رویداد همدان 2018 | همدان پایتخت گردشگری آسیا

استان همدان جزو اولین پایتخت‌های ایران بوده است و یکی از قدیمی ترین مناطق از نظر تاریخی در کشور ایران به شمار می‌رود و از نظر جاذبه های طبیعی و فرهنگی نیز از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است. اما در سال 2018 این جاذبه‌ها نه فقط یک مقصد داخلی، بلکه به عنوان یک مقصد جهانی مورد توجه قرار گرفت، زیرا همدان در این سال به عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شد و همدان 2018 پر است از رویداد بین المللی و برنامه برای توسعه گردشگری این شهر. ایران تراول سعی دارد شما را با این رویداد و اقداماتی که در راستای آن انجام شده است بیشتر آشنا کند.

استان همدان یکی از جذاب ترین استانهای ایران از نظر گردشگری است و ترکیبی است از طبیعت و تاریخ و در هر دوی آنها به شدت غنی است اما همدان در حال حاضر جزو برترین شهرهای ایران در حوزه گردشگری نیست و در واقع سال 2018 سال آغاز حرکت به سمت تبدیل شدن این استان به قطب گردشگری در منطقه است و مهم ترین بخش برای هرچه نزدیک تر شدن همدان به این آرمان، بخش توسعه زیرساخت‌های گردشگری است که در  برنامه‌ی توسعه‌ای این شهر هم نگاه ویژه‌ای به آن شده است.

قطار گردشگری همدان 2018

توسعه زیر ساخت‌های استان بخشی عمومی و شامل صنعت گردشگری است و بخشی به صورت اختصاصی در صنعت گردشگری کاربرد دارند، راه آهن همدان یکی از زیرساخت‌هایی است که گردشگری از آن نفع می‌برد و استان هم برای استفاده هرچه بهتر از آن برنامه دارد و قطارهای خاص گردشگری با برنامه بازدید و راهنمایان گردشگری آغاز به کار کرده است و از راه آهن سراسری کشور ایران که به شبکه بین المللی راه آهن نیز متصل است برای رساندن گردشگران به این استان استفاده می‌شود.

توسعه زیر ساخت‌های اقامتی در همدان 2018

در حوزه مراکز اقامتی و هتل‌سازی در سال 2017 افتتاح هتل امیران 1 و بهره‌برداری هتل سفیران انجام شد و امیدواریم به‌زودی شاهد افتتاح هتل امیران 2، کتیبه و … باشیم که این اقدامات نشان‌دهنده رشد خوب استان همدان در این حوزه است. اما این‌ها تنها گزینه‌های اقامتی در ایران نیست!

اقامتگاه های بومگردی

اما در ایران نگاه به ظرفیت‌های بومی در این چند سال به شدت افزایش پیدا کرده و اقامت در خانه‌های بومی و تعامل با بومیان و لمس فرهنگ آنها یکی از جذاب‌ترین ابزارهای جذب گردشگر بوده است، در سفر به ایران حتما با نام بومگردی مواجه خواهید شد، بومگردی خانه‌ایست کاملا از جنس فرهنگ و زیست بوم آن منطقه که برای استقبال از گردشگران بهینه شده است. این اقامتگاه گاهی خانه‌ای چوبی در دل جنگ‌های شمال ایران است، گاه دست کنده‌ای در دل کوه‌های تبریز و یا خانه‌ای خشتی در روستاهای یزد و دشت مرکزی ایران و در هر اقامتگاه شما تجربه متفاوتی خواهید داشت، از گردشگری کودک با موزه عروسک در خانه بومگردی کاشان تا تجربه ساخت صنایع دستی ایرانی در خانه حوضک اصفهان هر کدام تجربه زندگی متفاوتی به شما خواهند داد.

سفال مهم ترین صنایع دستی همدان
سفال مهم ترین صنایع دستی همدان

در استان همدان هم با افزایش تعداد خانه‌های بوم‌گردی به 29 مورد، رشد خوبی را شاهد هستیم و این امر مرهون کار آموزش در حوزه توانمندسازی جوامع بومی بوده است و در داخل روستاها کارگاه‌های آموزشی و بازدید برای دهیاران، اعضای شوراهای روستا و سرمایه‌گذاران حوزه بوم‌گردی برگزار شد. در سال‌های اخیر میزان پروانه تأسیس اقامتگاه‌ها رشد خوبی نسبت به سال‌های گذشته داشته که نشان‌دهنده جذابیت سرمایه‌گذاری و رشد کسب‌وکار در این حوزه از گردشگری است.

آمادگی‌های نرم افزاری در همدان 2018

یکی دیگر از حوزه‌هایی که همگام با توسعه زیر ساخت باید به آن توجه کرد، توجه ویژه به فرهنگ گردشگری در تمام ارگان‌ها و در میان مردم است، اگر گردشگری محور اصلی شهری قرار گرفت باید تمام خدمات برای کمک به این صنعت بهینه شوند، در این راستا هم اقداماتی انجام شده، که برگزاری کلاس‌های آموزشی و کارگاه‌هایی برای افزایش فرهنگ گردشگری بخشی از این فعالیت‌هاست که به آگاهی و افزایش مهارت‌های فعالین و ذی نفعان این صنعت کمک می‌کند. برگزاری دوره‌های زبان انگلیسی و گردشگری برای تاکسی‌های گردشگری، پلیس گردشگری، هتل‌داران و راهنمایان گردشگری از جمله‌ی این اقدامات بوده که انجام شده است.

ابوعلی سینا همدان
ابوعلی سینا همدان

چهلمین اجلاس سالیانه اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)

همدان در حال گذار به سمت تبدیل شدن به قطب گردشگری در کشور و منطقه است و رویدادهای جهانی مثل همدان 2018 مانند سکوی پرتابی برای رسیدن به این هدف است. یکی از مهم ترین رویدادهای این برنامه‌ها اجلاس سالانه اعضای وابسه سازمان جهانی گردشگری به میزبانی همدان است که در تاریخ 13 نوامبر برگزار می‌شود و در حاشیه آن تعداد زیادی گارکاه آموزشی و برنامه جنبی اجرا می‌شود.

سمینار UNWTO نقش نوآوری و تکنولوژی در توسعه گردشگری فرهنگی و افزایش رقابت و جذابیت مقصد را بررسی می کند. فناوری و نوآوری، از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، به عنوان بخشی از توسعه پایدار گردشگری فرهنگی عمل می کند، بدین ترتیب بهبود حکومتداری، افزایش رقابت و سودآوری، ارتقاء کیفیت تجربه گردشگران و رفاه ساکنان، و همچنان حفظ منابع فرهنگی را به همراه دارد.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments