راهنمای کامل بلیط هواپیما چارتر – سفر خود را ارزان کنیم؟

وقتی یک آژانس مسافرتی بخشی یا همه صندلی‌های یک شرکت هواپیمایی را خریداری می‌کند، عملاً به عنوان چارترکننده شناخته می‌شود. آژانس مسافرتی با این کار می‌تواند کنترل قیمت بلیط را در دست بگیرید تا بتواند صندلی‌های هواپیما را پر کند. برخلاف بلیط سیستمی که به طور مستقیم ایرلاین به فروش می‌رسد، بلیط چارتری توسط آژانس مسافرتی فروخته می‌شود. با خرید بلیط چارتر می‌توانید به هر نقطه از ایران و کشورهای خارجی سفر کنید. اگر می‌خواهید در مورد بلیط چارتر اطلاعات بیشتر به دست آورید، ادامه مطلب را بخوانید.

چرا بلیط چارتر ارزان‌تر از بلیط سیستمی است؟

بلیط چارتر به دلیل آنکه توسط آژانس مسافرتی ارائه می‌شود و هدف پر کردن صندلی‌های هواپیماست با قیمت کمتری نسبت به بلیط سیستمی فروخته می‌شود. درحقیقت، آژانس مسافرتی کنترل کامل قیمت را بر عهده دارد. چارترکننده‌ها به خصوص در روزهای و فصول کم تقاضا با ارائه نرخ‌های کم مسافران را تشویق به خرید یلیط می‌کنند؛ اما باید توجه کرد که در برخی از خطوط با تقاضای بالا همراه هستند که در این صورت، آژانس مسافرتی قیمت بلیط‌ها را افزایش می‌دهد. با این حال، در اکثر موارد بلیط چارتر با قیمت پایین‌تر از بلیط سیستمی به فروش می‌رسد.

بهترین زمان برای خرید بلیط چارتر چه موقعی است؟

هر زمان می‌توانید برای خرید بلیط چارتر اقدام کنید، اما بعضی از روزهای پرتقاضا هستند و از این رو بهتر است در این مواقع برای خرید بلیط اقدام نکنید. برای مثال، سفر به مشهد در روزهای خاصی از سال مانند تولد و وفات امام رضا (ع)، عید نوروز، عید قربان یا عید فطر با قیمت بالای بلیط همراه است؛ اما در روزهای دیگر سال اغلب قیمت بلیط چارتر مشهد کمتر است.

بگذارید یک مثال دیگر بیاوریم، بلیط پرواز کیش در عید نوروز با قیمت بالایی فروخته می‌شود، اما در روزهای تابستان معمولاً با تخفیفات هیجان انگیز همراه هستند تا آژانس مسافرتی بتواند صندلی‌های هواپیما را پر کرد؛ بنابراین تعیین بهترین زمان خرید بلیط چارتر به مقصد و زمان سفر بستگی دارد. عوامل موثر دیگر در قیمت چارتر عبارتند از:

  • نوع شرکت هواپیمایی
  • نوع کلاس پروازی
  • مسافت پرواز

قیمت بلیط چارتر کودکان با بزرگسالان یکی است؟

قیمت پرواز چارتر کودکان مشابه با قیمت بلیط بزرگسالان است. هیچگونه تخفیفی در این مورد وجود دارد؛ اما بلیط سیستمی برای کودکان کمتر (تقریباً 10 درصد) حساب می‌شود. اغلب به نوزادان و کودکان زیر 2 سال صندلی جداگانه اختصاص داده نمی‌شود. کودکان 2 تا 12 می‌توانند از تخفیفات بلیط سیستمی برخوردار شوند؛ اما باید توجه کرد که قیمت بلیط چارتری در بعضی روزهای سال به قدری کم است که گرفتن تخفیف برای کودکان با بلیط سیستمی ارزش بالایی ندارد. در چنین شرایط بهتر است به سراغ بلیط چارتری بروید، هر چند قیمت این بلیط برای کودکان یا بزرگسالان مشابه باشد.

آیا بلیط هواپیما چارتر را می‌توان کنسل کرد؟

کنسلی و استرداد بلیط چارتری بستگی به سیاست‌های آژانس مسافرتی و زمان سفر دارد. بعضی از آژانس‌ها اجازه کنسلی را به همراه جریمه می‌دهند، برخی دیگر شرایط کنسلی ندارند. همچنین اگر زمان سفر نزدیک باشد، احتمال اینکه بتواند بلیط را کنسل کرد پایین است؛ بنابراین قبل از خرید بلیط هواپیما چارتر ابتدا سیاست‌های آژانس مسافرتی را بخوانید. همچنین گاهی اوقات جریمه بلیط چارتری به قدری بالاست که استرداد بلیط ارزش نخواهد داشت. پس توصیه دیگر ما این است که زمان سفر خود را طوری تنظیم کنید که به کنسلی نیاز نباشد.

آیا بلیط چارتر لحظه آخری با قیمت کمتری فروخته می‌شود؟

برخی از پروازها ممکن است در زمان نزدیک به پرواز با صندلی خالی مواجه شوند. در این مواقع آژانس مسافرتی اقدام به فروش بلیط لحظه آخری می‌کند. این بلیط اغلب در روزها یا ساعات نزدیک به پرواز با قیمت پایینی فروخته می‌شوند. بلیط لحظه آخری ممکن است با قیمت بسیار خوبی ارائه شود، پس می‌توانید با بررسی سایت‌های فروش بلیط چارتر نسبت به خرید این نوع بلیط اقدام کنید. توجه داشته باشید که آژانس‌های مسافرتی در روزهای پرتقاضا ممکن است بلیط لحظه آخری را با قیمت بیشتری بفروشند. این موضوع به ندرت رخ می‌دهد، اما با بررسی بیشتر می‌توانید بلیط چارتر با قیمت مناسب را برای روز مورد نظر خود تهیه کنید.

آیا بلیط هواپیما چارتر رفت و برگشت به صرفه است؟

خرید بلیط رفت و برگشت یک مزیت عمده دارد! شما می‌توانید تخفیف خوبی بگیرید. این نوع بلیط نسبت به بلیط یک طرفه ارزان‌تر است، زیرا آژانس مسافرتی به دنبال پر کردن صندلی است. پس اگر زمان برگشت سفرتان مشخص است، برای رزرو بلیط رفت و برگشت اقدام کنید. اگر هم زمان برگشت سفرتان مشخص نیست، بهتر است از این خرید این پرواز صرفه نظر کنید. در هر صورت، همه چیز به شرایط شما بستگی دارد.

از کجا بلیط چارتر بخریم؟

همه وبسایت‌های فروش بلیط هواپیما به مسافران بلیط هواپیما چارتر ارائه می‌دهند؛ اما مهم است که در انتخاب وبسایت مناسب نکاتی را در نظر داشته باشید:

  • به دنبال نظرات مشتریان و اعتبار سایت‌های مسافرتی باشید. سایت‌های مختلف را از نظر مشتری مداری، پاسخگویی و ارائه قیمت‌های منصفانه بررسی کنید.
  • به رابط کاربری سایت‌ها توجه کنید و ببینید با کدام یک می‌توانید ارتباط راحت‌تری و لذت بخش‌تری برقرار کنید.
  • سایت‌هایی را پیدا کنید که رویکردی شفاف و واضح نسبت به قیمت، خط مشی و سیاست‌های خود دارند.
  • برخی از وبسایت‌ها به شما اجازه می‌دهند تا هشدارهای قیمت را برای مسیرهای خاص تنظیم کنید. از این طریق می‌توانید بلیط با قیمت مناسب پیدا کنید.
  • سیاست‌های بازپرداخت و کنسلی سایت را بخوانید. این در صورتی که برنامه‌های شما تغییر کند مهم است و باید رزرو خود را تغییر دهید یا لغو کنید.
  • وبسایت‌هایی را جستجو کنید که امکان کار با موبایل را فراهم می‌کنند. از این طریق می‌توانید در حال حرکت (مترو یا داخل خودرو) نیز بلیط چارتر لحظه آخری را رزرو کنید.

کلام آخر

راه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید بلیط چارتر را با قیمت کمتری خریداری کنید. توجه به روزهای کم تقاضا سال، بلیط لحظه آخری و بلیط رفت و برگشت از مهمترین عوامل در رزرو بلیط هواپیما چارتری هستند. با این حال، به تخفیفات وبسایت‌ها توجه کنید تا بتوانید بلیط با قیمت مناسب تهیه کنید. از وبسایت‌های معتبر اقدام به خرید بلیط کنید تا با اطمینان بیشتری برنامه سفر خود را تنظیم کرده باشید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments