جاذبه‌های بندرعباس که نمی‌شناسید!


بندرعباس، جنوبی‌ترین شهر ایران و مرکز استان هرمزگان دارای آب‌وهوای گرم است و یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری کشور، برای فصول سرد سال به‌شمار می‌رود. از اوایل پاییز تا اواخر زمستان هوای بندرعباس در مطبوع‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد. این شهر جاذبه‌ های گردشگری تفریحی، تاریخی و طبیعی زیادی دارد. هدف عده‌ زیادی از مسافران از خرید بلیط هواپیما یا بلیط قطار بندرعباس سفر به جزیره کیش یا جزیره قشم است؛ در حالی که بازدید از جاهای دیدنی این شهر نیز خالی از لطف نیست. در این مطلب تعدادی از بهترین جاذبه‌ های بندرعباس را معرفی خواهیم کرد.

مسجد دلگشا

یکی از بزرگترین مساجد ایران که با نام مسجد دلگشا معروف شده، مسجد جامع اهل سنت بندرعباس واقع در بلوار ساحلی طالقانی است. تاریخ احداث این مسجد به سال 1175 هجری قمری یعنی چیزی در حدود 250 سال قبل باز می‌گردد. بازسازی مسجد نیز از سال 1384 تا 1387 طول کشیده است. فرقی نمی‌کند به‌عنوان یک شیعه یا یک سنی به بندرعباس سفر می‌کنید؛ چیزی که اهمیت دارد این است تماشای معماری باشکوه و کاشی‌کاری‌های ظریف و چشم‌نواز این مسجد دو طبقه، توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند‌. پس اگر به بندرعباس سفر کردید، بازدید از مسجد دلگشا را از دست ندهید.

معبد هندوها

معبد هندوها که به آن پرستشگاه بت گوران هم می‌گویند، یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری بندرعباس است. با هر روشی مانند خودروی شخصی، خرید بلیط اتوبوس یا هواپیما یا خرید بلیط قطار بندرعباس که به این شهر سفر کردید، بازدید از معبد هندوها را از دست ندهید. این بنای زیبا را یک تاجر هندی در اواخر دوره قاجاریه و تقریبا صد سال پیش با کسب اجازه از حاکم آن زمان یعنی محمدحسن‌خان سعدالملک ساخت.

معماری جذاب و دیدنی معبد شبیه معابد بودای هند است و آن را با گچ‌بری‌های خاص، سنگ‌های مرمر و سنگ‌های مرجانی تزیین کرده‌اند. موقعیت جغرافیایی خوب بندرعباس این شهر را به یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری ایران تبدیل کرده بود و بسیاری از تجار هندی، پرتغالی و انگلیسی با اقامت در این شهر به تجارت مشغول می‌شدند. درواقع معبد زیبای هندوها در بندرعباس نشان‌دهنده روابط تجاری بین ایران و هند در دوره قاجار است.

محله باستانی سورو

یکی دیگر از جاذبه‌ های گردشگری واقع در غرب بندرعباس که قدمت آن به دوران هخامنشیان باز می‌گردد، محله باستانی سورو نام دارد. هنوز هم در این محله قدیمی سکه‌های باستانی مربوط به دوران ساسانی، صفویه و قاجار جمع‌آوری می‌شود.

محققان بعد از بررسی‌های لازم متوجه شده‌اند که این محله در گذشته مرکز حکومت هرمزگان بوده و ضرب سکه نیز در همین محل انجام می‌شده است. در این محله درخت‌های قدیمی شامل درخت گز، گهور، کرت و کنار نیز وجود دارد. سکه‌های کشف شده از این منطقه در موزه بندرعباس نگه‌داری می‌شوند.

مجموعه پارک جنگلی طبیعت

در کیلومتر چهار جاده بندرعباس به میناب و در زمینی به مساحت 32 هکتار یکی از بزرگترین و جذاب‌ترین مجموعه‌های توریستی تفریحی بندرعباس به نام پارک جنگلی طبیعت وجود دارد. در این جاذبه دیدنی امکانات رفاهی و تفریحی خوب و کاملی در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. در گذشته نام این مجموعه، پارک جنگلی جهاد بود. از امکانات و تفریحات موجود در این پارک می‌توان به فضای سبز، مسیرهای پیاده‌روی، محل‌های مخصوص برای پیک‌نیک، استراحتگاه‌ها و باغ پرندگان اشاره کرد.

در باغ پرندگان با مساحت 6.2 هکتار بیشتر از 90 گونه پرنده در محوطه‌هایی جداگانه نگهداری می‌شوند‌. در زمان سفر به بندرعباس حتما از این مجموعه زیبا و دیدنی هم بازدید داشته باشید. علاوه بر این، بازدید از پارک‌های دیگری مانند پارک ساحلی دولت، پارک ساحلی غدیر، پارک ساحلی سورو، پارک شهر، پارک ساحلی ولایت و پارک خلیج‌فارس را هم در نظر داشته باشید.

مسجد ناصری

یکی دیگر از جاذبه‌‌های دیدنی بندرعباس که صد سال پیش در اواخر دوران قاجار ساخته شده است، مسجد ناصری نام دارد. این مسجد با تلاش فردی به نام علی حیدرآبادی و با استفاده از مصالح سوغات هند و با هنرمندی معماران ایرانی احداث شده است. نمای داخلی مسجد را با الهام از المان‌های معماری هندی تزیین کرده‌اند. اسکلت گنبد مسجد از جنس چوب بوده و با گذشت صد سال هنوز هم محکم و پابرجا باقی مانده است.

گردشگرانی که به معماری ایرانی علاقه‌ دارند، در زمان سفر به بندرعباس می‌توانند به بلوار امام موسی صدر جنوبی بروند، در چهارراه بلوکی وارد مسجد ناصری شوند و از تماشای زیبایی‌های این مسجد تاریخی لذت ببرند.

عمارت کلاه فرنگی

با جستجوی عنوان “عمارت کلاه فرنگی” در گوگل متوجه خواهید شد که در شهرهای تهران، رشت و بندرعباس بناهایی به نام عمارت کلاه فرنگی وجود دارد. دلیل این نامگذاری معماری خاص و منحصربه‌فرد اروپایی این نوع بنا است. قدمت عمارت فرنگی بندرعباس نسبت به عمارت‌های فرنگی رشت و تهران بیشتر است.

این بنای دو طبقه را در دوران صفویه ساخته‌اند. در سال 1384 بنای تاریخی عمارت کلاه فرنگی بندرعباس در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت. در گذشته این عمارت ساختمان گمرک محل اسکان تجار ایرانی و خارجی و محل انجام کارهای اداری بود‌. گردشگران برای بازدید از آن باید به بلوار طالقانی و مجاورت اسکله قدیمی مراجعه کنند.

سایر جاذبه های دیدنی بندرعباس کدام‌اند؟

علاوه بر جاذبه‌هایی که در بخش قبلی معرفی کردیم، در زمان سفر به بندرعباس می‌توانید از جاذبه های گردشگری زیر نیز بازدید داشته باشید:

  • حمام گله‌داری
  • آبگرم گنو
  • آب انبارهای برکه باران
  • موزه مردم‌شناسی
  • موزه آب
  • موزه حیات وحش
  • بازار ماهی
  • بازار سنتی
  • غار و کوه نمکی خرسین
  • خانه احمدی
  • حمام بزرگ بندرعباس
  • مرکز خرید ستاره جنوب
  • بازار اوزی و لاری‌ها
  • بازار مرکزی سیتی سنتر
  • قلعه فین

هر یک از این جاذبه‌های دیدنی در نوع خود منحصربه‌فرد و خاص هستند و بازدید از آن‌ها می‌تواند یک سفر به‌یادماندنی در ذهن گردشگران به‌جا بگذارد.

خرید بلیط هواپیما و بلیط قطار بندرعباس از فلای تودی

در این مطلب شما را با جاذبه های دیدنی تاریخی، طبیعی و تفریحی شهر زیبای بندرعباس آشنا کردیم. حالا دیگر می‌دانید با سفر به این شهر از چه مکان‌هایی بازدید داشته باشید. در هر جای ایران که ساکن هستید، قبل از سفر می‌توانید برای خرید آنلاین بلیط هواپیما یا بلیط قطار بندرعباس به سایت فلای تودی مراجعه کنید و بعد از مقایسه قیمت بلیط‌ها مناسب‌ترین بلیط را به مقصد بندرعباس خریداری نمایید.

مراحل خرید بلیط در فلای تودی بسیار آسان است و وقت زیادی از کاربران نمی‌گیرد. فلای تودی با ارائه باکیفیت‌ترین خدمات گردشگری همواره سعی دارد که رضایت صد در صدی کاربران خود را جلب کند. تیم پشتیبانی این سایت نیز در تمام ساعات شبانه‌روز آماده پاسخگویی به سوالات کاربران است.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments