مقبره کوروش کبیر!

بی‌شک در بازگشت از اولین سفر توریستی، سیاحتی خود با پرواز شیراز تهران به استان زیبای فارس دیگر همان فردی که قبل از سفر بودید، نخواهید بود!

چرا؟ چون  دیدن عظمت پاسارگاد با قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال در حالیکه مقبره کوروش کبیر را در دل خود جای داده ‌است نه تنها هوش از سر هر ایرانی اصیلی می‌برد، بلکه سبب می‌شود تا بیش از پیش به نژاد آریایی و پیشینه غنی فرهنگی خود ببالید.

مقبره کوروش کبیر را بیشتر بشناسید

مقبره کوروش کبیر با شکوهی بی‌پایان در دشت مرغاب شهرستان پاسارگاد استان فارس قرار گرفته ‌است. این مقبره با ارتفاع ۱۱ متر دارای هفت طبقه است که نمای بالایی آن از یک سنگ بزرگ در کنار شش ردیف پله ساخته شده ‌است.

 کوروش نخستین و محبوب‌ترین پادشاه هخامنشی بوده‌ است، در واقع او بود که سلسله بزرگ هخامنشی را پایه‌گذاری کرد. بررسی آثار تاریخی به جا مانده از این امپراطوری بزرگ گواه این امر است که کوروش فردی بسیار عادل، شجاع، دلیر و صاحب خرد بوده‌است.

عظمت کاخ‌های سلطنتی، هوشمندی در ساخت سیستم آبراه‌ها، زیبایی و معماری خاص باغ شاهی، تل تخت، برج سنگی و نقوش برجسته، سنگ‌ نگاره‌ها و … همه و همه شما را مات و مبهوت خود می‌کنند.

در واقع تمامی این بناها در زمینی به وسعت ۱۶۰ هکتار جای گرفته‌اند که با توجه به زمان ساخت در نوع خود بی‌همتا و کم‌نظیر هستند و دقیقا به همین علت است که این شهر باستانی در سال ۱۳۸۳ در سازمان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

 بنابراین اگر بلیط پرواز تهران شیراز  را تهیه کرده‌اید حیف است که بخشی از برنامه سفر خود را به دیدن این جاذبه توریستی اختصاص ندهید.

از آنجاییکه شهر پاسارگاد یکی از جاذبه‌های توریستی مشهور شیراز است و سالانه گردشگران متعدد ایرانی و خارجی از اقصی نقاط ایران و جهان جهت بازدید از این مجموعه زیبا راهی استان فارس می‌شوند مشکلی بابت اسکان و دسترسی به هتل نخواهید داشت.

همانطور که اشاره کردیم در دشت پاسارگاد بناهای تاریخی متعددی وجود دارد که در ادامه مطلب به معرفی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

images_1700374539_6559a80b238bc.png

آرامگاه کمبوجیه

این مقبره که از آن با عنوان زندان سلیمان نیز یاد می‌شود در محدوده تخت جمشید قرار دارد و‌ قدمت آن نیز مربوط به همان دوران هخامنشی است. این آرامگاه قبلا دارای چهار دیوار با ظاهری برج مانند به طول ۱۴ متر بوده‌ که امروزه تنها یک دیوار آن باقی مانده ‌است.

کاخ ‌های سلطنتی پاسارگاد

مجموعه سلطنتی پاسارگاد در مرکز این شهر باستانی و در مکانی معروف به چهار باغ واقع شده ‌است. با توجه به آنچه از این دوران باقی‌مانده ‌است مجموعه کاخ‌های سلطنتی شامل کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، کاخ دروازه، کاخ تخت جمشید و … بوده‌اند.

اگر با تورهای متنوع شیراز و از طریق پرواز تهران شیراز به تماشای پاسارگاد می‌روید حتما زمان بیشتری را برای دیدن این مجموعه کاخ‌های باشکوه در نظر بگیرید.

کاخ بارعام مکانی عمومی جهت دیدار پادشاهان با عوام و مردم عادی، برگزاری آیین‌های ملی و در پاره‌ای از موارد محل پذیرایی از رجال و مقامات محلی بوده‌است.

کاخ اختصاصی نیز همانطور که از نامش پیدا است جهت سکونت پادشاه و خانواده سلطنتی در نظر گرفته شده ‌بود، اما آنچه این کاخ را از سایر کاخ‌ها متمایز می‌کند، سنگ‌ نوشته‌های جالبی است که روی آن‌ها به پادشاهی کوروش و … اشاره شده‌ است.

در کاخ سلطنتی جنس ستون‌ها و … از نوع سنگ مرمر، سنگ آهکی سیاه و ماسه ای کبود رنگ است که با گذشت حدود ۲۵۰۰ سال همچنان عظمت خود را حفظ کرده‌اند.

کاخ تخت جمشید که پس از کوروش توسط داریوش شاه ساخته شد نیز در نوبه خود بی‌نظیر است. به باور کارشناسان پس از حمله اسکندر به ایران این مکان به آتش کشیده شد، اما به لطف سنگ نوشته و گل نوشته‌های به جا مانده از بقایای تخت جمشید باستان شناسان توانسته‌اند به اطلاعات قابل توجهی از این دوران باشکوه ایران دست یابند.

محوطه مقدس

با توجه به بررسی‌های تاریخ شناسان محوطه مقدس با زمینی به مساحت بیش از دوهزار متر مربع که در آن دو پایه و یک سکوی سنگی وجود دارد، مکانی مقدس جهت اجرای آیین‌های دینی و نیایشگاهی بوده ‌است.

تل تخت

تل تخت یا دژ داریوش بنایی تشریفاتی بوده ‌است که توسط کوروش کبیر ساخته شده ‌بود.  پس از مرگ وی جانشین او، داریوش شاه تصمیم گرفت که این بنا را به دژی مستحکم تبدیل کند، پس دستور داد تا با آجرهای خشتی و … تل تخت را توسعه دهند.

تندیس انسان بالدار

 روی دروازه شمالی پاسارگاد تصویر مردی با ریش بلند، جامه‌ای فاخر، تاجی باشکوه با قدی حدود دو متر حکاکی شده ‌است که نشان‌دهنده نبوغ و هنر بی‌بدیل ایرانیان باستان بوده ‌است. این سنگ نگاره عظیم که تقریبا تنها سنگ نگاره سالم از دوران هخامنشیان است در بالای خود نوشته‌ای به سه زبان با مضمون  «من کوروشم شاه هخامنشی» دارد.

images_1700374550_6559a81613aec.png

جمع بندی

طبق آنچه در این مطلب ارائه کردیم چه به تاریخ ایران کهن علاقه داشته‌ باشید و چه عاشق مکان‌های مدرن و … باشید، در سفر به شیراز و دیدار از  شهر باستانی هخامنشیان به خصوص آرامگاه کوروش کبیر چنان مجذوب و شیفته این شهر زیبا و یادگار تاریخی با ارزش آن می‌شوید که دیگر بعید می‌دانیم دلتان بیاید بلیط بازگشت پرواز شیراز تهران خود را رزرو کنید!

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments