‌ی تبلیغات و بازاریابی داشته باشد.

نباید از تاثیر تور مجازی بر ترغیب مشتری از جنبه‌ی بازاریابی و تبلیغات غافل شد. همه‌ی ما می‌دانیم که مشتری تمایل دارد از کالایی که می‌خرد اطمینان داشته باشد و یا روند تولید آن را بداند. وجود تور مجازی، به آسانی هر چه تمام‌تر، می‌تواند حس کنجکاوی مشتری را پاسخ دهد و از نظر روانشناسی، تاثیر مثبتی بر وی بگذارد.

مشتریانی که روند تولید کالا یا خدماتی که می‌گیرند را مشاهده کنند، پرسش‌ها و ایهام‌های کمتری در ذهنشان باقی می‌ماند. در نتیجه، ترغیب به خرید می‌شوند که این مساله، مهم‌ترین ویژگی و مزیت تور مجازی است.

نحوه ساخت تور مجازی

ساخت تور مجازی به وسیله‌ی دوربین‌های خاصی به نام دوربین‌های پانوراما یا دوربین‌های 360 درجه صورت می‌گیرد. این دوربین‌ها قابلیت این را دارند که تصاویری کامل و 360 درجه از یک سوژه تهیه نمایند.

پس از تولید محتوا، که همان تصویربرداری از مکان‌های مختلف یک تور است، این تصاویر ویرایش و اصلاح می‌شوند تا معایب و نقایص آن‌ها رفع شود.

پس از ویرایش، تصاویر بدست آمده را به وسیله‌ی نرم‌افزارهای خاصی به یکدیگر متصل می‌کنند تا شبیه به یک فیلم کامل در آید. پس از این مرحله، می‌توان به دلخواه بر روی تور مجازی، صدا یا موسیقی گذاشت.

مدت زمان ساخت و تحویل تور مجازی

هر تور بسته به وسعتی که دارد، مدت زمان خاصی برای ساخت و تولید نیاز دارد. عکاسی و فیلمبرداری از مکان‌های مختلف، بسته به بزرگی یا کوچکی و تعداد سوژه‌هایی دارد که قرار است در یک تور مجازی گنجانده شوند. پس از آن، ادیت و ویرایش عکس‌ها و قرار دادن آن در نرم‌افزارهای مخصوص ساخت تور مجازی ممکن است قدری دیگر زمان ببرد.

در نهایت، می‌توان گفت ساخت یک تور مجازی بسته به بزرگی و کوچکی تور، ممکن است بین 3 روز تا دو هفته زمان ببرد. البته این مدت‌زمانی است که برای ساخت تور مجازی حرفه‌ای مورد نیاز است. اگر بخواهید خودتان به صورت تفننی تور مجازی بسازید، ممکن است کل کار، چیزی فراتر از چند ساعت نباشد.

همانطور که می‌دانید ارائه‌ی یک کار حرفه‌ای و تخصصی، زمان‌بر است. خصوصا آن که پای تبلیغات و بازاریابی و فروش در میان باشد.

تور مجازی با گوشی

ساخت تور مجازی با گوشی هم می‌تواند یک فعالیت لذت‌بخش تفریحی و تفننی باشد و هم می‌توان از آن، جهت تبلیغات استفاده نمود. البته پرواضح است اگر بخواهید از تور مجازی به عنوان تبلیغات استفاده کنید باید اصول اولیه عکاسی را بدانید و بتوانید با نرم‌افزارهای ویرایش تصویر به درستی کار کنید. همچنین اصول ساخت تور مجازی، گزینه‌ی دیگری است که فراگیری آن را باید در دستور کارتان قرار دهید.

البته ساخت تور مجازی با گوشی، چندان هم دشوار نیست. اگر در شروع کسب‌وکارتان هستید یا نمی‌توانید ساخت تور را به شرکت‌های تبلیغاتی حرفه‌ای بسپارید، می‌توانید با قدری تمرین و کسب مهارت، خودتان دست به کار ساخت تور شوید.

برای ساخت تور مجازی با گوشی به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟

برای تهیه‌ی تور مجازی حرفه‌ای باید دوربین 360 درجه داشته باشید. این دوربین‌ها، قابلیت تصویربرداری با تنها یک کلیک را دارند. بدیهی است اگر بخواهید به صورت تفریحی به ساخت تور مجازی بپردازید، تهیه‌ی دوربین پانوراما مقرون به صرفه نیست و برایتان گران تمام می‌شود.

خبر خوب آن که، اگر صاحب یک گوشی هوشمند هستید، می‌توانید با کیفیت متوسط و قابل قبولی، عکس‌های 360 درجه تهیه کنید. برای این کار، لازم است نرم‌افزارهای مختلفی که مناسب برای عکاسی 360 درجه هستند را روی گوشی تلفن‌تان نصب کنید. اگرچه دوربین اکثر گوشی‌ها، به صورت پیش‌فرض نیز، توانایی عکاسی 360 درجه را دارد و تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که دوربین گوشی‌تان را بر روی حالت پانوراما قرار دهید.

پس از تهیه‌ی چند عکس پانوراما، می‌توانید عکس‌هایتان را درون نرم‌افزارهای مخصوص تور مجازی قرار دهید و آن‌ها را به یکدیگر بچسبانید.

نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه کنید، ارتباط مناسب تصاویر با یکدیگر است. در حقیقت، تا زمانی که ارتباط بین تصاویر 360 درجه برقرار نشده است، مخاطب نمی‌تواند درک کاملی از توری که ساخته‌اید داشته باشد.

 باید در ساخت تور مجازی، صبور و با حوصله باشید و اصول حرفه‌ای کار را رعایت کنید.

ویژگی‌های یک تور مجازی خوب

تبلیغات اگر مثبت و سازنده نباشد، نه تنها نمی‌تواند در ترغیب مشتری مفید و سودمند باشد، بلکه می‌تواند معکوس عمل کرده و مشتری را برای همیشه از کسب‌وکارتان دور کند. بسیار مهم است که روش تبلیغاتی که انتخاب می‌کنید و همچنین اجرای آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

در نظر داشته باشید که تبلیغات، ظاهر و وجهه‌ی بیرونی کار شما است و اگر به درستی صورت نگیرد، مانند آب رفته‌ای است که هرگز به جوی باز نمی‌گردد. تور مجازی نیز به عنوان یک روش تبلیغاتی جدید، ازین قاعده مستثنی نیست.

یک تور مجازی خوب، باید بتواند مشتری را ترغیب به خرید کند و از او، یک مشتری دائمی و وفادار بسازد. برای رسیدن به این هدف، توری که تهیه می‌کنید، باید باکیفیت و از تصاویر مناسبی تشکیل شده باشد.

 اگر چه کیفیت عکس‌ها در ساخت یک تور مجازی بسیار حائز اهمیت است، اما حجم عکس‌ها و در نهایت، حجم تور هم، عامل مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد. حجم تور مجازی، خصوصا اگر به صورت آنلاین قابل ارائه باشد، در سرعت بارگذاری تور تاثیر خواهد داشت. چنانچه سرعت بارگذاری تور در وب‌سایت پایین باشد، ممکن است مخاطب را از ادامه کار منصرف کند.

 همچنین یک تور مجازی کارآمد و باکیفیت، توری است که امکان ایندکس شدن و بارگذاری بر روی همه‌ی موتورهای جست‌وجو را دارد و هم از گوشی و هم از طریق لپ‌تاپ یا کامپیوتر بتوان آن را بارگذاری و مشاهده کرد.

استفاده از افکت‌ها و جلوه‌های بصری مناسب، یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند در جذاب بودن تبلیغات شما موثر و مفید واقع شود.

در صورتی که تمایل داشته باشید، می‌توانید با یک موسیقی دلنشین و ملایم، از نظر سمعی نیز بر روی مخاطب تاثیر مثبت بگذارید. یا در صورتی که نیاز باشد، توضیحات ضروری و لازم را  به صورت وویس و صدا به مخاطب ارائه دهید.

سخن پایانی

تور مجازی، درک کلی به مخاطب می‌دهد و باعث می‌شود او به طور مجازی و غیر حضوری از هر نقطه‌ی دنیا بتواند در مکان تور گردش و از آن بازدید کند. همانند کسی که به راستی در یک مکان حضور فیزیکی دارد!

 ساخت تور مجازی اگر چه کار چندان دشواری نیست، اما به تخصص و تجربه‌ی بسیاری نیاز دارد. به ویژه‌ آن که هدف ساخت آن، تبلیغات و بازاریابی باشد.

اگر قصد دارید از تور مجازی به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده کنید، بهتر است ساخت آن را به افراد حرفه‌ای و صاحب تخصص بسپارید تا خروجی کارتان، یک تور باکیفیت، مناسب و قابل رقابت با رقبایتان باشد.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments