بهترین غذای اصفهان | شکم گردی

بهترین غذای اصفهان چیست؟ سفر کردن فقط دیدن جاهای تاریخی یا طبیعی یک شهر یا کشور نیست، فقط سوغات خریدن و استراحت کردن و تنوع و آب و هوا عوض کردن هم نیست. آنچه نباید در سفرهایتان از آن غافل شوید خوردن غذاست. آن هم نه غذاهایی که در خانه‌ها یا رستوران‌های خودمان هست، بلکه غذاهای محلی و مخصوص آنجا.

در مطالب گذشته شما را برای خرید سوغات از اصفهان راهنمایی کردیم. حالا وقتش رسیده که به شما بگوییم وقتی به اصفهان می‌روید باید چه بخورید؟

بهترین غذای اصفهان

بریان

مهم‌ترین و سر زبان‌ترین غذای اصفهان و شاید بهترین غذای اصفهان بریان است. خیلی‌ها فکر می‌کنند نام این غذا بریونی است. ولی سخت در اشتباه‌اند. چون نام این غذا بریان است و در لهجه‌ی اصفهانی‌ها آن را بریون می‌گویند. و به مغازه‌های طبخ این غذا بریونی گفته می‌شود.

بعضی گفته‌اند بریان به روزگار زردشت برمی‌گردد که ما کاری با آنها نداریم. چون شواهدی نشان می‌دهند این غذا نمی‌تواند بیش از 400 سال قدمت داشته باشد. به روایت تاریخ اصفهان در دوره‌ی قاجار ۶۸ مغازه‌ی بریانی در اصفهان بوده. پس از آسیاب و عطاری و کیش بافی بریانی در رتبه‌ی چهارم قرار داشته. در آن دوره بریونی چنان طرفدار داشته که آشپزخانه‌هایی مختص این غذا بوده که هرکدام سهمیه‌ی گوشت داشتند!!

بریون از گوشت گردن گوسفند، جگر سفید گوسفند، ادویه اصفهانی و پیاز درست می‌شود.

بریان اصفهان
بریان اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای ایران است که به زیبایی و جاهای دیدنی فراوان‌‌اش شهرت دارد. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، برای اقامت باید به فکر مکانی مناسب باشید. در اکثر روزهای سال هتل ‌های اصفهان، پذیرای مسافران زیادی هستند. بنابراین شما می توانید از طریق وسایت اسنپ تریپ اقدام به رزرو هتل اصفهان با امکان کنسلی آنلاین و پشتیبانی 24 ساعته کنید.

مرصع پلو

اصفهانی‌ها از قدیم‌الایام به تجملاتی بودن معروف بودند. برای همین برخی ریشه‌ی این غذا را از اصفهان می‌دانند. حالا چه ربطی دارد؟ «مُرصّع» به معنای «جواهر نشان شده» است. از آنجایی که ماده‌ی مهم این غذا چند مغز مانند مغر بادام و پسته است و مغزها هم قیمت زیادی دارند و هم زیبایی، این غذا را مرصع پلو می‌خوانند.

زرشک هم جزء مهم دیگری از این غذاست.

مرصع پلو
مرصع پلو

کاله جوش

کاله جوش فست فود اصفهانی‌هاست.یعنی یک غذای زود آماده بشو و خوش طعم. البته اینکه می‌گوییم اصفهان منظورمان خود اصفهان نیست. بلکه این غذا از شهرهای کوچک اطراف اصفهان کم‌کم به آن راه پیدا می‎کند و محبوب می‌شود؛ نام این غذا را زیاد شنیده‌اید؛ چون در بسیاری از شهرها پخته می‌شود ولی گفته‌اند که اصل و ریشه‌اش به ایلات قشقایی و اصفهان برمی‌گردد. کشک و گردو، نعنا خشک و پیاز مواد تشکیل دهنده‌ی این غذا است.

اشکنه

پخت اشکنه و کاله جوش یک جوری است که آدم فکر می‌کند اصفهانی‌ها زیاد اهل شکم و آشپزی نیستند. این غذا هم از اطراف اصفهان به اصفهان رفته. دلیل پخت این غذاهای ساده کشاورزی بوده! چرا؟ در گذشته کارگران یا اصطلاحاً مرد تولکی‌ها (تولکی در زبان محلی به معنا شالیکاری است) که برای کار به زمین کشاورزی کسی می‌رفتند موظف بودند صبحانه‌شان را خودشان ببرند. ولی ناهارشان به عهده‌ی صاحب زمین بوده. صاحب زمین هم برای آنکه هم غذای سریعی داده باشد و هم کم خرج، اشکنه مهمانشان می‌کرده.

این غذا هم در شهرهای مختلفی و از کره، پیاز، آرد، تخم مرغ و مرزه خشک درست می‎شود. بعضی به آن رب می‌زنند و بعضی نه.

اشکنه
اشکنه

حلیم بادمجان و کشک بادمجان

عجیب است ولی می‌گویند این دو هم غذا هم غذای محلی اصفهان‌اند. هرچند که این غذا بسیار همه‌گیرتر از غذاهایی است که در بالا آمد. حتماً می‌دانید که بادمجان و برنج و کشک و گوشت مواد اصلی پخت این غذا هستند.

 قیمه ریزه نخودچی

قیمه ریزه نخودچی یا قرمزه نخودچی از ترکیب گوشت و آرد نخودچی درست می شود. اما این غذا با کوفته متفاوت است و تفاوت آن در میزان گوشت آن است.

قیمه ریزه
قیمه ریزه

یخمه ترش

این روزها کمتر کسی این غذا را درست می‌کند. مگر شهرهای کوچک اطراف یا در اصفهان به یاد گذشته‌ها. نامش تُرش است اما شگفتا که کمی به شیرینی می‌زند!! مواد مورد نیازش هم گوشت گوسفند و آلو و برگ زردآلو و شکر یا شیره‌ی خرما است.

یخمه ترش
یخمه ترش

گوشت و لوبیا (یخنی لوبیا)

گوشت و لوبیا یا گوشتاو چیزی است بین حلیم و آبگوشت. در اصفهان گوشت دنده‌ی گوسفند، بعضی سبزیجات، لوبیا سفید، برنج و پیاز را در ظرفی مسی می‌پزند و می‌کوبند و به شما می‌دهند. در کاشان این غذا را مثل دیزی برایتان سرو می‌کنند.

کله گنجشکی

گوشت و پیاز و ترخون را قلقلی می‌کنند و در آبی که گوشت و پیاز در آن پخته شده می‌اندازند. سیب زمینی هم به آن می‌زنند که غذا خیلی یک جور توی بشقاب نباشد.

کله گنجشکی
کله گنجشکی

شله بریون زیره

شله بریون با گوشت و برنج و پیاز و سیاه دانه و … درست می‌شود و طعمی بسیار خوب و ظاهری شبیه حلیم دارد.

شله بریون
شله بریون

پلو ماش و قمری

بالاخره به پلو رسیدیم. قمری نوعی کلم است که اطراف اصفهان کشت می‌شود. برای همین مردمانش تصمیم گرفتند از آن غذایی درآورند. این پلو هم گوشت دارد هم و هم سبزی. ما که نخوردیم. ولی می‌گویند غذای بسیار خوشمزه‌ای است.

ماش و قمری

باز هم یک غذای نانی دیگر. انگار مردم دیدند خوب نیست از یک محصول فقط یک نوع غذا داشته باشند این شد که نوع آشی آن را هم تولید کردند. گوشت گوسفند و ماش را جداگانه می‌پزند و بعد از نیم پخت شدن گوشت، کلم قمری رنده شده را به آن اضافه می کنند و در آخر آن را می‌کوبند.

کوکو قندی

غذایی قدیمی که این روزها کمتر کسی یاد آن می‌کند و بیشتر در خانه‎ها پخته می‌شود و در رستوران‌ها به ندرت پیدا کنید. . آشپزان اصفهان کوکو قندی را با استفاده از سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، زعفران، شکر، گلاب و جوهر لیمو تهیه می‌کنند.

کباب زردک

کباب زردک یا مشتی را حتماً امتحان کنید. این غذا مانند کتلت است؛ با این تفاوت که آن هم کمی شیرین است و هم بعضی آن را در در سسی غوطه‌ور می‌کنند. کباب گوشت، پیاز، زردک، آرد نخودچی، سرکه، شیره، مایع شکر و زعفران و … مواد اصلی این غذا هستند. این غذا را هم می‌توان با نان خورد و هم با پلو.

زردک یک چیزی است مثل هویج. که به آن هویج ایرانی می‌گویند.

کباب زردک
کباب زردک

دسرهای اصفهانی

اصفهانی‌ها آنقدر کلاسشان بالا است که زمانی که کسی نمی‌دانسته دسر چیست دسر داشته است. خورشت ماست و کاچی هفت دخترون از دسرهای محبوب اصفهان‌اند.

خورشت ماست

اولین برخورد همه‌ی غیر اصفهانی‌ها با اسم خورش ماست این است که آخر ماست؟ مگر می‌شود؟ آنجاست که باید گفت بله که می‌شود تازه کجایش را دیدید؛ این غذا شیرین هم هست.

علت این برخورد این است که فکر می‌کنند این غذا مثل بقیه خورش‌ها باید با برنج خورده شود و باید بگویم خیر در واقع این خورش هم یک خوراکی عجیب دیگر مثل دوغ و باقلوای اصفهان است و در واقع یک دسر به شمار می‌رود که همراه با غذا یا بعد از آن به صورت سرد میل می‌شود. گفته می‌شود این دسر به نوعی یک غذای لوکس بوده و هنوز هم تا حدودی هست. به همین خاطر معمولا در مهمانی‌های مجلل و شیک سرو می‌شده.

خورشت ماست
خورشت ماست

کاچی هفت دخترون (بی بی حور)

کاچی هفت دختر نام یک مراسم است که طی آن با حضور هفت دختر  کاچی می‌پزند. مردم معتقد بودند در گذشته دختر فقیری به اجبار نامادری‌اش هر روز برای ریسیدن پنبه و چرای گاوها به صحرا می‌رفته. روزی پسر پادشاه او را می‌بیند و عاشق او می‌شود. خانواده‌ی پسر با ازدواج این دو مخالف بودند و به همین دلیل دختر نذر کاچی می‌کند تا این وصال انجام شود.

این مراسم در بعضی از محله‌ها یا شهرهای اصفهان سه‌شنبه‌ها برپاست. زنان می‌گوید این کاچی باید زیر سقف خانه و دور از چشم غریبه‌ها پخته شود و مردان نباید از آن بخورند! الله اکبر!

غذاهای دیگر

از دیگر غذاهای اصفهان می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تاس کباب اصفهانی
  • گوشت و عدس
  • گوشت و نخود
  • نخودآب
  • کوفته شوید باقالی
  • خورش مرغ و آلوچه (آلوبخارا)
  • به پلو
  • آش سماق

رستوران‌های معروف اصفهان

برای هر مسافری مهم است که بداند در کجای شهری که به آن سفر کرده می‌تواند غذای خوبی بخورد. و دانستن نام رستورهان های معروف شهر برایش اهمیت دارد. در اینجا شما را راهنمایی می‌کنیم که شکم‌گردی خوبی در اصفهان داشته باشید. بهترین رستوران های اصفهان از این قبیل است:

رستوران جارچی باشی: خیابان حکیم

رستوران شهرزاد: خیابان عباس آباد

رستوران خوان گستر: بزرگراه شهید دستجردی، سیتی سنتر، طبقه‌ی سوم

بریانی اعظم: دروازه دولت، ابتدای چهارباغ پایین

شعبه‌ی 2: خیابان مسجد سید، جنب اداره‌ی پست

شعبه 3: خیابان کمال اسماعیل، جنب پمپ بنزین

شعبه 4: خیابان چهارباغ بالا، چهارراه نظر، جنب پمپ

رستوران شب نشین: اصفهان، بلوار آتشگاه، بعد از کوه آتشگاه

رستوران قاشق نقره‌ای: اصفهان، اتوبان ذوب آهن، باندکندرو سمت راست، روبروی ندامتگاه مرکزی، شهرک قدس

رستوران باستانی: میدان نقش جهان، جنب مسجد امام، ابتدای چهارسوق مقصود

رستوران خوانسالار: چهارباغ بالا، روبروی تعاونی برق منطقه‌ای

رستوران آراخوان: اصفهان، سی و سه پل، ابتدای چهارباغ بالا، جنب مجتمع کوثر

رستوران گردان هتل آسمان: خیابان مطهری، روبروی پل فلزی

بریانی حاج محمود: نزدیک میدان عتیق و حمام معروف شیخ بهایی

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
1 نظر
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
علیرضا
علیرضا
4 سال گذشته

کاش یه مطلب جداگانه برای رستوران های اصفهان بنویسید واقعا مطلب خوبی بود من عاشق اشکنه اصفهانم