تحصیل در کدام کشور اروپایی بهتر است؟

تحصیل در بسیاری از کشور های اروپایی مورد علاقه دانشجویان زیادی از جمله دانشجویان ایرانی می باشد. دانشگاه های اروپایی علاوه بر کیفیت بالای آموزش و امکانات بسیاری که در اختیار دانشجویان قرار می گیرند. و همچنین اعتبار و ارزش بالای مدارک اعطا  شده از سوی این دانشگاه ها, آنچه بیشتر دانشجویان را ترغیب به میکنند, هزینه پایین تحصیل در این دانشگاه ها است. هزینه تحصیل در بسیاری از دانشگاه ههای اروپایی بسیار پایین است. در حالی که کیفیت آموزشی از سطح بالایی برخوردار می باشد. از این گذشته بسیاری از دانشگاه های این حوزه چندین برنامه‌ی تحصیلی و بورسیه برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های مطرح اروپایی ارائه کرده اند که پرداخت شهریه را برای دانشجویان آسان می‌کنند. همه این فرصت های با ارزش دانشجویان بسیاری از کشور های جهان را ترغیب می کنند تا تقاضای برای تجربه تحصیل در شرایط مناسب و در بهترین نقاط آموزشی افزایش یابند.  

معرفی بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل

آلمان

کشور آلمان دارای محبوبیت ویژه ای در زمینه های مختلف از جمله اقتصاد پیشروی آن است. آلمان جایگاه بهترین صنایع مادر است. که شرایط مناسبی را برای فارغ التحصیلان رشته های مختلف برای ایجاد اشتغال فراهم می کند. از این گذشته تحصیل در دانشگاه های آلمان رقابت شدیدی در بین دانشجویان از سراسر جهان است. این به دلیل وجود دانشگاه های معتبر آلمان است. همچنین تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که برای تحصیل دکتری در آلمان دانشجو ملزم به پرداخت شهریه می باشد.  همچنین شرایط اخذ اقامت بعد از تحصیل برای افراد متقاضی تحصیل در آلمان فراهم و آسان است.

تحصیل در آلمان

کشور آلمان یکی محبوب ترین گزینه‌های اصلی و مهم قابل توجه دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور می باشد. از دلایل اصلی انتخاب آلمان بعنوان مقصد مهاجرت تحصیلی، رایگان بودن تحصیل یا ارزان بودن شهریه دانشگاه‌های آلمان است. همچنین دانشگاه‌های معتبر و برتر زیادی در آلمان هستند که دارای سطح بالای علمی و تحقیقاتی هستند. از جمله دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه هومبولت برلین و دانشگاه فنی آخن که در بسیاری از  رشته ها مانند شیمی، فیزیک، تاریخ، فلسفه و مهندسی مکانیک از جایگاه برتر علمی و آموزشی برخوردار هستند.

همچنین یکی از نکات مهم و ارزشمند درمورد دانشگاه‌های آلمان این است که برخی از دوره‌های تحصیلات تکمیلی به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند. به همین دلیل الزامی برای تسلط به زبان آلمانی و ارسال مدرک زبان آلمانی هنگام دریافت پذیرش از دانشگاه نیست. البته اگر قصد تحصیل در دوره کارشناسی را دارید شرایط متفاوت است. دوره‌های کارشناسی انگلیسی زبان در آلمان بسیار کم هستند و اکثرا به زبان آلمانی برگزار می‌شوند. پس اگر برای گذراندن دوره کارشناسی در کشور آلمان برنامه ریزی می‌کنید،‌ یادگیری زبان آلمانی را در برنامه های خود قرار دهید.

نروژ

از دیگر کشور های  دارای سطح بالای آموزشی که علاوه بر کیفیت و اعتبار بالای مدارک دانشگاهی, هزینه های پایین و مناسب تحصیل در این دانشگاه های این کشوراست.  به طور کلی می‌توان گفت همه‌ی کشورهای اسکاندیناوی از وضعیت عمومی یکسانی برخوردار هستند. کشور نروژ دارای حدود 40 دانشگاه می باشند که در بین دانشگاه های کشور های اروپایی از هزینه تحصیل پایینی  برخوردار هستند.

تحصیل در نروژ

بیشتر برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌های دولتی نروژ رایگان هستند. برای تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی میبایست شهریه پرداخت شود. البته برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های خصوصی پرداخخت شهریه الزامی میباشد. همچنین باید گفت کشور نروژ نسبت به سایر کشور های حوزه اسکاندیناوی از شرایط آب و هوایی فرهنگ مردم این کشور مورد قبول بیشتر ایرانیان است. دانشگاه های نروژ بیش از 250 برنامه آموزشی در دوره کارشناسی و ارشد را به زبان انگلیسی ارائه می دهد که نیاز به ارائه مدرک زبان رسمی این کشور نمی باشید. از میان دانشگاه‌های نروژ می‌توان دانشگاه‌های برتری مثل دانشگاه برگن، دانشگاه اسلو و دانشگاه علم و فناوری نروژ را نام برد.

اسپانیا

امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان خارجی در اسپانیا فراهم نیست اما دانشگاهای باکیفیتی هستند که نسبت به دانشگاه‌های در سطح یکسان، شهریه‌ی کمتری دارند. قوانین مربوط به شهریه، وابسته به دولت‌های محلی است. اکثر دانشجویان خارجی برای تحصیل در مقطع بالاتر از کارشناسی به اسپانیا می‌روند. از طرف دیگر، شهرهای مادرید، والنسیا و بارسلونا جزو بهترین شهرها از نظر خدمات برای دانشجوها محسوب می‌شوند.

تحصیل در اسپانیا

با توجه به شرایط اقتصادی حاکم و نوسانات بازار ارز هزینه‌های تحصیل اهمیت بالایی در انتخاب کشور مقصد جهت تحصیل در اروپا دارد. اسپانیا نیز مانند دیگر کشور های مطرح شده به چند دلیل در این لیست قرار می‌گیر که یکی از آن‌ها هزینه‌های پایی تحصیل در این کشور اروپایی است. تحصیل در اسپانیا به نسبت ایالات متحده آمریکا و انگلیس به صرفه‌تر است.

اگر بدنبال تحصیل و زندگی ارزان قیمت در اسپانیا هستید، پیشنهاد ما به شما شهر‌های کوچک‌تر اسپانیا است اما طبیعتا سطح ارائه خدمات تحصیلی در آن‌ها پایین‌تر از کلان شهرها است. برعکس زندگی و تحصیل در کلان شهرهای اسپانیا مثل مادرید که پایتخت اسپانیاست، هزینه و کیفیت بالاتری دارد.

شما برای ادامه تحصیل در اسپانیا به تسلط به این زبان و داشتن مدرک زبان اسپایایی نیاز دارید. چرا که بیشتر برنامه‌های آموزشی این کشور به زبان اسپانیایی برگزار می‌شود. دانشگاه‌های خوبی مثل دانشگاه بارسلونا،‌ دانشگاه مستقل مادرید و دانشگاه پمپئو فابرا در اسپانیا مشغول فعالیت هستند.

پرتغال

تحصیل در دانشگاه های پرتغال رایگان نیست اما در پرتغال چندین دانشگاه عمومی وجود دارد که از هزینه‌های تحصیل  پایینی برخوردار هستند. البته ، دانشگاه‌های خصوصی پرتغال با توجه به عملکرد دانشجو، امکانات و تسهیلاتی را برایشان در نظر می‌گیرند که به نسبت آن مقداری شهریه از دانشجویان اخذ می کنند.

ایتالیا

کشور ایتالیا یکی از محبوب ترین کشور های مهاجرت تحصیلی می باشد که بیشتر به دلیل وجود دانشگاه های معتبر آن است. همچنین دانشگاه های ایتالیا میزان شهریه دریافتی از دانشجویان را به نسبت دانشگاه، رشته‌ی تحصیلی و درآمد خانواده‌ی دانشجو تعیین می کنند. هزینه شهریه در دانشگاه‌های عمومی ایتالیا بین ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ یورو (۱۰/۲ تا ۱۲ میلیون تومان) در سال در نظر گرفته می‌شود که البته بعضی دانشگاه‌های جدید امکان دارد شهریه‌ای بالاتر دریافت کنند.البته در بسیاری از کشور های اروپایی از جمله ایتالیا , برای دانشجویان با درآمد پایین شرایط کمک هزینه تحصیلی و بورس های تحصیلی از طرف دولت ارائه می شود.

 تحصیل در ایتالیا

تحصیل در برخی از دانشگاه های ایتالیا به زبان انگلیسی امکان پذیر است. کشور ایتالیا دارای بیش از 89 دانشگاه است که بصورت رسمی دانشجویان را می پذیرند. همچنین موسسات آموزشی بسیاری وجود دارد رشته‌های شاخص ایتالیا که موجب جذب دانشجویان زیادی به این کشور می‌شود عبارتند از مهندسی، هنر، طراحی و معماری.

فرانسه

فرانسه از نظر جمعیت بالا، سطح بالای دانشگاه‌ها، وضعیت رفاهی  و قدمت دانشگاه‌ها، از گزینه‌های مناسب برای تحصیل در خارج از کشور است. دانشگاه‌های عمومی در فرانسه، شهریه‌ی اندکی برای دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی دارند که البته وابسته به رشته و مقطع تحصیلی متغیر است.

چندین سال است که اتحادیه‌ی اروپا سرمایه‌گذاری کلانی در بخش آموزش اختصاص داده است. کمیسیون اروپا در یک سیاست بلند مدت (تا سال ۲۰۲۰)، افزایش منابع مالی در بخش آموزش را تا ۷۰ درصد در نظر گرفته است.

هرچند که دانشگاه‌های زیادی در اروپا، امکان تحصیل کم هزینه را فراهم کرده‌اند، اما توجه داشته باشید که دانشگاه‌های برترشان متقاضی زیادی هم دارند. دانشجویان باید کارنامه‌ی عملکرد و سطح علمی بالایی داشته باشند تا بتوانند در دانشگاه‌های سطح بالا پذیرفته شوند.

تحصیل در فرانسه

در رتبه بندی QS منتشر شده در سال ۲۰۱۹ ، درمیان دانشگاه های برتر جهان بیش از ۱۰ دانشگاه از کشور فرانسه وجود دارد. لازم بذکر است که تعداد دوره‌های تحصیلی که در فرانسه به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند نسبت به آلمان محدودتر است اما به بیش از ۱۰۰ دوره تحصیلی می‌رسد. با این حال با اطمینان به شما می گوییم که تعداد رشته‌های فرانسوی زبان بسیار بیشتر است. 

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments