چه زمان بلیط تهران مشهد ارزان‌تر است؟


همه مسافران بر این باورند که پیش‌بینی آب و هوای مقصد یکی از مهم‌ترین نکات قبل از سفر است و کمک می‌کند تا چمدان‌های سفر را به موقع و به بهترین شکل ببندیم. اشراف داشتن به شرایط آب و هوایی شهر مورد نظر به شما کمک می‌کند که تایم‌های شلوغی و بالا رفتن قیمت‌ها را بشناسید. مشهد دومین شهر پرجمعیت ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. این شهر در شمال شرقی کشور و نزدیک به مرزهای ترکمنستان و افغانستان واقع شده است. این شهر توریستی و زیارتی سالیانه از تعداد بسیار زیادی گردشگران و مسافران پذیرایی می‌کند. شما می‌توانید با مقایسه قیمت نسبت به خرید بلیط قطار تهران به مشهد در فلای تودی اقدام کنید.

موقعیت جغرافیایی مشهد

مشهد مرکز استان خراسان رضوی، 351 متر مربع مساحت دارد. از نظر جغرافیایی در شمال شرقی ایران قرار دارد. این شهر بین کوه‌های بینالود واقع شده است و 1050 متر بر فراز دریاهای آزاد جهان قرار دارد. اژدرکوه با ارتفاع تقریبی 3000 متر رشته کوه اولیه است که جهات جنوب شرقی و شمال غربی این منطقه را در بر می‌گیرد. 

مشهد به چهار منطقه متمایز تقسیم می‌شود: ناحیه مرکزی، رضوی، احمد آباد و طرقبه. همچنین مشهد دارای 13 دهستان و 5 شهر طرقبه، رضوی، ملک آباد و شاندیز است.

فاصله مشهد از تهران 934 کیلومتر است. بر اساس سرشماری عمومی در سال 1394، جمعیت این شهر بیش از سه میلیون و صد هزار نفر بوده و از این رو دومین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود. بیش از 93 درصد مردم مشهد به زبان فارسی صحبت می‌کنند.

آب و هوای مشهد

مشهد دارای آب و هوای معتدل، سرد و خشک است. این منطقه به دلیل قرار گرفتن در حد فاصل شمال و جنوب خراسان و تداخل بسیاری از انواع شرایط اقلیمی از ویژگی‌های نحصر به فردی برخوردار است. نیشابور که بخش قابل توجهی از مشهد را تشکیل می‌دهد، سرد و خشک است. در حالی که قوچان نیمه خشک است. به طور کلی آب و هوای مشهد متغیر اما معتدل، سرد و خشک است. تابستان‌های این شهر گرم و خشک است و زمستان‌هایی سرد و مرطوب دارد. 

کوه‌های بینالود و هزار مسجد در دسته شرایط آب و هوایی سرد و مرطوب قرار می‌گیرند. باد اغلب از جنوب شرقی به شمال غربی می‌وزد. در گرم‌ترین روزهای تابستان، میانگین دما به 43 درجه می‌رسد. در زمستان نیز به منفی 15 درجه می‌رسد.

بهترین زمان برای سفر به مشهد اواسط بهار و اوایل پاییز است. در این بازه‌های زمانی درگیر شلوغی نخواهید شد. البته باید مناسبت‌های مذهبی را پیش از انتخاب تاریخ سفر در نظر داشته باشید اگر قصد دارید که از سیل جمعیت دور باشید. 

غذاهای معروف مشهد

یکی از دلایل شهرت مشهد به علت غذاهای سنتی ایرانی خوش طعمش است. رستوران‌ها، کافه‌ها و فروشندگان خیابانی زیادی را خواهید دید که غذاهای خوشمزه سرو می‌کنند. در ادامه در خصوص غذاهایی که در مشهد حتما لازم است امتحان کنید خواهیم پرداخت.

آش سبزی

آش سبزی یک سوپ ایرانی است که از اسفناج، جعفری، تره فرنگی، گشنیز و لوبیا تهیه می‌شود. این غذا بسیار مغذی و خوش طعم است و آن را در بسیاری از رستوران‌های شهر سرو می‌کنند.

شله مشهدی

شله یک خوراکی مشهدی است که در سراسر کشور طرفداران زیادی دارد. این غذا از لوبیا درست می‌شود، بسیار سالم است و به تنهایی یک شام ایده آل است. شله مشهدی انواع مخلتفی دارد. شله لوبیا، برنج، گوشت گوساله، عدس، قارچ، انواع فلفل، زنجبیل، دارچین و هل را می‌توانید سفارش دهید. 

شیشلیک شاندیز

اگر از کباب و گوشت لذت می‌برید، احتمالا نام شیشلیک شاندیز را تا کنون شنیده‌اید. شیشلیک با محبوبیت جهانی یکی از گران‌ترین غذاهای سنتی ایرانی است. این غذا از 6 تکه دنده بره درست شده است. در فارسی لیک به دنده اطلاق می‌شود. دستور پخت دنده‌ها هنر آشپزهای خراسانی است که سالانه هزاران گردشگر را از نقاط مختلف ایران و کشورهای همسایه به شاندیز می‌کشاند.

کوکوی شیرین

اگر این غذا را در مشهد امتحان نکنید، احتمالاً دیگر در هیچ جای ایران نتوانید آن را پیدا کنید! کوکو شیرین را می‌توانید گرم یا سرد به عنوان وعده اصلی نوش جان‌تان کنید. کوکو شیرین به عنوان دسر یا پیش غذا نیز سرو می‌شود. این غذا با تخم مرغ، سیب زمینی، آرد ذرت و زعفران درست می‌شود.

آش جوشواره

جوشواره یا جوشپاره آشی است که در خراسان به ویژه در خراسان رضوی و جنوبی با پختن حبوبات و ادویه در آب درست می‌شود و نیازی به گوشت ندارد. در واقع این آش سمبوسه است که در آب می‌پزد.

جوشواره در ابتدا غذای اصلی خراسان بود. در ایام قدیم در خراسان نخود، پیاز و سبزی را در آب می‌جوشاندند و لایه‌های خمیر را روی هم تا می‌کردند و فشرده می‌کردند و آش رو سرو می‌کردند. اما امروزه به جای جوشاندن آن را در روغن سرخ می‌کنند که این روش امروزه در اکثر نقاط جهان رایج است. اما در جنوب خراسان هنوز سمبوسه آب پز در روستاها به عنوان یک آش خوشمزه ارائه می‌شود.

دیگچه

دیگچه یکی از دسرهای معروف مشهدی است که در مراسم‌های مذهبی به خصوص برای افطار در ماه مبارک رمضان طبخ می‌شود. همچنین مردم محلی به سرو دیگچه در وعده صبحانه عادت دارند. این غذای سنتی مشهدی حاوی شیر، برنج، شکر، زعفران، هل، کره و گلاب است. برای تهیه دیگچه، اهالی ابتدا برنج را می‌جوشانند و سپس شیر را اضافه می‌کنند و می‌گذارند بپزد. بعد بقیه مواد را اضافه می‌کنند.

کافه‌های مشهد

از برترین کافه‌های مشهد می‌توان به کافه شکر، کافه عدن، کافه وانیلی، کافی شاپ بیسکویت و کافه دیدار اشاره کرد که همگی دارای منو با انواع پیشنهادهای جذاب هستند. 

هم فال و هم تماشا

به طور خلاصه، مشهد شهری جذاب با تاریخ، فرهنگ و اهمیت مذهبی فوق‌العاده است. اگر برای زیارت سفر می‌کنید، می‌توانید تجربه‌ای عالی داشته باشید. اگر قصدتان تفریح است، لذت خواهید برد و اگر به فرهنگ و تاریخ علاقه دارید باز هم مشهد انتخابی مناسب است. این شهر با معماری زیبا، غذاهای لذیذ و مردمی صمیمی، مطمئناً تأثیری ماندگار بر هر مسافری خواهد گذاشت. وارد سایت فلای تودی شوید و بلیط قطارتان را برای این سفر جذاب تهیه کنید. سفر به کام.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments