راهنمای سفر 4 روزه به همدان

راهنمای سفر 4 روزه به همدان

شهر همدان با نام قدیم هگمتانه، به عنوان اولین پایتخت تاریخ و تمدن ایران شناخته می‌شود. این شهر باستانی در سال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری آسیا برگزیده شد. هتل آپارتمان سفیر همدان با پرسنلی مجرب، افتخار میزبانی از گردشگران عزیز را دارد. در ادامه با راهنمای سفر 4 روزه به همدان با ما همراه باشید.

معرفی شهر همدان

دیاکو، بنیان‌گذار و اولین پادشاه حکومت مادها بود که شهر همدان را به عنوان پایتخت حکومت خود برگزید. شهر هگمتانه به عنوان پایتخت تابستانی پادشاهان ماد، هخامنشی و اشکانی استفاده می‌شد.

آثار به دست آمده از حفاری‌های همدان، نشان می‌دهد که این شهر سه بار مورد هجوم بیگانگان قرار گرفته که بار اول توسط اسکندر مقدونی، دفعه دوم توسط اعراب و آخرین بار به دست مغول‌ها ویران شده است.

جاذبه‌های گردشگری همدان

با توجه به قدمتی که این شهر باستانی دارد، قطعا جاذبه‌های تاریخی ارزشمندی را در خود جای داده است. البته مکان‌های گردشگری همدان، تنها محدود به آثار تاریخی نبوده و جاذبه‌های طبیعی بسیاری نیز در این شهر وجود دارد.

شهر زیبای همدان دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری است که با اقامت در هتل بابا طاهر همدان می‌توان به آنها دسترسی راحتی داشت.

جاذبه‌های تاریخی همدان

مهمترین جاذبه‌های تاریخی همدان شامل آرامگاه باباطاهر، آرامگاه ابوعلی سینا، گنبد علویان، تپه و موزه هگمتانه، آرامگاه استر و مردخای، برج قربان و بازار سنتی همدان است که پیشنهاد می‌شود تعدادی از آنها در برنامه سفر 4 روزه به همدان قرار گیرد.

جاذبه‌های طبیعی همدان

برای تماشای طبیعت زیبای همدان، بهتر است در فصل تابستان به این شهر سفر کرد. بر خلاف سایر شهرها که در تابستان هوای گرمی دارند؛ این شهر دارای آب و هوای مطبوع و دلنشینی است و طبیعتی چشم‌نواز و دیدنی‌تر از همیشه دارد.

از جاذبه‌های طبیعی همدان می‌توان به غار زیبای علیصدر، دهکده توریستی گنجنامه، دره و تپه عباس آباد، دشت میشان، دریاچه و سد اکباتان، چشمه ملک و بسیاری جاذبه‌های دیگر اشاره نمود که بهتر است در برنامه سفر 4 روزه به همدان گنجانده شود.

جاذبه‌های طبیعی همدان

بهترین زمان سفر به همدان

شهر همدان دارای چهار فصل متفاوت و دیدنی است که زیبایی‌های بی‌نظیری دارد. در فصل بهار طبیعت زیبای همدان مثال زدنی است. در فصل تابستان، با آب و هوای خنک و مطبوعی که دارد مسافران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

بسیاری از افراد که در شهرهای جنوب کشور ساکن هستند؛ برای فرار از گرمای جنوب، شهر همدان را مقصد سفر خود قرار می‌دهند. فصل پاییز و برگ‌ریزان درختان انبوهش نیز، تماشایی است. کوه‌های الوند سفیدپوش در فصل زمستان، آماده ورزش‌های زمستانی می‌باشند.

برنامه سفر 4 روزه به همدان

گردشگران با توجه به سلیقه و نظر خود می‌توانند بهترین زمان سفر به همدان را انتخاب نمایند. افرادی که فصل تابستان را برای سفر انتخاب می‌کنند با اقامت در هتل کتیبه همدان می‌توانند از اسب سواری، دوچرخه سواری و پیاده‌روی در بلوار زیبا و سرسبز ارم، نهایت لذت را ببرند.

روز اول سفر 4 روزه به همدان

در روز اول سفر، می‌توان ابتدا از آرامگاه ابو‌علی سینا بازدید نمود. معماری زیبای آرامگاه، ببینندگان را محو تماشای خود می‌کند. در این بنا، دوازده ستون وجود دارد که نماد تسلط ابوعلی سینا به 12 علم روز می‌باشد.

بعد از بازدید از این آرامگاه می‌توان به سمت آرامگاه بابا طاهر حرکت کرد. معماری و حال وهوای آرامگاه بسیار جذاب و تماشایی است. دوبیتی‌های دلنشین باباطاهر، دور تا دور فضای داخلی آرامگاه، نوشته شده است.

در اکثر اوقات هنرمندان و علاقه‌مندان به دوبیتی‌های باباطاهر، مراسم شعرخوانی همراه با نواختن موسیقی سنتی را در این مکان اجرا می‌کنند که بسیار لذت‌بخش است.

در طی مسیر، گردشگرانی که احساس گرسنگی می‌کنند می‌توانند از مغازه‌های آش‌خوری، آش‌های خوشمزه و محلی همدان را بچشند. آش آماج یکی از آش‌های پرطرفداری است که بسیار طعم بی‌نظیری دارد.

بعد از صرف نهار و استراحت، می‌توان از شهر باستانی هگمتانه بازدید کرد. شهری که در گذشته، محل زندگی حکومت ماد‌ها بوده است. بازدید از بافت بسیار قدیمی و تاریخی شهر و فکر کردن به دورانی که ماد‌ها در آنجا زندگی می‌‌کردند و تاکنون حفظ شده، بسیار عجیب و شگفت‌آور است.

روز دوم سفر 4 روزه به همدان

در صبح روز بعد می‌توان گشت و گذار در بازار سنتی همدان را در برنامه خود قرار داد. در این بازار سنتی، هنوز حس‌ و ‌حال قدیمی بازار، احساس می‌شود. تماشای افرادی که در حال خرید و تکاپو هستند، حس بسیار خوبی را انتقال می‌دهد.

پس از گشت ‌و گذار و خرید سوغات در این بازار، می‌توان به سمت مسجد جامع همدان حرکت نمود. مسجد جامع همدان در نزدیکی بازار قرار دارد و با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توان به آن دسترسی داشت. این مسجد بسیار بزرگ و زیبا است.

گردشگران در ابتدای ورود به مسجد جامع می‌توانند سر خود را بالا بگیرند و مقرنس‌کاری سردر مسجد را تماشا کنند. معماری زیبای شبستان مسجد با آجر‌کاری‌هایی که در ستون‌های آن به کار رفته، همگان را جذب تماشای خود می‌کند.

بعد از کمی استراحت، برای تنوع بیشتر می‌توان 25 کیلومتر از همدان فاصله گرفت و از شهر زیبای لاله جین بازدید کرد. با ورود به این شهر، با فرودشگاه‌ها و مغازه‌های سفال فروشی روبه‌رو خواهید شد.

در کوچه پس کوچه‌های این شهر، کارگاه‌های بزرگ و کوچک سفال دیده می‌شود که بوی خاک رس آنها، تمام فضا را پر کرده است.

روز سوم سفر 4 روزه به همدان

صبح روز سوم سفر را می‌توان به گشت و گذار در جاذبه‌های طبیعی همدان اختصاص داد. دشت میشان، چشمه ملک، دریاچه و سد اکباتان از مکان‌های زیبای شهر همدان است که در صورت نداشتن زمان کافی، پیشنهاد می‌شود از دریاچه و سد اکباتان حتما بازدید نمائید.

طبیعت زیبا و جذاب دریاچه که در پشت سد اکباتان قرار گرفته منظره فوق‌العاده‌ای، برای عکس‌های یادگاری می‌باشد. در مسیر برگشت می‌توان خود را به صرف نان کماج و غذاهای محلی دعوت کرد.

بازدید از دهکده توریستی گنجنامه نیز در برنامه بعدی قرار دارد. کتیبه‌های تاریخی، تله کابین، غار آکواریوم و آبشار دائمی در کنار صخره‌ها، جلوه و شکوه خاصی را به این مجموعه بخشیده است. رستوران‌ها و فروشگاه‌هایی که در داخل مجموعه قرار دارند؛ مکان مناسبی برای تجدید قوا می‌باشند.

مجموعه تفریحی تپه عباس آباد در نزدیکی گنجنامه واقع شده و مسیر رسیدن به آن بسیار زیبا و سرسبز است. این مجموعه در محدوده شهری قرار گرفته و نمای بی‌نظیری روبه دهکده توریستی گنجنامه دارد. تماشای غروب خورشید از بام شهر همدان، بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود.

روز سوم سفر 4 روزه به همدان

روز چهارم سفر 4 روزه به همدان

در برنامه‌ریزی سفر، آخرین روز را می‌توان به بازدید از غار علیصدر اختصاص داد. این جاذبه طبیعی، از شهر همدان فاصله داشته و باید صبح زود حرکت کرد. برای بازدید از غار زیبای علیصدر، ابتدا باید بلیط تهیه نمود.

گردشگران بعد از رفتن به داخل غار، سوار قایق‌های پارویی می‌شوند که هیجان بسیار زیادی دارد. زیبایی این غار اصلا قابل توصیف نیست! سنگ‌هایی که بر اثر فرسایش، در طی میلیون‌ها سال، شکل‌های خاصی را به خود گرفته‌اند؛ بسیار حیرت‌آور است.

تصویر قندیل‌های 5 میلیون ساله و صدای چکه‌های آب در میان آرامش و سکوت غار، تجربه بی‌نظیری است که در ذهن گردشگران باقی خواهد ماند.

سخن پایانی

ما یک سفر 4 روزه به همدان را به همه گردشگران پیشنهاد می‌کنیم. اوایل تیرماه تا اواخر شهریور، بهترین زمان سفر به شهر باستانی همدان است. شهری پر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیبا، که به یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل شده است.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments