روز جهانی بناهای تاریخی

روز جهانی بناهای تاریخی

روز جهانی میراث یا بناهای تاریخی رویدادی سالانه است که هر ساله در 18 آوریل (مطابق با 29 فروردین )برگزار می‌شود. که هدف این پروژه حفظ میراث انسانی و شناخت تلاش سازمان‌های مربوطه در این زمینه است.

شورای بین‌المللی آثار تاریخی (ICOMOS) در سال 1982، روز 18 آوریل را به عنوان «روز میراث جهانی» پیشنهاد داد و سپس مجمع عمومی یونسکو در سال 1983 آن را تصویب کرد. این انتخاب و نام‌گذاری با هدف افزایش آگاهی از اهمیت میراث فرهنگی بشر و دوچندان کردن تلاش دو جانبه برای حفاظت از میراث انسانی است.

وظایف سازمان بین المللی آثار تاریخی

سازمان بین‌المللی آثار تاریخی بر اساس اصول چهارم مندرج در منشور ونیز درباره‌ی حفاظت و احیای آثار تاریخی تأسیس شد. از زمان تأسیس این سازمان، معماران، مهندسان، جغرافیدانان، مهندسان مدنی، هنرمندان و باستان شناسان هر ساله برای کمک به اطمینان از اینکه برخی از زیباترین مکان های جهان و بناهای تاریخی مهم برای نسل‌های آینده حفظ می‌شوند، فعالیت می‌کنند.

دستاوردهای سازمان بین المللی آثار تاریخی

سازمان بعد از گذشت حدود دو دهه از تصویب این روز در تقویم بین‌المللی، رشد بسیاری داشته است؛ این سازمان شامل تقریباً 10،000 عضو در بیش از 150 کشور در سراسر جهان است. از این 10،000 عضو بیش از 400 عضو از مؤسسات، کمیته‌های ملی و کمیته‌های علمی بین المللی هستند که همه با هم کار می‌کنند تا محوطه‌های تاریخی مهم را حفظ کنند و مکان‌های شناسایی شده‌ی جدید را که نیاز به اضافه شدن به لیست دارند، بررسی کنند.

در سال 2016 مجتمع غار گورهام در انگلستان، پارک ملی Khangchendzonga در هند و قنات‌های ایرانی توسط برخی از فعالین این سازمان بررسی شده‌اند تا آن را برای نسل آینده حفظ کنند. عربستان سعودی، روز جهانی میراث را برای اولین بار در سال 2013 با برگزاری یک رویداد فرهنگی به نام «میراث گذشته و حال» جشن گرفت. این مراسم توسط SCTH سازماندهی شد.

پیشنهادات شورای بین‌المللی آثار تاریخی درباره‌ی چگونگی برگزاری رویدادهای مربوط به این روز

🔸بازدید از آثار باستانی به صورت مجانی و بازسازی آثار؛
🔸انتشار مقالات در روزنامه‌ها و مجلات و پخش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی مرتبط؛
🔸نصب بنر وآگهی در شهر؛ ( میدان‌های شهر و یا خیابان‌های اصلی و دارای ترافیک)؛
🔸دعوت از کارشناسان و شخصیت‌های محلی و خارجی برای کنفرانس‌ و مصاحبه؛
🔸ایجاد بحث مرتبط در مراکز فرهنگی، سالن‌های شهر و دیگر فضاهای عمومی؛
🔸برگزاری نمایشگاه عکس، نقاشی و غیره؛
🔸انتشار کتاب، کارت پستال، تمبر و پوستر؛
🔸اهدای جایزه به سازمان‌ها یا افرادی که سهم برجسته‌ای در حفظ و ترویج میراث فرهنگی دارند؛
🔸افتتاح یک بنای تاریخی که اخیرا بازسازی شده است؛
🔸فعالیت های آگاهی رسانی ویژه کودکان و نوجوانان مدرسه؛
🔸ارتقاء فرصت برای فعالیت‌های مربوط بین سازمان‌ها.

✅شاید بهترین راه برای جشن گرفتن روز جهانی میراث، جستجو کردن راجع به مکان‌هایی که در نزدیکی شما که میراث جهانی شناخته می‌شوند و سفر به آن مکان‌ها است. قبل از انجام این تحقیق، سایت را پیدا کنید و از مراحل حفاظت آن مطلع شوید و در طول بازدید خود به آن احترام بگذارید. اگر احساس می‌کنید که می‌توانید فعالیت بیشتری داشته باشید، شاید بتوانید مکان تاریخی‌ای را که به نظرتان برای ICOMOS اهمیت و ارزش فرهنگی دارد، معرفی کنید. اجازه ندهید یک میراث مهم از دید جهان پنهان بماند. در روز میراث جهانی برای افزایش آگاهی و حفظ آن میراث برای نسل های آینده فعالیتی انجام دهید. میراث جهانی ثروت مشترک انسان است. حفاظت و حفظ این دارایی باارزش نیاز به تلاش جمعی جامعه‌ی بین المللی دارد. این روز ویژه فرصتی را برای بالا بردن آگاهی عمومی در مورد تنوع میراث فرهنگی و تلاش‌ برای حفظ و نیز توجه به آسیب پذیری آن ایجاد می‌کند.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments