پارک کوهسنگی مشهد | دوقلوهای افسانه‌ای

دو کوه کله قندی از رشته کوه بینالود، یکی از پارک‌های قدیمی و خاطره انگیز شهر مشهد به نام پارک کوهسنگی است که هم اهالی مشهد و هم مسافران آن، چند ساعتی از وقت یا سفر خود را در آن صرف کرده‌اند و به همین خاطر بعد از حرم امام رضا و آرامگاه فردوسی، رتبه‌ی سوم گردشگری در این شهر را کسب کرده است.

پارک کوه سنگی
پارک کوه سنگی

یکی از مزایای تهیه بلیط هواپیما مانند بلیط هواپیما تهران مشهد از اسنپ تریپ امکان کنسل کردن بلیط به‌حساب می‌آید. از مزیت‌های دیگر می‌توان به برخورداری از تیم پشتیبانی 24‌ساعته و اطلاع یافتن از قیمت لحظه‌ای بلیط‌ها اشاره کرد.

تاریخچه‌ی پارک کوهسنگی

پارک کوهسنگی در گذشته به عنوان محلی ییلاقی و منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز از مشهد به شمار می‌آمده است. طبیعت این پارک تا سال 1318 به صورت دست نخورده باقی مانده و افراد برای کوه نوردی و تفریح به این سمت می‌آمدند. پس از سال 1318 با ساخت ساختمان‌ها و جدول کشی‌ها در درون آن، به صورت پارک طبیعی درآمد. در آن زمان شهردار شهر میلان مجسمه‌هایی نیز به شهر مشهد هدیه داد که در این پارک نصب شدند. تعدادی از این مجسمه‌ها بعد از انقلاب از پارک جمع آوری شدند اما شیر سنگی‌های آن هنوز پابرجا هستند.

شیر سنگی
شیر سنگی

پارک کوهسنگی به سبب قدمت زیاد میزبان اتفاقات تاریخی زیادی بوده است از مهم‌ترین این اتفاقات می‌توان به تاجگذاری شاه عباس در سن 16 سالگی اشاره نمود. مقبره‌ی ساخته شده ی میرزا ابراهیم رضوی، سفر ناصرالدین شاه به مشهد و بازدید از این تفرجگاه و هفت مقبره‌ی دیگری که در کنار قبر میرزا ابراهیم قرار دارد از جمله شاخصه‌های تاریخی این پارک به شمار می‌روند.

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی
آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی
ویژگی‌های پارک کوهسنگی

اگر بخواهیم از بالا به این پارک نگاه کنیم متوجه می‌شویم که پارک از دو کوه کله قندی از رشته کوه بینالود که از بقیه‌ی کوه‌ها جدا افتاده و وارد محوطه‌ی شهر شده اند، تشکیل است.

پارک کوه سنگی
پارک کوه سنگی

یکی از زیباترین پارک‌های ساخته شده در ایران پارک کوهسنگی است. این بخاطر تلفیق آب، سبزی و سنگ در این پارک است که در قسمت مرکزی آن همه‌ی این عناصر در کنار ساختمان موزه بزرگ خراسان که در ساخت آن از معماری کلات نادری الگو برداری شده است، جمع شده‌اند.

موزه‌ی خراسان در پارک کوه سنگی
موزه‌ی خراسان در پارک کوه سنگی

در طرح‌های توسعه‌ای که برای شهر مشهد ارائه شد پیشنهاداتی برای ایجاد باغ‌های هفتگانه داده شد که در جزئیات آن ساخت باغ پذیرایی، باغ فرهنگی، باغ سنگی، باغ طبیعی، باغ آرامگاه، باغ ورزشی و باغ تفریحی برای باغ‌ها و ایجاد دریاچه مصنوعی و جزیرۀ پرندگان در وسط ، ساخت باغ موزه طبیعی، ایجاد رستوران‌های مختلف بالای کوه و کنار دریاچه، ساخت دو مجموعه‌ی شهر بازی سرباز و سرپوشیده در دستور ساخت قرار گرفت.

بازدید از پارک کوهسنگی

اگر بخواهیم یک آدرس دقیق و سر راست برای پارک کوهسنگی بدهیم باید بگوییم این پارک در مجاورت خیابان کوهسنگی در در جنوب غربی مشهد قرار دارد. این خیابان پارک را در سال 1340 به شهر متصل کرد و امتداد آن راه آهن مشهد ادامه پیدا کرد.

برای بازدید از این پارک بهترین زمان بعد از ظهر و عصر است که منظره‌ای زیبا از شهر، باغ‌های مشهد و حرم مطهر برای شما نمایش می‌دهد.

پارک کوه سنگی
پارک کوه سنگی

خوبی این پارک آن است که برای دسترسی به آن ماشین شخصی واجب نیست و می‌توانید با مترو بروید که به تمیزی هوا هم کمک کرده باشید فقط فراموش نکنید که در ایستگاه شهید کاوه یا آلان دشت پیاده شوید.

پارک کوهسنگی
پارک کوهسنگی
جاذبه‌های نزدیک کوهسنگی

در سفر به مشهد حداقل یک روز از سفر خود را به بازدید از پارک کوه سنگی و پارک وکیل آباد و شهربازی و پارک ملت که در نزدیکی هم هستند اختصاص دهید و یک روز را از شلوغی شهر به طبیعت و فضای سبز پناه ببرید.

پارک کوهسنگی
پارک کوهسنگی

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments